POSTANOWIENIE (wygasły...)

 

                                                                    Wołczyn, dnia 04.12.2009r.

BURMISTRZ WOŁCZYNA

w Wołczynie

46-250 Wołczyn

TI-7624/17-6/2009

 

 

POSTANOWIENIE

 

            Działając na podstawie art. 123 Kpa, art. 63 ust. 2 w związku z art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.) oraz § 3 punkt 15) Rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać n środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 po.2573, ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Roberta Grzegorza Florczaka - Pełnomocnika Firmy PICHON Polska, 45-069 Opole, ul. 1 Maja 61/203c.

 

postanawiam:

 

nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej", zlokalizowanego w sąsiedztwie wsi Gierałcice na terenie dawnego przedsiębiorstwa LINOPŁYT, na działkach oznaczonych numerami: 15/8 k. m. 4 i 21/2 k. m. 4.

 

UZASADNIENIE

 

            Pan Robert Grzegorz Florczak - Pełnomocnik inwestora Firmy PICHOŃ Polska, 45-069 Opole, ul. 1 Maja 61/203c (pełnomocnictwo z 20.07.2009 r.) w dniu 07.09.2009 r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej", zlokalizowanego w sąsiedztwie wsi Gierałcice na terenie dawnego przedsiębiorstwa LINOPŁYT, na działkach oznaczonych numerami: 15/8 k. m. 4 i 21/2 k. m. 4.

            Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.) inwestor załączył:

  • 1. Kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  • 2. potwierdzoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie;
  • 3. wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie,

Lokalizacja przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

            Zgodnie z § 3 punkt 15) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573, ze zm.) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.

            Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 2 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 9.10.2009 r. Nr TI-7624/17-2/2009 do Starosty Kluczborskiego oraz wnioskiem z dnia 9.10.2009 r. Nr TI-7624/17-3/2009 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej", zlokalizowanego w sąsiedztwie wsi Gierałcice na terenie dawnego przedsiębiorstwa LINOPŁYT, na działkach oznaczonych numerami: 15/8 k. m. 4 i 21/2 k. m. 4 i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

            Starosta Kluczborski Postanowieniem z dnia 04.11.2009 r. Nr ROŚ-7633-36/09 nie stwierdził potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej. Z uzasadnienia ww. Postanowienia, wynika, że opinia Starosty Kluczborskiego została podjęta po analizie dokumentacji z uwzględnieniem rodzaju przedsięwzięcia, jego usytuowania oraz rodzaju i skali możliwego ewentualnego oddziaływania na środowisko.

            Państwowy  Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię Sanitarną z dnia 09.11.2009 r. NZ/MCh-4325-38/09 w której stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia polegającego na przebudowie budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej,  zlokalizowanego w sąsiedztwie wsi Gierałcice na terenie dawnego przedsiębiorstwa LINOPŁYT, na działkach oznaczonych numerami: 15/8 k. m. 4 i 21/2 k. m. 4.

            Z uzasadnienia  opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Kluczborku wynika, że planowane przedsięwzięcie może być między innymi źródłem hałasu od wszystkich maszyn i urządzeń w tym instalacji wentylacyjnych oraz źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska. Wobec nieprzekonywujących informacji zawartych w Karcie PPIS w Kluczborku uznał za konieczne opracowanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia (w pełnym ustawowym zakresie) w celu określenia zakresu oddziaływania na środowisko i na zdrowie ludzi.

            Mając na uwadze ewidentne braki w dokumentacji Burmistrz Wołczyna pismem z dnia 16.11.2009 r. Nr TI-7624/17-5/2009 wezwał  wnioskodawcę do uzupełnienia informacji, pozwalającej na ocenę rzeczywistego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Inwestor odpowiadając na wezwanie Burmistrza Wołczyna, wraz z pismem z dnia 01.12.2009 r. przedłożył uzupełniającą dokumentację pn.: „Ocena wpływu na stan zagrożenia hałasem i zanieczyszczenia powietrza" opracowane przez „ECO PLAN" - Ryszard Kowalczyk Opole obejmujące swoim zakresie ocenę wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan zagrożenia hałasem i zanieczyszczenie powietrza.

Burmistrz Wołczyna prowadzący postępowanie biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie  de facto na adaptacji istniejących budynków  w celu:

  • - przeznaczenia istniejących pomieszczeń produkcyjnych na potrzeby zakładu- (wymurowanie ścianek wewnętrznych, wykonanie węzła ciepłowniczego z kotłownią gazową, montaż suwnicy na istniejącym torowisku, docieplenie obiektu, wykonanie izolacji akustycznej, wykonanie parkingów i dróg wewnętrznych oraz obsadzenie terenu zielenią izolacyjną, wykonanie nowej posadzki betonowej, wymiana okien, drzwi i bram wjazdowych , założenie instalacji CO z nagrzewnicami oraz wentylacji, niezbędne zamurowania i naprawy tynków, prace malarskie oraz montaż technologii : piły poprzecznej, prasy krawędziowej oraz zwijarki blach)
  • - przeznaczenia istniejących pomieszczeń biurowych, sanitarnych, socjalnych pod potrzeby zakładu po pracach adaptacyjnych (roboty malarskie, wykonanie ścianek wewnętrznych, częściowe przekucia ścian oraz wstawienie wyposażenia),
  • - a następnie uruchomienia produkcji maszyn rolniczych

postanowił

nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Zamierzona produkcja odbywać się będzie według niżej opisanej technologii:

      Blacha będzie wykrawana, formowana w walec, łączona z dennicami, które przywożone będą do fabryki gotowe, następnie blacha będzie spawana, aby doprowadzić do wykonania koncepcji beczki do gnojowicy. Następnie beczki będą zawożone do ocynkowni gdzie przechodzić będą proces obróbki powierzchni (cynkowanie ogniowe), po czym wracać będą do fabryki. Kolejny etap polegać będzie na wyposażaniu beczki w  osie, koła, zaczepy, pompy, zawory, zabezpieczenia, oświetlenie itp.

Zestawienie surowców i materiałów niezbędnych do produkcji:

  • - blacha stalowa, która będzie obrabiana;
  • - osie, koła, pompy, węże, zawory, oświetlenie, części i akcesoria ocynkowane.

Gotowymi produktami wychodzącymi z fabryki będą:

  • - Wozy asenizacyjne (beczkowozy do gnojowicy);
  • - części lub akcesoria (części zamienne do napraw dostarczane do klientów).

Zatrudnienie:

Pracownicy fizyczni: ok. 50 osób + kierownik produkcji:

  • Þ 30 spawaczy,
  • Þ 5 kotlarzy,
  • Þ 10 monterów,
  • Þ 3 magazynierów,
  • Þ 2 kierowców

Pracownicy biurowi: na początek 1-2 osoby; następnie 7 osób

Docelowo zatrudnienie wyniesie ok. 60 osób.

Wszystkie procesy technologiczne prowadzone będą w ocieplonym obiekcie budowlanym. Nie przewiduje się produkcji na wolnym powietrzu.

      Burmistrz Wołczyna rozstrzygając o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wziął pod uwagę między innymi:

  • - fakt, że planowane przedsięwzięcie jest zgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zainwestowania miasta Wołczyn, a odległość przebudowywanej hali wynosi około 142 m od najbliższego budynku mieszkalnego;
  • - opinię Starosty Kluczborskiego o nie stwierdzaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie budynków produkcyjno-magazynowych na budynki produkcyjno-magazynowe z częścią biurowo-socjalną zakładu produkcyjnego maszyn do produkcji rolnej;
  • - nie wystąpią oddziaływania na środowisko poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny (jest właścicielem terenu) co wynika z przedłożonej Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia i uzupełnienia do niej (ostatnie uzupełnienie dokumentacji z dnia 01.12.2009r.w postaci opracowania pt: „Ocena wpływu na stan zagrożenia hałasem izanieczyszczenia powietrza", opracowane przez firmę „ECO-PLAN" - Ryszard Kowalczyk zOpola). Zgodnie zprzedłożonym w dniu 01.12.2009r. uzupełnieniem dokumentacji.

- w zakresie ewentualnego zagrożenia hałasem

  • 1. Przedmiotowa instalacja, na etapie jej funkcjonowania, będzie źródłem emisji hałasu do środowiska jedynie w porze dziennej, w związku z planowaną jednozmianową pracą zakładu.
  • 2. Zgodnie z przeprowadzoną analizą oddziaływania akustycznego przedsięwzięcia jego realizacja, zgodnie z opisanymi zasadami zapewni dotrzymanie na terenach chronionych obowiązujących norm jakości klimatu akustycznego.
  • 3. Ze względu na znaczną odległość pomiędzy zakładem, a najbliższymi terenami chronionymi oraz jedynie lokalny zasięg oddziaływania projektowanej instalacji nie stwierdza się konieczności podejmowania celowych działań ograniczających emisję hałasu do środowiska.
  • 4. Inwestycja nie wymaga prowadzenia ciągłego ani okresowego monitoringu poziomu hałasu w środowisku. Zgodnie z art. 76 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z dnia 15.02.2008 r., nr 25, poz. 150) przed oddaniem instalacji do użytkowania inwestor/wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia pomiarów poziomu hałasu w środowisku.
  • 5. Pomiary, o których mowa powyżej, powinny być przeprowadzone zgodnie z obowiązującą metodyką referencyjną prowadzenia pomiarów hałasu zawartą w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. z dnia 21 listopada 2008 r., Nr 206, poz. 1291) lub inną, obowiązującą aktualnie, metodyką referencyjną.

- w zakresie zanieczyszczenia powietrza:

  • 1. Z przedstawionej koncepcji funkcjonowania zakładu, oraz z przeprowadzonych obliczeń wynika, że emisja zanieczyszczeń w środowisku nie będzie powodować przekroczeń stężeń odniesienia określonych w projekcie Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu;
  • 2. Inwestor zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji emisji zanieczyszczeń atmosferycznych do powietrza, oraz wnoszenia opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska zgodnie z art. 273 punkt 1 ustawy Prawo Ochrony Środowiska (tekst jednolity Dz. U. z dnia 15.02.2008 r., nr 25, poz. 150).
  • 3. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji z 4 listopada 2008 r. (Dz. U. nr 206, poz. 1291) prowadzący instalację nie jest zobowiązany do pomiarów wielkości emisji z żadnych źródeł zanieczyszczeń jakie będą funkcjonować w ramach inwestycji.
  • 4. Inwestor ze względu na charakter i rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej nie jest zobowiązany do posiadania decyzji o pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza atmosferycznego /pozwolenia zintegrowanego/.

Reasumując stwierdzono:

Z przeprowadzonych obliczeń wynika, iż instalacja przy założonej wielkości świadczonych usług nie będzie powodować ponadnormatywnego oddziaływania na stan czystości powietrza atmosferycznego. Nie stwierdzono, aby w jakimkolwiek przypadku, dla jakiegokolwiek z zanieczyszczeń, funkcjonowanie zakładu mogło powodować stężenia maksymalne większe niż poziomy odniesienia przez ponad 0,2% czasu w ciągu roku.

Dodatkowo przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia,  przedstawiono z uwzględnieniem:

  • a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, Powierzchnia zabudowy na terenie działki, cały kompleks budynków - 15176,20 m2

      Powierzchnia działki                                                                                       - 10,30 ha

      Teren biologicznie czynny 61% powierzchni działki tj.                                     -   6,28 ha

Przebudowa  istniejącego  budynku  i  przeznaczenie  go  na  zakład  produkcyjny  nie  spowoduje zmian w zagospodarowaniu działki, działka posiada zjazd z drogi publicznej, budynki posiadają przyłącza mediów, które zostaną odtworzone, z uwagi na ich zły stan, utwardzony zostanie  plac manewrowy oraz zmodernizowane zostaną tereny zieleni ozdobnej i izolacyjnej. Zakład był poprzednio użytkowany jako zakład LINOPŁYT, w związku z czym posiadał pełną infrastrukturę, co adoptowano na potrzeby nowej działalności.

  • b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Wrejonie zamierzonego przedsięwzięcia nie występują inne źródła zanieczyszczeń mogące być przyczyną kumulowania się tych samych zanieczyszczeń,
  • c) wykorzystywania zasobów naturalnych - nie przewiduje się wykorzystywania zasobów naturalnych,
  • d) emisji i występowania innych uciążliwości - emisje zanieczyszczeń nie spowodują pogorszenia jakości środowiska poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny, emitowany hałas nie przekroczy standardów akustycznych określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego- i nie będzie stanowił zagrożenia dla zdrowia ludzi,
  • e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji istosowanych technologii; - nie przewiduje się stosowania substancji lub technologii, które mogłyby stwarzać zagrożenie wystąpienia poważnej awarii.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

  • a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych; Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
  • b) obszary wybrzeży; przedsięwzięcie położone jest w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego,
  • c) obszary górskie lub leśne; obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia. Las gospodarczy znajduje się w odległości ok. 1km, a planowane przedsięwzięcie, ze względu na brak ingerencji w podłoże i w stosunki wodne w gruncie, nie będzie miało wpływu na stan zdrowotny występującego tam drzewostanu,
  • d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych; Przedsięwzięcie położone będzie poza obszarami objętymi ochroną, w tym poza strefami ochronnymi ujęć wód i poza obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych
  • e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin izwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody i g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne; Przedmiotowe przedsięwzięcie ze względu na pewne oddalenie, nie będzie znacząco oddziaływać na znajdujące się w rejonie Wołczyna tereny cenne przyrodniczo.

Obszary i obiekty chronione w gminie Wołczyn to:

  • § znaczeniu regionalnym

„Stobrawski Park Krajobrazowy";

Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie";

rezerwaty przyrody: „Komorzno" i „Krzywiczyny",

  • § znaczeniu lokalnym

pomniki przyrody (7);

parki,  obiekty cenne przyrodniczo i  krajobrazowo,  w tym  12  objętych ochroną przez konserwatora zabytków.

Obszary chronione położone są w południowej i północnej części gminy, na terenie sołectw: Wierzchy, Szum (Stobrawski Park Krajobrazowy) oraz Markotów Duży, Gierałcice, Wąsice, Brynica, Wierzchy, Szum, Wierzbica Górna, Duczów Mały (Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie"), a także Komorzno i Krzywiczyny (rezerwaty przyrody). Pomniki przyrody prawnie chronione, w tym drzewa pomnikowe i głaz narzutowy, występują w 5 sołectwach, a parki objęte ochroną konserwatora zabytków w 11 wsiach i mieście Wołczyn.

Stobrawski Park Krajobrazowy.

„Stobrawski Park Krajobrazowy" jest największym parkiem krajobrazowym w województwie opolskim.    W    gminie    Wołczyn    park    krajobrazowy    obejmuje    ok.    10%    powierzchni w południowo-wschodniej części (tereny leśne w sołectwach Wierzchy i Szum). Podstawowymi walorami uzasadniającymi powołanie Parku było:

  • - występowanie wielu chronionych i zagrożonych roślin, zbiorowisk roślinnych i zwierząt;
  • - występowanie jednego z większych, lądowych obszarów wydmowych;
  • - występowanie ekosystemów typowych dla dużych rzek: licznych starorzeczy, kompleksów grądów, olsów, łęgów i łąk zalewowych;
  • - występowanie ostoi ptactwa o znaczeniu międzynarodowym;
  • - wysoka lesistość terenu, w tym lasów zróżnicowanych gatunkowo i siedliskowo;
  • - niska gęstość zaludnienia i uprzemysłowienia.

Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie".

Obejmuje on rozległy, rozczłonkowany kompleks leśny, którego ok. 2% znajduje się na terenie gminy Wołczyn. Granica Obszaru w gminie przebiega na południe od linii Markotów Duży, Gierałcice, Brynica, Wierzbica Górna i Duczów Mały, głównie skrajem kompleksów leśnych. Obszar ten objęto ochroną prawną ze względu na znaczące walory przyrodnicze i krajobrazowe, atrakcyjność turystyczną i słabe zurbanizowanie. Duże kompleksy leśne, silnie rozwinięta granica lasu, polodowcowa rzeźba terenu, harmonijny krajobraz wzbogacony licznymi alejami drzew oraz starymi parkami i zadrzewieniami, a także liczne stanowiska roślin i zwierząt chronionych stanowiło podstawę do objęcia ochroną prawną tak rozległego obszaru. Obszary chronionego krajobrazu powoływane są także dla zapewnienia ludności miejskiej terenów rekreacji i wypoczynku. Dolina Stobrawy, duży udział lasów i zadrzewień stanowi o znaczącej atrakcyjności krajobrazu. Bliskość ośrodków miejskich, jakimi są Wołczyn i Kluczbork oraz dobrze rozwinięta sieć dróg stwarzają dogodne warunki dla rozwoju turystyki krajoznawczej.

Rezerwaty przyrody

Na terenie gminy Wołczyn występują 2 rezerwaty przyrody: Komorzno i Krzywiczyny o łącznej powierzchni 23,40 ha.

Rezerwat Komorzno - rezerwat utworzono w celu ochrony fragmentów leśnych założonych z buczyny pomorskiej. Buczyna przyjmuje tu postać dość zubożałą w stosunku do zbiorowisk pomorskich, ale interesującą ze względu na występowanie daleko od jej typowego rozmieszczenia. W rezerwacie panującym gatunkiem jest buk zwyczajny Fagus sylvatica, który miejscami tworzy drzewostany czyste bez domieszek. Oprócz buka występuje tu również sosna zwyczajna, grab zwyczajny oraz dąb bezszypułkowy.

Rezerwat Krzywiczyny - na terenie rezerwatu występują okazy jodły pospolitej Abies alba w wieku 130 - 150 lat. Jest to najdalej na północ wysunięte stanowisko jodły naturalnego pochodzenia. Oprócz jodły występują tu: sosna zwyczajna, świerk pospolity, dąb szypułkowy, grab zwyczajny, modrzew europejski oraz buk zwyczajny. Jodła osiąga tu wysokość do 45 m i obwód powyżej 3 m.

Pomniki przyrody

Na terenie gminy Wołczyn, w sołectwie: Duczów Wielki, Gierałcice, Skałągi, Komorzno, Wierzbica Dolna znajdują się obiekty przyrodnicze prawnie chronione - pomniki przyrody. Szczególnie potężne drzewa oraz głaz narzutowy zostały uznane za pomniki przyrody przez Wojewódzkiego Opolskiego Konserwatora Przyrody [Dz. Urz. Woj. Op. 2000r., nr 6, poz. 23]. W gminie Wołczyn objęto ochroną prawną 7 pomników przyrody, w tym 2 aleje drzew, 1 grupę drzew, 3 pojedyncze drzewa pomnikowe oraz 1 głaz narzutowy. Pomniki przyrody znajdują się w 5 sołectwach. Łącznie objęto ochroną 129 drzew i 1 głaz narzutowy.

Parki objęte ochroną konserwatorską

Spośród obiektów cennych kulturowo, a posiadających również duże walory przyrodnicze i krajobrazowe objęto ochroną parki uznane za zabytki kultury. W gminie Wołczyn, w ponad połowie sołectw (11 na 21) i mieście Wołczyn znajdują się parki objęte ochroną konserwatorską i wpisane do rejestru zabytków. Parki objęte ochroną konserwatorską znajdujące w rejestrze zabytków

 

L.p.

Nr rejestru

Lokalizacja

1.

22/78

Park podworski w Brzezinkach

2.

30/78

Park w Duczowie Małym

3.

1/76

Park podworski w Gierałcicach

4.

12/76

Park podworski w Komorznie

5.

17/77

Park przypałacowy w Krzywiczynach

6.

A-13/76

Park podworski z aleją dojazdową w Rożnowie

7.

14/76

Park w Skałągach

8.

18/77

Park w Świniarach Wielkich

9.

26/78

Park z aleją dojazdową w Wąsicach

10.

25/78

Park w Wierzbicy Dolnej

11.

19/77

Park przypałacowy w Wierzbicy Górnej

12.

3/76

Park miejski w Wołczynie

Natura 2000

Najbliżej zlokalizowany obszar podlegający ochronie - obszar Natura 2000 położony jest w odległości ok. 30 km od Wołczyna w kierunku południowo-zachodnim. Jest to Obszar Specjalnej Ochrony - Grądy Odrzańskie. Grądy Odrzańskie to ponad 70km odcinek doliny Odry miedzy Narokiem (gm. Dąbrowa), a Wrocławiem obejmujący swoim zasięgiem równie powiat brzeski. Dolina pokryta jest lasami, łąkami, pastwiskami i polami uprawnymi. Lasy składają się przede wszystkim z grądów dębowo-grabowych. Zachowały się tu równie małe płaty gradów olszowo-wiązowych i wierzbowo-topolowych. Liczne cieki wodne, stare koryta rzeczne, pozostałości rozlewisk i stawów są siedliskami dla wielu ptaków wodno-błotnych, jednej z najbardziej    zagrożonych   grup    ptaków,    ze    względu   na   zanik   tego   typu    środowisk, spowodowanych działalnością człowieka (osuszanie bagien, regulacje rzek). Ponad 20 gatunków ptaków zamieszkujących Grądy Odrzańskie podlega ochronie na mocy Dyrektywy Ptasiej.

Spośród obszarów planowanych do objęcia ochroną prawną w formie obszaru Natura 2000 (znajdujący się na tzw. Shadow List obszarów siedliskowych Natura 2000) najbliżej położony obszar to Teklusia.

Obszar proponowany do objęcia ochroną rozciąga się pomiędzy miejscowościami Krzywiczyny, Skałągi i Brzezinki w odległości ok. 7 km od lokalizacji planowanej inwestycji. Jest to obiekt unikalny w skali ponadregionalnej. Powierzchnia w jego centralnej partii, zajęta dziś przez zbiorowiska o charakterze olsu i łęgu olszowo-jesionowego, na przedwojennych mapach widnieje jako obszar podmokłych łąk. W wyniku zarzucenia użytkowania łąkowego centralnej ich części, wykształciły się fragmenty lasu, którego skład gatunkowy jest w pełni zgodny z warunkami siedliskowymi.

Stwierdzono tu występowanie 10 gatunków lęgowych lub prawdopodobnie lęgowych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Ptasiej: bocian biały Ciconia ciconia (zajęte gniazdo w Teklusi), trzmielojad Pernis apivorus (prawdopodobnie 2 pary lęgowe), kania ruda Milvus mifous i kania czarna Mifous migrans (obserwowane w sezonie lęgowym, gniazd nie znaleziono; są to jedyne wykryte stanowiska kań w gminie Wołczyn, oba gatunki są umieszczone w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt), błotniak stawowy Circus aeruginosus (1 para lęgowa), żuraw Grus grus (1 para lęgowa), derkacz Crex crex (min. 1 para lęgowa), dzięcioł średni Dendrocopos medius (min. 1 para lęgowa), dzięcioł zielonosiwy Picus canus (min. 1 para lęgowa), gąsiorek Lanius collurio (min. 5 par). Ponadto gniazdują tu następujące inne, lokalnie rzadkie gatunki ptaków: krogulec Accipiter nisus, przepiórka Coturnix coturnix, czajka Vanellus vanellus, siniak Columba oenas, turkawka Streptopelia turtur, krętogłów Jynx torąuilla, świergotek łąkowy Anthus pratensis, świerszczak Locustella naevia, kruk Corvus corax.

Wysokie walory przyrodnicze omawianego obszaru wzmacnia wspomniana obecność stanowiska bobrów. Znane jest środowiskotwórcze oddziaływanie tego gatunku polegające na aktywnym przekształcaniu siedlisk - tworzenie rozlewisk, kanałów, naturalne oczyszczanie wody, zmiana składu gatunkowego i struktury roślinności. Zmiany te są zdecydowanie korzystne przyrodniczo, stymulując występowanie innych gatunków zwierząt i roślin, zapewniając większe bezpieczeństwo lęgów ptaków i poszerzając bazę pokarmową. Ma to miejsce także w rejonie Teklusi - w otoczeniu stanowiska bobrów stwierdzono bardzo liczną populację żaby trawnej Rana temporaria, a gniazdowanie niektórych spośród wymienionych gatunków ptaków może wynikać właśnie z obecności bobrów.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone; 

W rejonie opracowania nie występują obszary o przekroczonych standardach jakości środowiska w zakresie emisji zanieczyszczeń powodowanej przez źródła planowanego przedsięwzięcia

g) gęstość zaludnienia; Miasto Wołczyn należy do aglomeracji miejskiej średnio-zaludnionej, gęstość zaludnienia wynosi 826 mieszkańców/km2.

h) obszary przylegające do jezior; W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych.

i) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej; Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km.

3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z:

  • a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi;
  • b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, przedsięwzięcie nie będzie miało transgranicznego oddziaływania;
  • c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; zwiększone obciążenie dotyczyć będzie jedynie infrastruktury drogowej;
  • d) prawdopodobieństwa oddziaływania, z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi;
  • e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Generalnie planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska.

W celu dalszego minimalizowania ewentualnego oddziaływania na otoczenie przyjęto następujące rozwiązania chroniące środowisko.

Rozwiązania chroniące środowisko w trakcie trwania budowy:

  • - zastosowanie nowoczesnych materiałów umożliwiających szybki montaż, co ograniczy czas trwania budowy i zużycie paliw;
  • - prowadzenie robót budowlanych w godzinach dziennych - w celu zmniejszenia uciążliwości związanych z emisja hałasu i spalin;
  • - zastosowanie sprzętu budowlanego odpowiedniej jakości i jego prawidłowa eksploatacja, umożliwiająca zapobieżenie potencjalnym awariom, ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji spalin do powietrza.

Rozwiązania chroniące środowisko w czasie eksploatacji obiektu:

  • - zbieranie i magazynowane odpadów w sposób selektywny w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych;
  • - odbierane i transportowane odpadów przez firmy posiadające stosowne zezwolenia;
  • - magazynowanie wody opadowej w istniejącym zbiorniku - na potrzeby nawadniania terenów zielonych zakładu, nadmiar wody odprowadzony do gminnej kanalizacji deszczowej;
  • - stosowanie paliwa niskoemisyjnego tj. gazu ziemnego.

            W wyniku badania indywidualnego stwierdzono, że charakter, rodzaj, skala i zakres przedsięwzięcia nie spowodują zarówno w trakcie budowy jak i następnie eksploatacji znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie i życie ludzi.

            W niniejszym postanowieniu nie uwzględniono stanowiska Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku wyrażonego w Opinii Sanitarnej z dnia 9.11.2009 r. NZ/MCh-4325-38/09, w której stwierdzono potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ze względu na to, że planowane przedsięwzięcie może być między innymi źródłem hałasu od wszystkich maszyn i urządzeń w tym instalacji wentylacyjnych oraz źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska. Z uzupełnionej przez inwestora dokumentacji pt: „Ocena wpływu na stan zagrożenia hałasem i zanieczyszczenia powietrza", opracowanej przez firmę „ECO-PLAN" - Ryszard Kowalczyk z Opola wynika, że:

  • 1. uruchomienie obiektu produkcyjno-magazynowego w sąsiedztwie wsi Gierałcice nie spowoduje naruszenia standardów akustycznych środowiska na terenach objętych ochroną przed hałasem.
  • 2. instalacja przy założonej wielkości świadczonych usług nie będzie powodować ponadnormatywnego oddziaływania na stan czystości powietrza atmosferycznego.

            Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione argumenty postanowiono jak w sentencji.

            Na postanowienie niniejsze nie przysługuje zażalenie

 

Otrzymują:

Za zwrotnym potwierdzeniem odbioru

1. Wnioskodawca

2  Strony postępowania wg wykazu w aktach sprawy.

 

Do wiadomości:

  • 1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  • 2. Starosta Kluczborski i Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, ze względu na zmianę kompetencji organów.

 

BURMISTRZ

mgr Jan Leszek Wiącek


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez Marcin Dłubak dnia 11.12.2009
Opublikowana przez Tomasz Olejnik dnia 11.12.2009. Wygasa 11.01.2010. Odsłon 63889
Początek strony