DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

                                                                                                                         Wołczyn, dnia 26.06.2018r.

RI.6620.1.7.2018

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Działając na podstawie art. art. 71 ust. 2 pkt.2, 72 ust.1, 75 ust.1 pkt. 4 i 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko art. 104 kpa oraz §3 ust. 1 pkt. 52 lit. b oraz §3 ust. 1 pkt. 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2016r. poz. 71) po rozpatrzeniu wniosku Pana Henryka Kaczorowskiego

 

ORZEKAM

 

  1. Realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie” lokalizacja Wołczyn działka nr 324/7 ark. m. 5 i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia.
  2. Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

W celu ograniczenia do minimum uciążliwości dla środowiska mogących wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia, roboty budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej z wykorzystaniem sprawnego sprzętu technicznego.

a) Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja niezorganizowana, źródłami której będą:

−         praca silników urządzeń budowlanych, sprzętu i samochodów transportowych oraz pojazdów pracujących na terenie realizacji przedsięwzięcia,

−         pylenie związane z prowadzeniem prac ziemnych (wykonywanie wykopów lub nasypów) i magazynowaniem materiałów,

−         pylenie związane z pracami rozbiórkowymi.

Do robót budowlano-montażowych należy używać wyłącznie sprzętu sprawnego technicznie w celu zmniejszenia emisji. Używać materiałów budowlanych dopuszczonych do stosowania w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.

b) Odpady

W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia mogą być wytwarzane odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne. Gospodarkę tymi odpadami należy prowadzić zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zapisów ustawy z dnia 14 grudnia 2013 r. o odpadach (jednolity tekst z 2018r. poz. 992 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014r. poz. 1923).

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać prac ziemnych i budowlanych. W trakcie tych prac należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą eksploatację sprzętu. Zabrania się podejmowania prac remontowych sprzętu budowlano – montażowego, takich jak wymiana oleju i inne wymiany elementów maszyn, powodujące powstawanie odpadów niebezpiecznych oraz ewentualne zanieczyszczenie środowiska.

Powstające w trakcie budowy odpady należy gromadzić w sposób selektywny i bezpieczny dla środowiska, a następnie przekazywać do odzysku lub unieszkodliwienia firmom posiadającym stosowne zezwolenia w tym zakresie.

 

 

c) Hałas

Na etapie prac budowlano-montażowych oraz w okresie transportu materiałów budowlanych samochodami będzie emitowany hałas o charakterze okresowym. Uciążliwości z nim związane ustaną wraz z zakończeniem tych prac. Realizacja przedsięwzięcia przy dobrze zorganizowanych czynnościach i zastosowaniu nowoczesnych urządzeń o niskiej emisji hałasu oraz wykonywanie prac tylko w porze dziennej nie wpłyną na pogorszenie panującego w tym rejonie klimatu akustycznego.

d) Zieleń

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza wyznaczonymi i proponowanymi obszarami Natura 2000 wyznaczonymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. O ochronie przyrody (jednolity tekst z 2018 roku poz. 142 z późn. zmianami). W razie konieczności wycinki drzew lub krzewów uzyskać stosowne zezwolenie. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

 

Pan Henryk Kaczorowski wystąpił dnia 09.04.2018r. do Burmistrza Wołczyna z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie” lokalizacja Wołczyn działka nr 324/7 ark. m. 5.

      Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko jednolity tekst Dz. U. z 2017r. poz. 1405 z późn. zm.) Wnioskodawca załączył:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. poświadczoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  3. wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.           
  4. załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia.

      Zgodnie z §3 ust. 1 pkt. 52 lit. b oraz §3 ust. 1 pkt. 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2016 roku poz. 71) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.

Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 02.05.2018r. znak: RG.6620.1.3.2018 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, wnioskiem z dnia 02.05.2018r. znak: RG.6620.1.2.2018 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz z wnioskiem z dnia 02.05.2018r. znak: RG.6620.1.4.2018 do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Zarząd Zlewni w Opolu o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie, lokalizacja Wołczyn działka nr 324/7 ark. m. 5. i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 15.05.2018r. znak: WOOŚ.4220.85.2018.MSe wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

      W wyniku analizy przesłanego wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ustalił co następuje:

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2018 r, poz. 142 z późn. zm.) oraz poza zasięgiem korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego z 2010 roku, a także poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży - w 2005 r. na zlecenie Ministerstwa Środowiska oraz w 2011 r. we współpracy z Pracownią na rzecz Wszystkich Istot.

Ponadto, jak wynika z informacji zawartej w przedłożonej dokumentacji, podczas inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej obszaru planowanego przedsięwzięcia, nie stwierdzono występowania gatunków roślin, zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Autorzy dokumentacji wskazali, że inwestycja została zaprojektowana w sposób minimalizujący ewentualną konieczność wycinki drzew i krzewów, porastających przedmiotową działkę. Głównie przewiduje się prace związane z pielęgnacją istniejącego drzewostanu, a w przypadku konieczności wycinki, zostanie uzyskana stosowna decyzja administracyjna.

W przedłożonej dokumentacji znajduje się zapis jedynie o korytarzu ekologicznym GKPdC-12 Bory Stobrawskie, oddalonym o ok. 2,9 km od obszaru planowanej inwestycji. Tymczasem z bazy danych RDOŚ w Opolu wynika, że tuż za granicą działki przedsięwzięcia (numer 324/7, obręb ewidencyjny Wołczyn), przebiega korytarz ekologiczny „Dolina Wołczyńskiej Strugi” rangi lokalnej, wyznaczony w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego z 2010 roku. Ze względu jednak na fakt, że zasięg oddziaływania przedsięwzięcia zawiera się w granicach działki objętej zakresem wniosku, wyklucza się możliwość znaczącego negatywnego wpływu planowanej inwestycji na szlaki migracji flory i fauny.

Z uwagi na rodzaje oraz ilości materiałów wykorzystywanych na terenie planowanej inwestycji, zakład nie będzie zaliczał się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016r., poz.138).

Na etapie realizacji przedsięwzięcia, wystąpią emisje niezorganizowane gazów i pyłów związane z pracą sprzętu budowlanego. Będą to typowe emisje ze spalania paliw w silnikach mechanicznych (np. węglowodory aromatyczne, dwutlenek węgla, dwutlenek siarki, tlenki azotu). Z uwagi jednak na niewielki ładunek emitowanych zanieczyszczeń (krótki okres realizacji), realizacja przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na klimat (zarówno w skali regionalnej, jak i lokalnej).

Na etapie eksploatacji przedmiotowej instalacji, nie będą emitowane do powietrza LZO, natomiast bezpośrednim źródłem emisji substancji zanieczyszczających do powietrza będą procesy obróbki drewna, magazynowanie trocin w silosie, kotłownia. Z uwagi na przewidywane zastosowania różnych zabezpieczeń (filtru tkaninowego, cyklonu), planowana inwestycja nie będzie miała znaczącego wpływu na klimat, zarówno w skali regionalnej, jak i lokalnej.

Analizowane przedsięwzięcie z uwagi, na jego lokalizację nie jest zagrożone powodzią oraz nie jest zagrożone ruchami masowymi ziemi.

Na rozpatrywanym terenie przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania, brak jest jakichkolwiek istniejących i planowanych do realizacji przedsięwzięć i instalacji, które mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z przedmiotową inwestycją. Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia) inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, analizując wyżej opisane cechy przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 cyt. wyżej ustawy ooś RDOŚ stwierdził, że nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi.

      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię Sanitarną z dnia 09.05.2018r. znak: NZ.4315.6.2018.MCh, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięciapolegającego nabudowie budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku stwierdził cyt.:

Planowane przedsięwzięcie będzie źródłem emisji hałasu (transport samochodowy, praca maszyn i urządzeń produkcyjnych w budynku produkcyjnym, urządzenia do systemu podawania trocin w budynku kotłowni zakładowej, praca urządzeń wentylacyjnych) oraz zanieczyszczeń do środowiska (zbiorczy układ odciągowo - odpylający z filtrami modułowymi z hali produkcyjnej, cyklon odpylający z silosu magazynowego trocin, instalacja do spalania paliw). Z obliczeń przedstawionych w załączonej „Karcie informacyjnej...” wynika, że emisja zanieczyszczeń w wyniku funkcjonowania zakładu nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu atmosferycznym; jak również poziom emitowanego hałasu nie przekroczy dopuszczalnych wielkości na terenach chronionych.

Mając na uwadze powyższe, w szczególności uwzględniając lokalizację planowanego przedsięwzięcia na obszarze przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę wytwórczo-składową (w tym produkcyjną), w znacznej odległości (220 m) od zabudowy mieszkaniowej - wg PPIS nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydały w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 10.05.2018r. znak: GL.ZZO.3.435.77.1.2018.MO w której stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięciapolegającego nabudowie budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie stwierdziły cyt.:

Budowa budynku stolarko-tapicerskiego wraz z niezbędną infrastrukturą zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji nie spowoduje negatywnych oddziaływań na stan ilościowy i chemiczny jednolitych części wód podziemnych oraz na stan ekologiczny i stan chemiczny jednolitych części wód powierzchniowych, a tym samym nie zagrozi osiągnięciu celów środowiskowych dla JCWP i JCWPd określonych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.

Ponadto przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy w tym m.in.:

1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa budynku produkcyjno-magazynowego dla potrzeb zakładu stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budowa budynku kotłowni, a także niezbędnej infrastruktury towarzyszącej przy ul. Fabrycznej na terenie miasta Wołczyn.

W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę na terenie działki nr 324/7 w Wołczynie nowego zakładu produkcji mebli tapicerowanych, takich jak: sofy, wersalki, fotele, narożniki wypoczynkowe oraz pufy.

Przewidywane zagospodarowanie obejmować będzie teren o powierzchni ok. 4,80 ha, z czego ok. 1,55 ha stanowić będzie zabudowa kubaturowa (projektowana i istniejąca w zakresie możliwym do adaptacji) i ok. 0,51 ha stanowić będą terenu utwardzone pod komunikację wewnętrzną (place, parkingi, drogi wewnętrzne, ciągi piesze, itp.), a ok. 2,74 ha stanowić będą tereny zieleni projektowanej (trawniki, klomby, nasadzenia krzewów lub drzew ozdobnych, itp.).

W ramach planowanego przedsięwzięcia w kotłowni zakładowej przewiduje się montaż kotła o mocy 1500 kW, który będzie wykorzystywany do zaopatrzenia w ciepło obiektów zakładowych i przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.). Przedmiotowy kocioł wykorzystywany będzie do termicznego przekształcania odpadów o kodach 03 01 05 (wyłącznie pochodzące z procesu produkcji na terenie zakładu czyste drewno w postaci trocin, wiór, ścinek, itp.) w celu odzysku energii tj. w procesie odzysku R1, zgodnie z treścią załącznika nr 5 ustawy o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 21 z późn. zm.).

Ogólna powierzchnia działki 324/7 wynosi 9.0598 ha, w tym powierzchnia zabudowy 3770 m2 i powierzchnie utwardzone 570 m2, natomiast pozostały obszar o powierzchni 86258 m2 stanowią tereny zieleni i nieużytków. Na przedmiotowej działce znajdują się drzewa i krzewy, jednakże inwestycja została zaprojektowana w sposób minimalizujący ewentualną konieczność ich wycinki, dlatego też głównie przewiduje się prace związane z pielęgnacją istniejącego drzewostanu.

W trakcie przeprowadzania kartowania fizjograficznego terenu objętego przedsięwzięciem nie stwierdzono występowania w jego obrębie jakiegokolwiek okazu zieleni wysokiej podlegającego szczególnej ochronie prawnej.

W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę na terenie działki nr 324/7 w Wołczynie nowego zakładu produkcji mebli tapicerowanych, takich jak: sofy, wersalki, fotele, narożniki wypoczynkowe oraz pufy. W ramach planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się budowy żadnego obiektu związanego z lakierowaniem mebli, gdyż elementy lakierowane do mebli będą dostarczane jako gotowe podzespoły od zewnętrznych poddostawców.

W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę m.in.:

▪          budynku produkcyjno-magazynowego stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową o powierzchni ok. 11220 m2; część produkcyjno-magazynowa hali podzielona zostanie m.in. na następujące funkcjonalne części oddzielone ścianami:

-        centrum obróbcze (stolarnia), w której znajdować się będą maszyny i urządzenia do mechanicznej obróbki drewna m.in.: wielopiła, strugarka, piła formatowa, piła formująca płyty, centrum wiercące skiper, wiertarka wszystkich elementów, formatyzerka czopiarka, szlifierka orbitalna, optymalizerka, itp.;

-        strefa montażu mebli z częścią montażu stelaży drewnianych, częścią oklejania i montażu pianki, tapicernią;

-        szwalnia z krojownią;

-        sprężarkownia;

-        magazyn klejów;

-        magazyn okuć;

-        magazyn pianki;

-        magazyn opakowań;

-        magazyn wyrobów gotowych;

▪          budynku kotłowni o powierzchni ok. 625 m2 z kotłem na biomasę o mocy 1500kW;

▪          układu odciągowo-odpylającego z silosem magazynowym na trociny o pojemności ok. 376 m3;

▪          wewnętrznego układu komunikacyjnego z placami, parkingami i ciągami pieszo-jezdnymi o powierzchni ok. 4500 m2;

▪          systemu odwodnienia wraz urządzeniem podczyszczającym (separator substancji ropopochodnych);

▪          zbiornika p-poż;

▪          przyłączy mediów: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, energetycznego, itp.

Proces produkcji mebli tapicerowanych obejmuje:

▪          mechaniczną obróbka drewna w stolarni, polegająca na przeróbce tarcicy w ilości ok. 9000 m3/rok na elementy stelaży tapicerskich; maszyny i urządzenia produkcyjne wyposażone będą w odciągi miejscowe połączone z układem odciągowo-odpylającym, a oczyszczone powietrze będzie recyrkulowane do hali (poza sezonem grzewczym przewiduje się możliwość wyrzutu oczyszczonego powietrza na zewnątrz hali);

▪          piankowanie z białym montażem elementów stelaży tapicerskich (sklejanie z wykorzystaniem wodorozcieńczalnych klejów, skręcanie, montaż okuć, itp.);

▪          przygotowanie materiałów obiciowych w szwalni z krojownią;

▪          tapicerowanie powstałych wcześniej elementów mebli;

▪          montaż powstałych elementów składowych do docelowego produktu;

▪          pakowanie gotowych produktów;

▪          magazynowanie przed wysyłką do punktów sprzedaży.

Na terenie zakładu przewiduje się prowadzenie produkcji przez cały rok od poniedziałku do soboty, w systemie maksymalnie dwuzmianowym, w porze dziennej od 6:00 do 22:00.

W obrębie inwestycji planuje się zwiększenie ruchu komunikacyjnego pojazdów ciężarowych w związku z transportem materiałów i surowców do zakładu oraz transportem wyprodukowanych mebli do odbiorców (szacowana ilość pojazdów ciężarowych - ok. 6 na dobę) oraz ruchem komunikacyjnym pojazdów osobowych w związku z przyjazdem pracowników i klientów (szacowana ilość pojazdów osobowych - ok. 50 na dobę).

W ramach planowanego przedsięwzięcia w kotłowni zakładowej przewiduje się montaż kotła firmy INTERMET typ EKOMAT II o mocy 1500 kW, który będzie wykorzystywany do zaopatrzenia w ciepło obiektów zakładowych i przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.). Przedmiotowy kocioł stanowi urządzenie nowej generacji i będzie wyposażony w automatykę pozwalającą spalać biomasę tj. wykorzystywany będzie do termicznego przekształcania odpadów o kodzie 03 01 05 (wyłącznie czyste drewno pochodzące z procesu mechanicznej obróbki na terenie zakładu w postaci trocin, wiór, ścinek, itp.) w celu odzysku energii tj. w procesie odzysku R1, zgodnie z treścią załącznika nr 5 ustawy o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 21 z późn. zm.)

Odpadowe trociny gromadzone będą w silosie magazynowym, do którego transportowane będą pneumatycznie rurociągiem z układu odpylająco-odciągowego zlokalizowanego na zewnątrz przy hali produkcyjnej. Z silosa poprzez lej zsypowy trociny będą podawane na podajnik, którym transportowane będą do budynku kotłowni i dalej do części paleniskowej kotła. Cały proces od odciągu i oczyszczania, przez transport i magazynowanie trocin, aż do ich transportu do kotła i spalenia będzie automatycznie sterowany.

Działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko:

▪          Wykonawca na etapie budowy zastosuje urządzenia i maszyny o jak najmniejszej emisji fali dźwiękowej do środowiska;

▪          Inwestor zastosuje urządzenia o jak najmniejszej emisji fali dźwiękowej do środowiska oraz w miarę technologicznych możliwości zapewni, by najistotniejsze źródła hałasu zabudowane były wewnątrz hali;

▪          w celu ograniczenia szczególnie propagacji hałasu w kierunku obszarów mieszkalnych, urządzenia mające znaczący wpływ na klimat akustyczny będą lokalizowane w miarę możliwości w największej odległości lub będą zabezpieczane przed emisją hałasu;

▪          odpady będą gromadzone selektywnie w specjalnych pojemnikach przystosowanych do ich gromadzenia, a po zgromadzeniu odpowiedniej partii będą odbierane przez firmy posiadające zezwolenia na ich odzysk lub unieszkodliwianie.

W celu zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko przewidzianego do realizacji przedsięwzięcia przewidywane są następujące zabezpieczenia proekologiczne:

▪          dobór materiałów budowlanych i ich warstw pod kątem konieczności wytłumienia obiektów tj. zapewnienia ochrony klimatu akustycznego i dotrzymanie obowiązujących w tym zakresie norm;

▪          zastosowanie dla maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie obróbki drewna odciągów miejscowych i urządzenia odciągowo-odpylającego o wysokiej skuteczności filtracji;

▪          zastosowanie układu redukującego emisję pyłu z silosa magazynowego trocin;

▪          woda będzie pobierana z zewnętrznej sieci wodociągowej;

▪          ścieki bytowe będą odprowadzane do miejskiej sieci kanalizacyjnej sanitarnej;

▪          wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane do miejskiej kanalizacji deszczowej;

▪          zastosowanie separatora ropopochodnych dla podczyszczania wód opadowych i roztopowych (w razie konieczności określonej przed administratora zewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej);

▪          odpady niebezpieczne będą gromadzone w specjalnych pojemnikach w sposób eliminujący przedostanie się do środowiska i organizmów żywych szkodliwych substancji, gromadzenie będzie selektywne, zabezpieczające przed powstaniem wtórnych reakcji chemicznych, a po zgromadzeniu odpowiedniej partii będą odbierane przez firmy posiadające zezwolenia na ich odzysk lub unieszkodliwianie,

▪          pozostałe odpady magazynowane będą w pojemnikach przystosowanych do ich gromadzenia, a po zgromadzeniu odpowiedniej partii będą odbierane przez firmy posiadające zezwolenia na ich odzysk lub unieszkodliwianie.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a)       Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie położone jest w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego.

c) Obszary górskie lub leśne.

Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia.

d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

e)      obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza granicami form ochrony przyrody, w tym poza obszarami Natura 2000, poza stanowiskami chronionych roślin, grzybów i zwierząt, a także poza terenami cennymi faunistycznie i nie będzie naruszać zakazów w stosunku do nich obowiązujących.

f)         Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze przekroczeń poziomu docelowego benzo(a)pirenu. W ramach planowanej inwestycji nie przewiduje się emisji benzo(a)piranu do powietrza atmosferycznego, tym samym nie będzie miało wpływu na jakość powietrza atmosferycznego w tym zakresie.

g)      Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

h)       Obszary przylegające do jezior.

W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych.

i)         Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km.

j) gęstość zaludnienia

Gęstość zaludnienia terenów zabudowanych na obszarze znajdującym w się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia należy uznać jako niską.

k) wody i obowiązujące na nich cele środowiskowe

Realizacja przedsięwzięcia nie zagrozi osiągnięciu celów środowiskowych dla JCWP i JCWPd określonych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.

3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z:

a)       zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi;

b)      transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, przedsięwzięcie nie będzie miało transgranicznego oddziaływania;

c)       wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; w wyniku realizacji przedsięwzięcia nastąpi nieznaczny wzrost obciążenia infrastruktury technicznej;

d)      prawdopodobieństwa oddziaływania, z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi;

e)      czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania - planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska.

f)         powiązań z innymi przedsięwzięciami - na rozpatrywanym terenie przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania, brak jest jakichkolwiek istniejących i planowanych do realizacji przedsięwzięć i instalacji, które mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z przedmiotową inwestycją.

g)      możliwości ograniczenia oddziaływania – w KIP opisano szczegółowo działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko.

Przedmiotowe przedsięwzięcie jest zgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wołczyn oraz wsi Ligota Wołczyńska i Gierałcice zatwierdzonego uchwałą Nr XLVI/300/2002 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 29.08.2002 r.

Biorąc pod uwagę powyższe Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ, prowadzący postępowanie uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zaistniałej sytuacji wydał postanowienie Nr RI.6620.1.5.2018 z dnia 23.05.2018r.r. o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie” lokalizacja Wołczyn działka nr 324/7 ark. m. 5.

Podstawą od odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2017r. poz. 1405 z późn. zm.) który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zdaniem organu realizacja inwestycji nie spowoduje również nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Odry.

W wyniku badania indywidualnego stwierdzono, że charakter, rodzaj, skala i zakres przedsięwzięcia nie spowodują zarówno w trakcie budowy jak i następnie eksploatacji znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie i życie ludzi, a jego oddziaływanie ograniczy się do granic terenu, do którego inwestor ma tytuł prawny. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione argumenty orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

Od decyzji niniejszej służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Wołczyna, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Otrzymują:                                                                                                                                                        

  1. Wnioskodawca
  2. Strony postępowania wg wykazu znajdującego się w aktach sprawy.
  3. UM a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Zarząd Zlewni w Opolu.

         Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna znak: RI.6620.1.7.2018 z dnia 26.06.2018r.

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Celem planowanego przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa budynku stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budynku kotłowni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca w Wołczynie” lokalizacja Wołczyn działka nr 324/7 ark. m. 5 jest budowa budynku produkcyjno-magazynowego dla potrzeb zakładu stolarsko-tapicerskiego z częścią socjalną i biurową oraz budowa budynku kotłowni, a także niezbędnej infrastruktury towarzyszącej przy ul. Fabrycznej na terenie miasta Wołczyn.

W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę na terenie działki nr 324/7 w Wołczynie nowego zakładu produkcji mebli tapicerowanych, takich jak: sofy, wersalki, fotele, narożniki wypoczynkowe oraz pufy.

Przewidywane zagospodarowanie obejmować będzie teren o powierzchni ok. 4,80 ha, z czego ok. 1,55 ha stanowić będzie zabudowa kubaturowa (projektowana i istniejąca w zakresie możliwym do adaptacji) i ok. 0,51 ha stanowić będą terenu utwardzone pod komunikację wewnętrzną (place, parkingi, drogi wewnętrzne, ciągi piesze, itp.), a ok. 2,74 ha stanowić będą tereny zieleni projektowanej (trawniki, klomby, nasadzenia krzewów lub drzew ozdobnych, itp.).

W ramach planowanego przedsięwzięcia w kotłowni zakładowej przewiduje się montaż kotła o mocy 1500 kW, który będzie wykorzystywany do zaopatrzenia w ciepło obiektów zakładowych i przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.).

Biorąc pod uwagę teren inwestycji oraz zakres i czas trwania prac należy stwierdzić, iż zanieczyszczenie powietrza związane z pracami budowlanymi, eksploatacją maszyn transportowych i specjalnych maszyn budowlanych będzie małe. Także organizacja zaplecza budowy nie stanowi zagrożenia dla standardów jakości powietrza pod warunkiem dotrzymania odpowiedniej organizacji pracy.

Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy, odwóz ziemi).

Na inwestorze i wykonawcy robót ciążył będzie obowiązek używania sprzętu technicznego o możliwie najlepszych parametrach akustycznych (związanych z jego właściwym stanem). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie budowy.

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza obszarami parków narodowych i obszarami ochrony uzdrowiskowej jak również poza obszarami sieci Natura 2000..

 

 


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 06.07.2018
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 06.07.2018. Wygasa 06.08.2018. Odsłon 63616
Początek strony