Zgłoszenie utraty dowodu osobistego
ZGŁOSZENIE UTRATY DOWODU OSOBISTEGO
1. Osoba, która utraciła (w wyniku kradzieży, zagubienia, całkowitego zniszczenia) dowód osobisty, jest obowiązana
niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy urząd gminy (miasta) , lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską
placówkę konsularną. Organy te wydają wolne od opłaty skarbowej zaświadczenie o utracie dowodu osobistego,
niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy urząd gminy (miasta) , lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską
placówkę konsularną. Organy te wydają wolne od opłaty skarbowej zaświadczenie o utracie dowodu osobistego,
ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego.
2. Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty,
a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica, opiekuna lub kuratora
ustanowionego przed sąd, w urzędzie obsługującym organ gminy lub urzędzie konsularnym.
3. Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa, w szczególności w związku z wypoczynkiem,
leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd utratę dowodu osobistego
zgłasza opiekun faktyczny tej osoby.
leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd utratę dowodu osobistego
zgłasza opiekun faktyczny tej osoby.
4. W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby,
niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik,
niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik,
po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
5. Dowód osobisty ulega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie lub z dniem przekazania go przez osobę
trzecią do najbliższego organu administracji publicznej. Osoba która utraciła dokument, jest zobowiązana niezwłocznie
wystąpić do właściwego urzędu gminy (miasta) o wydanie nowego dowodu.
Wymagane dokumenty:
1. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa: oryginał, odpis,wypis lub kserokopia (oryginał do wglądu) wraz
z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Opłaty:
Opłaty:
1. Zgłoszenie jest wolne od opłat.
2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub jego odpisu,
wypisu lub kopii: 17 zł.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy
mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
1. Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego wydawane jest od ręki po dokonaniu osobistego zgłoszenia w urzędzie.
Zaświadczenie wydaje się tylko raz i jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu.