Zgłoszenie utraty dowodu osobistego

ZGŁOSZENIE UTRATY DOWODU OSOBISTEGO
   1. Osoba, która utraciła (w wyniku kradzieży, zagubienia, całkowitego zniszczenia) dowód osobisty, jest obowiązana
       niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy urząd gminy (miasta) , lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską
       placówkę konsularną. Organy te wydają wolne od opłaty skarbowej zaświadczenie o utracie dowodu osobistego,
       ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego.
   2. Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, 
       a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica, opiekuna lub kuratora
       ustanowionego przed sąd, w urzędzie obsługującym organ gminy lub urzędzie konsularnym.
   3. Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa, w szczególności w związku z wypoczynkiem,
       leczeniem  lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd utratę dowodu osobistego
       zgłasza opiekun faktyczny tej osoby.
   4. W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby,
       niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik,
       po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
   5. Dowód osobisty ulega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie lub z dniem przekazania go przez osobę
       trzecią do najbliższego organu administracji publicznej. Osoba która utraciła dokument, jest zobowiązana niezwłocznie
       wystąpić do właściwego urzędu gminy (miasta) o wydanie nowego dowodu.
Wymagane dokumenty:
   1. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa: oryginał, odpis,wypis lub kserokopia (oryginał do wglądu) wraz 
       z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Opłaty:
   1. Zgłoszenie jest wolne od opłat.
   2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub jego odpisu,
       wypisu lub kopii: 17 zł.
   Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy  
   mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
   1. Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego wydawane jest od ręki po dokonaniu osobistego zgłoszenia w urzędzie.
       Zaświadczenie wydaje się tylko raz i jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu.
Informacja wytworzona przez Dorota Marynowska-Florczak dnia 04.03.2013
Opublikowana przez Andrzej Maliński dnia 04.03.2013. Odsłon 1198, Wersja 1drukuj
 
Początek strony