POSTANOWIENIE Burmistrza Wołczyna (wygasły...)

                                                                                                                      Wołczyn, dnia 14.04.2016r. BURMISTRZ WOŁCZYNA ul. Dworcowa 1 46-250 Wołczyn RG.6620.2.4.2016   POSTANOWIENIE       Działając na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r. poz. 23 z późn. zm.) art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235, z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 punkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397) po rozpatrzeniu wniosku Pana Marka Klyka – działającego upoważnienia Gminy Wołczyn   postanawiam:   nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie” realizowanegona działkach: Obręb Wołczyn ark. mapy 3 działki nr: 217/2, 217/5, 217/6, 218/7, 218/17, 219/1, 219/3, 221/3, 221/4, 223/3, 225/6, 225/14, 225/15, 226/1, 227, 228, 889, 891, 906, 907, 908, 919, 923, 924, 931, 940/3, 943, 944, 945/2, 1017, 1036, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056/1, 1073.   UZASADNIENIE   Pan Marek Klyk – działający upoważnienia Gminy Wołczyn wystąpił do Burmistrza Wołczyna dnia 08.03.2016r. z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.:Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie”       Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235, z późn. zm.) Wnioskodawca załączył: 1.       kartę informacyjną przedsięwzięcia, 2.       poświadczoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, 3.       wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.            4.       załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia.       Zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane. Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 14.03.2016r. znak: RG.6620.2.3.2016 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz wnioskiem z dnia 14.03.2016r. znak: RG.6620.2.2.2016 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie” i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 23.03.2016r. znak: WOOŚ.64.2016.DF wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.       W wyniku analizy przesłanego wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ustalił co następuje: Podczas realizacji robót budowlanych, w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, może występować lokalny, krótkotrwały wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza. Ze względu na charakter prac możliwy jest wzrost zapylenia w sąsiedztwie terenu objętego przedsięwzięciem, prace te jednak nie wpłyną na pogorszenie jakości powietrza. Eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. W trakcie realizacji sieci kanalizacji na terenie prowadzenia prac budowlanych mogą wystąpić uciążliwości związane z emisją hałasu i wibracjami, powodowane pracą sprzętu budowlanego. Niemniej jednak relatywnie krótki okres trwania prac nie powinien powodować nadmiernej uciążliwości dla otoczenia. Prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Eksploatacja kanalizacji nie będzie źródłem hałasu do otoczenia. Powstające na etapie realizacji inwestycji odpady z grupy 17 w ilości ok. 2.110 Mg zostaną zagospodarowane przez jednostki posiadające stosowne uprawnienia. W trakcie eksploatacji przedmiotowej kanalizacji powstawać mogą odpady związane z bieżącym jej utrzymaniem. Wykonawca robót zorganizuje zaplecze sanitarne dla pracowników budowy. Biorąc pod uwagę charakter i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, ocenia się, że realizacja inwestycji nie spowoduje ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Odry. Prace będą realizowane na terenie całkowicie przekształconym przez człowieka (pasy drogowe ulic oraz w niewielkiej ilości grunty prywatne zabudowy jednorodzinnej), poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r o ochronie przyrody, a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. Równocześnie w oparciu o treść „Programu ochrony powietrza dla strefy opolskiej, ze względu na przekroczenie poziomów dopuszczalnych pyłu PM 10, pyłu PM 2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu wraz z planem działań krótkoterminowych" tutejszy organ ustalił, że przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w obszarze gminy Wołczyn, na terenie której występują przekroczenia standardów jakości powietrza dla benzo(a)piranu. Biorąc jednak pod uwagę charakter przedsięwzięcia (inwestycja liniowa – projektowane przewody kanalizacyjne zlokalizowane zostaną pod powierzchnią terenu) uznano, ze realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie pogorszy stanu jakości powietrza w rejonie jego lokalizacji. Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, analizując wyżej opisane cechy przedsięwzięcia stwierdzono, że nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi. Realizacja, jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii. Ze względu na charakter przedsięwzięcia (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia) inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 22.03.2016r. znak: NZ.4315.5.2016.MCh, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięciapn.:„Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie” Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku stwierdził, że charakter inwestycji (infrastruktura podziemna) nie spowoduje w sposób trwały zmiany dotychczasowego użytkowania terenu. Nieznaczny wzrost oddziaływania akustycznego oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza może występować na etapie prowadzenia prac budowlanych. Biorąc pod uwagę jednak rodzaj inwestycji, czas trwania robót można stwierdzić, że oddziaływania te nie będą miały większego wpływu na zdrowie ludzi. Wariant zaproponowany przez wnioskodawcę uwzględniający zastosowanie materiałów posiadających wymagane atesty i zapewniających szczelność sieci; zagospodarowywanie powstających odpadów w sposób minimalizujący ich wpływ na środowisko (tj. selektywne zbieranie odpadów, odbiór przez upoważnione firmy w celu odzysku lub unieszkodliwienia) oraz prowadzenie robót zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy – ograniczy negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. W związku z powyższym można stwierdzić, że projektowane przedsięwzięcie nie spowoduje pogorszenia standardów jakości środowiska.       Burmistrz Wołczyna rozstrzygając o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wziął pod uwagę między innymi: −       pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o nie stwierdzaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie, −       opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Ponadto przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy w tym m.in.: 1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia: Celem planowanego przedsięwzięcia pod nazwą "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Osiedla Domów Jednorodzinnych w rejonie ulicy Poznańskiej w Wołczynie" jest wykonanie odcinków kanalizacji sanitarnej mających na celu umożliwienie odbioru ścieków bytowych z pozostałych nieuzbrojonych działek budowlanych na terenie planowanej zabudowy mieszkaniowej Osiedla Domów Jednorodzinnych w północno zachodniej części miastaWołczyn w rejonie ulicy Poznańskiej. Projektowane odcinki sieci kanalizacyjnej obejmować będą uzbrojenie działek budowlanych położonych przy ulicach Słonecznikowej, Różanej, Irysowej, Bzowej, Wrzosowej, Tulipanowej, Azaliowej i Astrów, części Jaśminowej i Krokusowej oraz jednego odcinka drogi bocznej bez nadanej nazwy. Włączenie projektowanych odcinków kanałów planowane jest do istniejących studni sieci kanalizacyjnej w ulicach Słonecznikowej, Kwiatów Polskich, Chabrów, Krokusowej i Jaśminowej. Zebrane ścieki bytowe poprzez istniejący system kanalizacji sanitarnej odprowadzane będą dalej na oczyszczalnię ścieków w Wołczynie. Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje wykonanie: ▪         kanałów grawitacyjnych sieciowych z rur Ø200mm PVC-U - ok. 1650,0m; ▪         kanałów grawitacyjnych bocznych do podłączenia posesji z rur Ø160mm PVC-U - ok. 430,0m; ▪         studzienek rewizyjnych Ø 1000mm betonowych - ok. 65 szt.; ▪         studzienek przyłączeniowych Ø425mm z tworzywa sztucznego - ok. 90 szt.; ▪         przepompowni przydomowej Pp8.1 - 1 kpl; ▪         rurociągu tłocznego z przepompowni przydomowej Pp8.1 z rur PE 100 SDR 17 PN10 o średnicy Ø50x3,2mm - ok. 47,0m; ▪         wewnętrznego przyłącza energetycznego (zalicznikowego) do przepompowni przydomowej Pp8.1 - 1 kpl. Inwestor – Gmina Wołczyn – przed przystąpieniem do realizacji przedmiotowej inwestycji posiadać będzie tytuł prawny (będzie posiadać zgody właścicieli na wejście z robotami) umożliwiający zgodnie z wymogami prawnymi wykonanie przedsięwzięcia. Na etapie realizacji materiałochłonność inwestycji będzie związana z zapotrzebowaniem takich materiałów i mediów jak: rury, materiały budowlane, kruszywa, cement, masa betonowa, itp., a także energia elektryczna i woda. Na etapie eksploatacji inwestycja będzie wiązała się ze zwiększonym poborem wody i odprowadzaniem ścieków w ilości Ośrd=42,24 m3/d, ponieważ zakres przedsięwzięcia przewiduje budowę nowych kanałów bocznych, poprzez które do projektowanej kanalizacji sanitarnej włączone zostaną poszczególne posesje. Ponadto przedsięwzięcie wpłynie na wzrost zużycia energii elektrycznej wykorzystywanej na obiektach gospodarki ściekowej ze względu na konieczność wykonania dla jednej niekorzystnie położonej posesji indywidualnej przydomowej pompowni ścieków. Szacowane zapotrzebowanie mocy takiej pompowni wyniesie ok. 1,5kW. Biorąc pod uwagę teren inwestycji oraz zakres i czas trwania prac należy stwierdzić, iż zanieczyszczenie powietrza związane z pracami budowlanymi, eksploatacją maszyn transportowych i specjalnych maszyn budowlanych będzie małe. Także organizacja zaplecza budowy nie stanowi zagrożenia dla standardów jakości powietrza pod warunkiem dotrzymania odpowiedniej organizacji pracy. Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy, odwóz ziemi). Biorąc pod uwagę teren, zakres i czas trwania prac na etapie budowy należy stwierdzić, iż zaburzenia klimatu akustycznego powodowanego hałasem emitowanym przez maszyny i urządzenia wykonujące prace budowlane nie wpłynie na zdrowie ludzi oraz klimat akustyczny terenów przyległych. Na inwestorze i wykonawcy robót ciążył będzie obowiązek używania sprzętu technicznego o możliwie najlepszych parametrach akustycznych (związanych z jego właściwym stanem). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie budowy. Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii. 2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające: a)    Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych. b) Obszary wybrzeży. Przedsięwzięcie położone jest w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego. c) Obszary górskie lub leśne. Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia. d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza strefami ochronnymi ujęć wody. e)      obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza granicami form ochrony przyrody, w tym poza obszarami Natura 2000, poza stanowiskami chronionych roślin, grzybów i zwierząt, a także poza terenami cennymi faunistycznie i nie będzie naruszać zakazów w stosunku do nich obowiązujących. f)         Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w obszarze gminy Wołczyn, na terenie której występują przekroczenia standardów jakości powietrza dla benzo(a)piranu. Biorąc jednak pod uwagę charakter przedsięwzięcia (inwestycja liniowa – projektowane przewody kanalizacyjne zlokalizowane zostaną pod powierzchnia terenu) uznano, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie pogorszy stanu jakości powietrza w rejonie jego lokalizacji. g)      Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.       Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. h)       Obszary przylegające do jezior. W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych. e)      Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km. g) gęstość zaludnienia Gęstość zaludnienia terenów zabudowanych na obszarze znajdującym w się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia należy uznać jako średnią. 3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z: a)       zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać; nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi, b)      transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze; przedsięwzięcie nie będzie miało transgranicznego oddziaływania, c)       wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; nie przewiduje się zwiększenia obciążenia infrastruktury technicznej, d)      prawdopodobieństwa oddziaływania; z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi. e)      czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania - planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie jest zgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Analiza wpływu projektu na środowisko w trakcie realizacji robót budowlanych oraz przewidziane rozwiązania chroniące środowisko mające na celu zminimalizowanie ewentualnego oddziaływania na otoczenie. a)       Wpływ hałasu– w trakcie trwania robót budowlanych mogą występować okresowe przekroczenia norm hałasu związane z pracą maszyn i urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego. Jednakże wpływ ten będzie miał charakter krótkotrwały i będzie się cechował niskim poziomem uciążliwości. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie wykonywał prace emitujące najwięcej hałasu w porach najmniej szkodliwych dla warunków bytowych ludności; b)      Wpływ emisji spalin– w trakcie trwania prac budowlanych mogą wystąpić okresowe                             i krótkotrwałe zwiększone poziomy emisji spalin. Wpływ ten nie będzie jednak przekraczał emisji dopuszczalnych norm i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie użytkował sprzęt zgodnie z przepisami BHP; c)       wpływ na wody powierzchniowe– inwestycja nie będzie wywierała negatywnego wpływu na wody powierzchniowe. Wykonawca powinien odizolować zaplecze budowlane od gruntu i wód gruntowych. Paliwa potrzebne w trakcie budowy będą przechowywane w szczelnych zbiornikach, w magazynach spełniających wymagania przeciwpożarowe i ochrony środowiska. Ponadto, na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy wyposażony zostanie w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów). d)      naruszenie powierzchni terenu i szaty roślinnej– realizacja projektu i prowadzone roboty budowlane wpłyną okresowo na naruszenie terenu oraz szaty roślinnej w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca realizacji projektu. Wpływ ten będzie dotyczył pracy maszyn i będzie miał charakter krótkofalowy oraz ustanie po zakończeniu inwestycji. Po zakończeniu prac budowlanych wykonawca zostanie zobowiązany do przywrócenia terenu w obrębie realizacji inwestycji do stanu pierwotnego. Podstawą od odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235, z późn. zm.), który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zdaniem organu realizacja inwestycji nie spowoduje również nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Odry. Biorąc pod uwagę zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i skalę oddziaływania na środowisko oraz posiłkując się opiniami współdziałających organów opiniujących, Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i postanowił jak w sentencji..   Na postanowienie niniejsze nie przysługuje zażalenie.     Otrzymują: 1.       Wnioskodawca. 2.       Pozostałe strony postępowania zgodnie z art. 49 Kpa informowane są obwieszczeniem. 3.       UM a/a.   Do wiadomości: 1.       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku. 2.       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.     Z up. Burmistrza mgr inż. Bogusław Adaszyński Z-ca Burmistrza  


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 15.04.2016
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 15.04.2016. Wygasa 15.05.2016. Odsłon 64241
Początek strony