DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

                                                                                                                         Wołczyn, dnia 16.07.2019r.

RI.6620.6.7.2019

DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Działając na podstawie art. art. 71 ust. 2 pkt.2, 72 ust.1, 75 ust.1 pkt. 4 i 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) art. 104 kpa oraz §3 ust. 1 pkt. 52 lit. b oraz § 3 ust. 1 punkt 52 lit. b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), po rozpatrzeniu wniosku Energy Solar 21 Sp. z o.o. ul. Warecka 11A, 00-034 Warszawa reprezentowanej przez Pana Marcina Bagińskiego

 

ORZEKAM

 

  1. Realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn II” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 936/3 ark. m. 3 obręb Wierzbica Górna i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia.
  2. Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego. Teren bazy transportowej i sprzętowej usytuować na utwardzonym i uszczelnionym podłożu, aby do gruntu i wód podziemnych i powierzchniowych nie przeniknęły substancje mogące powodować ich zanieczyszczenie. Tankowanie pojazdów i maszyn budowlanych prowadzić na wyznaczonej do tego celu, utwardzonej i szczelnej nawierzchni, uniemożliwiającej przedostanie się zanieczyszczeń ropopochodnych do środowiska wodno-gruntowego. Nie wykonywać na terenie budowy żadnych prac naprawczych sprzętu budowlanego między innymi wymianę oleju i płynów hydraulicznych. Zaplecze budowy należy utwardzić i uszczelnić, a teren powierzchni szczelnej zabezpieczyć przed spływami wód opadowych bezpośrednio do gruntu. Zaplecze wyposażyć w sorbenty do zneutralizowania ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji przedsięwzięcia ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych przenośnych toalet, a zbiorniki systematycznie opróżniać przez uprawniony do tego celu podmiot. Zabiegi mycia paneli wykonywać przy użyciu zdemineralizowanej wody bez dodatków chemicznych (detergentów) lub z użyciem środków biodegradowlanych. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami należy zastosować szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować 100% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.

a) Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja niezorganizowana, źródłami której będą:

−         praca silników urządzeń budowlanych, sprzętu i samochodów transportowych oraz pojazdów pracujących na terenie realizacji przedsięwzięcia,

−         pylenie związane z prowadzeniem prac ziemnych (wykonywanie wykopów lub nasypów) i magazynowaniem materiałów,

W celu ograniczenia do minimum uciążliwości dla środowiska mogących wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia, roboty budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej. Wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonywać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych.

Używać materiałów budowlanych dopuszczonych do stosowania w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.

b) Odpady

W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia mogą być wytwarzane odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne. Gospodarkę tymi odpadami należy prowadzić zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zapisów ustawy z dnia 14 grudnia 2013 r. o odpadach (jednolity tekst z 2019r. poz. 701 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014r. poz. 1923).

Powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady inne niż niebezpieczne magazynować selektywnie w wyznaczonym miejscu placu budowy, luzem lub w opisanych pojemnikach i kontenerach. Odpady niebezpieczne magazynować w szczelnych, zamkniętych i oznakowanych pojemnikach, zlokalizowanych w wyznaczonym miejscu zaplecza budowy, na terenie ogrodzonym, zadaszonym i utwardzonym oraz zabezpieczonym przed wpływem warunków atmosferycznych.

c) Hałas

Na etapie prac budowlano-montażowych oraz w okresie transportu materiałów budowlanych samochodami będzie emitowany hałas o charakterze okresowym. Uciążliwości z nim związane ustaną wraz z zakończeniem tych prac. Realizacja przedsięwzięcia przy dobrze zorganizowanych czynnościach i zastosowaniu nowoczesnych urządzeń o niskiej emisji hałasu oraz wykonywanie prac tylko w porze dziennej nie wpłyną na pogorszenie panującego w tym rejonie klimatu akustycznego.

d) Zieleń

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza wyznaczonymi i proponowanymi obszarami Natura 2000 wyznaczonymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. O ochronie przyrody (jednolity tekst z 2018 roku poz. 1614 z późn. zmianami). W razie konieczności wycinki drzew lub krzewów uzyskać stosowne zezwolenie. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

 

      Pan Marcin Bagiński reprezentujący Energy Solar 21 Sp. z o.o. ul. Warecka 11A, 00-034 Warszawa dnia 04.03.2019r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn II” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 936/3 ark. m. 3 obręb Wierzbica Górna.

      Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) Wnioskodawca załączył:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. poświadczoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  3. wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.           
  4. załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia.          

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.

Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 01.04.2019r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z wnioskiem z dnia 01.04.2019r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz z wnioskiem z dnia 01.04.2019r. do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu Opinią z dnia 16.04.2019r. znak: WOOŚ.4220.90.2019.EB wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

W wyniku analizy przesłanego wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu ustalił, co następuje.

Podczas realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie nastąpi przekroczenie dopuszczalnych wartości natężenia pola elektrycznego tj. 10 kV/m, oraz wartości natężenia pola magnetycznego tj. 60 A/m, nawet w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji.

Na etapie budowy, na terenie inwestycyjnym i w jego okolicach, przewiduje się, wystąpienie emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych i montażowych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy). Prace budowlane i montażowe prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. Emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i hałasu, będzie miała charakter miejscowy, krótkotrwały i ustanie z chwilą zakończenia budowy. Ogniwa fotowoltaiczne, ani infrastruktura towarzysząca, w trakcie eksploatacji nie będą źródłem zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i ponadnormatywnej emisji hałasu.

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłu PM10, oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu, jednak w ramach eksploatacji planowanej instalacji nie przewiduje się emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie to nie będzie miało wpływu, na jakość powietrza atmosferycznego.

Na etapie budowy przewiduje się powstawanie ścieków bytowych, związanych z potrzebami socjalnymi pracowników, biorących udział w pracach budowlanych i montażowych. Ścieki te zbierane będą w szczelnych zbiornikach, stanowiących wyposażenie kabin sanitarnych ekipy budującej instalację. Następnie ścieki te, będą odbierane przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, posiadające odpowiednie zezwolenia.

W czasie eksploatacji obiektu nie będą powstawać ścieki bytowe. Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych, a następnie będą wsiąkać w grunt w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Proces mycia paneli fotowoltaicznych będzie realizowany wyłącznie przy użyciu czystej wody (bez użycia jakichkolwiek środków chemicznych).

W wyniku realizacji inwestycji generowane będą odpady, głównie inne niż niebezpieczne, będące efektem prowadzonych prac budowlano-montażowych, tj. żelazo i stal [17 04 05], odpady z remontów i przebudowy dróg [17 01 81], mieszaniny metali [17 04 07], kable [17 04 11], gleba i ziemia, w tym kamienie [17 05 04], opakowania z drewna [15 01 03] oraz niebezpieczne, tj. kable zawierające ropę naftową, smołę i inne substancje niebezpieczne [17 04 10*], sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania [15 02 02*]. Na etapie eksploatacji przedmiotowej inwestycji będą powstawały niewielkie ilości odpadów, związane z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych i utrzymaniem farmy fotowoltaicznej. Wszystkie odpady zostaną przekazane do dalszego zagospodarowania wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości gromadzenia wytworzonych odpadów na terenie funkcjonującej farmy fotowoltaicznej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię Sanitarną z dnia 17.04.2019r. znak: NZ.4315.7.2019.MCh, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Na podstawie przedłożonej „Karty informacyjnej przedsięwzięcia" Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku stwierdził, że projektowane przedsięwzięcie, pod warunkiem właściwego postępowania z odpadami powstającymi w wyniku jego realizacji i eksploatacji oraz prowadzenia prac budowlanych zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, nie spowoduje pogorszenia istniejących standardów jakości środowiska.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu wydało w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 18.04.2019r. znak: GL.ZZO.3.435.79.1.2019.MO, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Na podstawie przedłożonej „Karty informacyjnej przedsięwzięcia" Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu stwierdziło, że przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami wodno-błotnymi i innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz poza obszarami objętymi ochroną, w tym poza strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

Analizowane przedsięwzięcie położone jest w zasięgu Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600097 oraz w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600017132649 o nazwie Oziąbel, oznaczonej jako silnie zmieniona część wód. W wyniku analizy dokumentów uznano, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których jest mowa w art. 57, art. 59, art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo Wodne (t. j. Dz. U. z 2018r., poz. 2268 ze zm.) a ustanowionych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1967).

Burmistrz Wołczyna rozstrzygając o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wziął pod uwagę między innymi:

-        opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o nie stwierdzaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie farmy fotowoltaicznej „Wołczyn II” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 936/3 ark. m. 3 obręb Wierzbica Górna.

-        opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

-        opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Ponadto przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy w tym m.in.:

1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z §3 ust.1 pkt 52 lit. b) (zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r. poz. 71), zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w województwie opolskim, na terenie powiatu kluczborskiego, w gminie Wołczyn, w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, na części działki nr 936/3 obręb Wierzbica Górna. Działka znajduje się na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Planowana inwestycja zostanie zlokalizowana na terenie użytkowanym rolniczo. Najbliższa istniejąca zabudowa mieszkalna zlokalizowana jest ok. 350m w kierunku zachodnim od planowanej farmy fotowoltaicznej.

W ramach przedsięwzięcia, na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne, pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej, przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca (m.in. przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.).

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a)       Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie położone jest w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego.

c) Obszary górskie lub leśne.

Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia.

d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne wód śródlądowych obejmujących zbiorniki wód podziemnych, czy też wód powierzchniowych.

e)      Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza granicami form ochrony przyrody, w tym poza obszarami Natura 2000, poza stanowiskami chronionych roślin, grzybów i zwierząt, a także poza terenami cennymi faunistycznie i nie będzie naruszać zakazów w stosunku do nich obowiązujących.

f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłu PM10, oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu, jednak w ramach eksploatacji planowanej instalacji nie przewiduje się emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie to nie będzie miało wpływu, na jakość powietrza atmosferycznego.

g)   Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

      Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

h)       Obszary przylegające do jezior.

W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych.

i)         Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km.

j)   gęstość zaludnienia

Gęstość zaludnienia terenów zabudowanych na obszarze znajdującym w się w najbliższym sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia należy uznać za niską.

3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z:

a)       zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi;

b)      transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze; ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (odległość do granicy polsko-czeskiej wynosi około 100 km) oraz jego charakter inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

c)       wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; realizacja przedsięwzięcia spowoduje nieznaczny wzrost liczby pojazdów korzystających z terenu objętego przedsięwzięciem, nie stwierdzono możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.

d)      prawdopodobieństwa oddziaływania, z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi;

e)      czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania; generalnie planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska,

Realizacja jak i użytkowanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą powodowały zagrożenia wystąpienia poważnej awarii.

Analiza wpływu projektu na środowisko w trakcie realizacji robót budowlanych oraz przewidziane rozwiązania chroniące środowisko mające na celu zminimalizowanie ewentualnego oddziaływania na otoczenie:

a)       wpływ hałasu– w trakcie trwania robót budowlanych mogą występować okresowe przekroczenia norm hałasu związane z pracą maszyn i urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego. Jednakże wpływ ten będzie miał charakter krótkotrwały i będzie się cechował niskim poziomem uciążliwości. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie wykonywał prace emitujące najwięcej hałasu w porach najmniej szkodliwych dla warunków bytowych ludności;

b)      wpływ emisji spalin– w trakcie trwania prac budowlanych mogą wystąpić okresowe                             i krótkotrwałe zwiększone poziomy emisji spalin. Wpływ ten nie będzie jednak przekraczał emisji dopuszczalnych norm i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie użytkował sprzęt zgodnie z przepisami BHP;

c)       wpływ na wody powierzchniowe– inwestycja nie będzie wywierała negatywnego wpływu na wody powierzchniowe. Wykonawca powinien odizolować zaplecze budowlane od gruntu i wód gruntowych. Paliwa potrzebne w trakcie budowy będą przechowywane w szczelnych zbiornikach, w magazynach spełniających wymagania przeciwpożarowe i ochrony środowiska. Ponadto, na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy wyposażony zostanie w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).

Biorąc pod uwagę powyższe Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ, prowadzący postępowanie uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zaistniałej sytuacji wydał postanowienie Nr RI.6620.6.5.2019 z dnia 17.06.2019r. o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn II” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 936/3 ark. m. 3 obręb Wierzbica Górna.

Podstawą od odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.), który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zdaniem organu realizacja inwestycji nie spowoduje również nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Odry.

W wyniku badania indywidualnego stwierdzono, że charakter, rodzaj, skala i zakres przedsięwzięcia nie spowodują zarówno w trakcie budowy jak i następnie eksploatacji znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie i życie ludzi, a jego oddziaływanie ograniczy się do granic terenu, do którego inwestor ma tytuł prawny. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione argumenty orzeczono jak w sentencji.

 

 
POUCZENIE

Od decyzji niniejszej służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Wołczyna, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Otrzymują:                                                                                                                                                      

  1. Wnioskodawca
  2. Strony postępowania wg wykazu znajdującego się w aktach sprawy.
  3. UM a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Zarząd Zlewni w Opolu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna znak: RI.6620.6.7.2019 z dnia 16.07.2019r.

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Celem planowanego przedsięwzięcia jest budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn II” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Wierzbica Górna, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 936/3 ark. m. 3 obręb Wierzbica Górna.

Łączna powierzchnia zagospodarowania terenu po zabudowie systemami fotowoltaicznymi, o planowanej mocy do 1 MW, nie przekroczy 1,8 ha.

Przedmiotem realizacji przedsięwzięcia będzie wykonanie następujących elementów:

▪         stałych (bez możliwości zmiany kąta ustawienia paneli) konstrukcji wsporczych do montażu paneli fotowoltaicznych, wbijanych bezpośrednio w ziemię, z możliwością dodatkowego kotwienia;

▪         ogniw fotowoltaicznych, o mocy jednostkowej od 200 do 450 W każdy, w ilości do 5 000 szt.;

▪         string-box’ów (urządzeń energetycznych, których zadaniem jest sumowanie i przesyłanie dalej wytworzonej w panelach fotowoltaicznych energii elektrycznej);

▪         inwertera/ów w ilości 1-2 szt., które przekształcają energię prądu stałego na energię prądu zmiennego, o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej, w ilości od 1 szt. (w przypadku inwertera centralnego) do 100 szt. (w przypadku inwerterów rozproszonych);

▪         stacji transformatorowej;

▪         budynków/kontenerów do montażu inwerterów i transformatorów, budynku/kontenera technicznego do montażu aparatury sterującej oraz liczników prądowych z możliwością integracji wszystkich obiektów w jednym budynku technicznym;

▪         przewodów elektrycznych;

▪         systemu monitoringu (bariera IR, czujniki ruchu, kamery);

▪         drogi technologicznej i placu manewrowego; ogrodzenia terenu objętego inwestycją.

Biorąc pod uwagę teren inwestycji oraz zakres i czas trwania prac należy stwierdzić, iż zanieczyszczenie powietrza związane z pracami budowlanymi, eksploatacją maszyn transportowych i specjalnych maszyn budowlanych będzie małe. Także organizacja zaplecza budowy nie stanowi zagrożenia dla standardów jakości powietrza pod warunkiem dotrzymania odpowiedniej organizacji pracy.

Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy, odwóz ziemi).

Na inwestorze i wykonawcy robót ciążył będzie obowiązek używania sprzętu technicznego o możliwie najlepszych parametrach akustycznych (związanych z jego właściwym stanem). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie budowy.

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza obszarami parków narodowych i obszarami ochrony uzdrowiskowej jak również poza obszarami sieci Natura 2000..

 

 


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 31.07.2019
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 31.07.2019. Wygasa 31.08.2019. Odsłon 63616
Początek strony