DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH (wygasły...)

                                                                                   Wołczyn, dnia 27.12.2011r.
BURMISTRZ WOŁCZYNA
ul. Dworcowa 1
46-250 Wołczyn                                                                                             
TI.6620.5.6.2011


DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
    Działając  na podstawie art. art. 71 ust. 2 pkt.2, 72 ust.1 pkt.1 i 1a, 75 ust.1 pkt.4 i 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.), art. 104 kpa oraz § 3 ust. 1 pkt 60   Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz.1397), po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, ul. Jagiellońska 3; 46-200 Kluczbork reprezentowanego przez Dyrektora Zarządu Kazimierza Sztajglika

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Remont drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00”.

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.


UZASADNIENIE

    Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, ul. Jagiellońska 3; 46-200 Kluczbork reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Kazimierza Sztajglika w dniu 25.10.2011 r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Remont drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00”.
O wszczęciu postępowania strony zostały poinformowane obwieszczeniem Burmistrza Wołczyna z dnia 31.10.2011r. Nr TI.6620.5.3.2011.
    Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.) inwestor załączył:
1.    Kartę informacyjną przedsięwzięcia,
2.    potwierdzoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie;
3.    wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie,
    Zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.
    Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 31.10.2011 r. Nr TI.6620.5.2.2011 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz wnioskiem z dnia 31.10.2011r. Nr TI.6620.5.1.2011 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Remont drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00” i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska  Postanowieniem z dnia 16.11.2011 r. Nr WOOŚ.4241.387.2011.ES wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Z uzasadnienia ww. Postanowienia, wynika, że  zarówno realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko. Nie stwierdzono również możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko. Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.), a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. Podstawą do odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy OOŚ, który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
    Państwowy  Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku działając w oparciu o art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami) przekazał wniosek Burmistrza Wołczyna pismem Nr NZ/MCh-4325-23/11 z dnia 04.11.2011r. Opolskiemu Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu celem rozpatrzenia wg kompetencji. Opolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny  wydał w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 17.11.2011r. Nr NZ.9022.4.40.2011.JW, w której wnosi o odstąpienie od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na remoncie drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00. O wydanym przedmiotowego postanowieniu strony zostały poinformowane obwieszczeniem Burmistrza Wołczyna z dnia 25.11.2011r. Nr TI.6620.5.5.2011.
    Z opinii Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego  wynika, iż w przedłożonej wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia dokonano wyczerpującej analizy przewidywanych oddziaływań na środowisko planowanego przedsięwzięcia, podczas jego realizacji i eksploatacji oraz możliwości technicznych zastosowania rozwiązań z zakresu ochrony środowiska. W związku z czym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia dodatkowej oceny.
    Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ prowadzący postępowanie przeanalizował  opinie obu organów i postanowił uwzględnić je w całości i wydał postanowienie Nr TI.6620.5.4.2011 z dnia 25.11.2011r. o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Remont drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00”. W wyniku badania indywidualnego dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniającego łączne uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy  stwierdził:
1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
Realizacja przedsięwzięcia zlokalizowana jest na działkach:
    obręb Komorzno, k. m. 7 działka nr 563; k. m. 1 działka nr 35/2; k. m. 6 działka nr 475/2; k. m. 3 działka nr 475/1; k. m. 5 działka nr 474
    obręb Krzywiczyny, k. m. 8 działki nr 120/2, 120/3; k. m. 7 działka nr 120/1; k. m. 2 działka nr 444/1; k. m. 4 działka nr 444/2; k. m. 6 działki nr 444/3 i 526/1
    obręb Wołczyn, k. m. 1 działka nr 9; k. m. 3 działki nr 228 i 234.
Obecnie istniejąca droga posiada nawierzchnię bitumiczną, która jest zniszczona posiada  liczne spękania poprzeczne i podłużne  i nierówności, które utrudniają poruszanie się pojazdów mechanicznych, a tym samym większą emisję spalin oraz zwiększenie hałasu.
Parametry techniczne remontowanej  drogi:
    Klasa drogi                                    Z
    szerokość jezdni                            5,0 m
    prędkość projektowa                   60 km/h
    nośność nawierzchni                   80 kN
    długość odcinka                          14337,0 m
    pochylenie poprzeczne jezdni     2%
    szerokość pobocza  utwardzonego 1,00 m
    szerokość pobocza gruntowego 1,00 ÷ 2,00 m
    pochylenie pobocza                     6%
W ramach przedsięwzięcia planuje się:
−    sfrezowanie korekcyjne istniejącej nawierzchni bitumicznej (nadanie profilu poprzecznego i podłużnego nawierzchni);
−    remont (wykonanie nakładek z mas bitumicznych na odcinkach drogi od km 0+000,00 do km 3+425,00 i od km 6+532,00 do km 10+361,00 );
−    ścinkę zawyżonego pobocza na szerokości 2,00 m po obu stronach jezdni;
−    utwardzenie  pobocza destruktem bitumicznym pozyskanym z frezowania istniejącej nawierzchni szerokości 1,0 m na odcinkach na których zostanie przeprowadzony remont nawierzchni,
−    remont przepustów pod koroną drogi w km 1+783,00, w km 2+057,00, w km 10+326,00;
−    odmulenie istniejących rowów przydrożnych na odcinkach drogi na których zostanie przeprowadzony remont nawierzchni;
−    wymianę oznakowania pionowego na całym odcinku drogi.
Przy remoncie odcinka drogi będą zastosowane powszechnie stosowane technologie dla tego typu przedsięwzięcia.
Zakłada się następującą konstrukcję nawierzchni:
−    4 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC8S 50/70;
−    4 cm warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC11W 50/70.
Konstrukcja pobocza:
−    7 cm pobocze utwardzone  z destruktu pozyskanego z frezowania istniejącej nawierzchni.
Remontowana jezdnia posiada przekrój poprzeczny:
−    o pochyleniu daszkowym 2,0%;
−    o pochyleniu jednostronnym na łukach.
Pochylenie poprzeczne utwardzonego pobocza na prostych wynosi 6%. Na łukach po stronie wewnętrznej o 2% więcej niż na danym łuku, a po stronie zewnętrznej o tej samej wartości co na danym łuku. Na pozostałych odcinkach projektuje się obustronne pobocze gruntowe po wykonanej ścince pobocza o szerokości istniejącej w terenie i pochyleniach poprzecznych jak dla pobocza utwardzonego.
Wody opadowe będą odprowadzane z jezdni jak dotychczas czyli powierzchniowo do istniejących rowów przydrożnych, które zostaną poddane odmuleniu na odcinkach na których zostanie ułożona nawierzchnia remontowanej drogi.
 W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się zużycie surowców, paliw i energii na niżej podanym poziomie:
Zapotrzebowanie na wodę – trakcie realizacji przedsięwzięcia przy wbudowywania mas bitumicznych do zraszania bębnów walców drogowych zagęszczających nawierzchnię.
W czasie eksploatacji nie występuje zapotrzebowanie na wodę.
Zapotrzebowanie na energię – nie występuje.
Zapotrzebowanie na paliwa – w czasie budowy do zużycia przez maszyny budowlane.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
a)    Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
b) Obszary wybrzeży.
Przedsięwzięcie położone jest  w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego.
c) Obszary górskie lub leśne.
Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników
wód śródlądowych.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne wód śródlądowych obejmujących zbiorniki wód podziemnych, czy też wód powierzchniowych.
e)    obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody i g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne;
Obszary o znaczących walorach przyrodniczych objęte ochroną prawną zajmują w gminie Wołczyn około 27% powierzchni gminy (wielkość szacunkowa), co jest wielkością zbliżoną do średniej dla województwa (27,1%). Natomiast w porównaniu do powierzchni chronionych w powiecie (36,3%) wielkość ta jest niższa.
Obszary i obiekty chronione w gminie Wołczyn to:
    o znaczeniu regionalnym
−    „Stobrawski Park Krajobrazowy”;
−    Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”;
−    rezerwaty przyrody: „Komorzno” i „Krzywiczyny”,
    o znaczeniu lokalnym
−    pomniki przyrody (7);
−    parki, obiekty cenne przyrodniczo i krajobrazowo, w tym 12 objętych ochroną przez konserwatora zabytków.
     Obszary chronione położone są w południowej i północnej części gminy, na terenie sołectw: Wierzchy, Szum (Stobrawski Park Krajobrazowy) oraz Markotów Duży, Gierałcice, Wąsice, Brynica, Wierzchy, Szum, Wierzbica Górna, Duczów Mały (Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”), a także Komorzno i Krzywiczyny (rezerwaty przyrody). Pomniki przyrody prawnie chronione, w tym drzewa pomnikowe i głaz narzutowy, występują w 5 sołectwach, a parki objęte ochroną konserwatora zabytków w 11 wsiach i mieście Wołczyn.
Stobrawski Park Krajobrazowy.
„Stobrawski Park Krajobrazowy” jest największym parkiem krajobrazowym w województwie opolskim. W gminie Wołczyn park krajobrazowy obejmuje ok. 10% powierzchni
w południowo-wschodniej części (tereny leśne w sołectwach Wierzchy i Szum).
Podstawowymi walorami uzasadniającymi powołanie parku było:
−    występowanie wielu chronionych i zagrożonych roślin, zbiorowisk roślinnych i zwierząt;
−    występowanie jednego z większych, lądowych obszarów wydmowych;
−    występowanie ekosystemów typowych dla dużych rzek: licznych starorzeczy, kompleksów grądów, olsów, łęgów i łąk zalewowych;
−    występowanie ostoi ptactwa o znaczeniu międzynarodowym;
−    wysoka lesistość terenu, w tym lasów zróżnicowanych gatunkowo i siedliskowo;
−    niska gęstość zaludnienia i uprzemysłowienia.
Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”.
Obejmuje on rozległy, rozczłonkowany kompleks leśny, którego ok. 2% znajduje się na terenie gminy Wołczyn. Granica Obszaru w gminie przebiega na południe od linii Markotów Duży, Gierałcice, Brynica, Wierzbica Górna i Duczów Mały, głównie skrajem kompleksów leśnych. Obszar ten objęto ochroną prawną ze względu na znaczące walory przyrodnicze
i krajobrazowe, atrakcyjność turystyczną i słabe zurbanizowanie. Duże kompleksy leśne, silnie rozwinięta granica lasu, polodowcowa rzeźba terenu, harmonijny krajobraz wzbogacony licznymi alejami drzew oraz starymi parkami i zadrzewieniami, a także liczne stanowiska roślin i zwierząt chronionych stanowiło podstawę do objęcia ochroną prawną tak rozległego obszaru. Obszary chronionego krajobrazu powoływane są także dla zapewnienia ludności miejskiej terenów rekreacji i wypoczynku. Dolina Stobrawy, duży udział lasów i zadrzewień stanowi o znaczącej atrakcyjności krajobrazu. Bliskość ośrodków miejskich, jakimi są Wołczyn i Kluczbork oraz dobrze rozwinięta sieć dróg stwarzają dogodne warunki dla rozwoju turystyki krajoznawczej.
Rezerwaty przyrody
Na terenie gminy Wołczyn występują 2 rezerwaty przyrody: Komorzno i Krzywiczyny o łącznej powierzchni 23,40 ha.
Rezerwat Komorzno – rezerwat utworzono w celu ochrony fragmentów leśnych założonych z buczyny pomorskiej. Buczyna przyjmuje tu postać dość zubożałą w stosunku do zbiorowisk pomorskich, ale interesującą ze względu na występowanie daleko od jej typowego rozmieszczenia. W rezerwacie panującym gatunkiem jest buk zwyczajny Fagus sylvatica, który miejscami tworzy drzewostany czyste bez domieszek. Oprócz buka występuje tu również sosna zwyczajna, grab zwyczajny oraz dąb bezszypułkowy.
Rezerwat Krzywiczyny – na terenie rezerwatu występują okazy jodły pospolitej Abies alba w wieku 130 - 150 lat. Jest to najdalej na północ wysunięte stanowisko jodły naturalnego pochodzenia. Oprócz jodły występują tu: sosna zwyczajna, świerk pospolity, dąb szypułkowy, grab zwyczajny, modrzew europejski oraz buk zwyczajny. Jodła osiąga tu wysokość do 45 m i obwód powyżej 3 m.  
Pomniki przyrody
    Na terenie gminy Wołczyn, w sołectwie: Duczów Wielki, Gierałcice, Skałągi, Komorzno, Wierzbica Dolna znajdują się obiekty przyrodnicze prawnie chronione – pomniki przyrody. Szczególnie potężne drzewa oraz głaz narzutowy zostały uznane za pomniki przyrody przez Wojewódzkiego Opolskiego Konserwatora Przyrody [Dz.Urz.Woj.Op. 2000r., nr 6, poz. 23].
    W gminie Wołczyn objęto ochroną prawną 7 pomników przyrody, w tym 2 aleje drzew, 1 grupę drzew, 3 pojedyncze drzewa pomnikowe oraz 1 głaz narzutowy. Pomniki przyrody znajdują się w 5 sołectwach. Łącznie objęto ochroną 129 drzew i 1 głaz narzutowy.
    Parki objęte ochroną konserwatorską
Spośród obiektów cennych kulturowo, a posiadających również duże walory przyrodnicze i krajobrazowe objęto ochroną parki uznane za zabytki kultury. W gminie Wołczyn, w ponad połowie sołectw (11 na 21) i mieście Wołczyn znajdują się parki objęte ochroną konserwatorską i wpisane do rejestru zabytków.

Parki objęte ochroną konserwatorską znajdujące w rejestrze zabytków
L.p.    Nr rejestru    Lokalizacja
1.    22/78    Park podworski w Brzezinkach
2.    30/78    Park w Duczowie Małym
3.    1/76    Park podworski w Gierałcicach
4.    12/76    Park podworski w Komorznie
5.    17/77    Park przypałacowy w Krzywiczynach
6.    A-13/76    Park podworski z aleją dojazdową w Rożnowie
7.    14/76    Park w Skałągach
8.    18/77    Park w Świniarach Wielkich
9.    26/78    Park z aleją dojazdową w Wąsicach
10.    25/78    Park w Wierzbicy Dolnej
11.    19/77    Park przypałacowy w Wierzbicy Górnej
12.    3/76    Park miejski w Wołczynie


Natura 2000
    W odległości ok. 400m od miejsca realizacji inwestycji zlokalizowany jest obszar natura 2000 Teklusia. Obszar ochroną rozciąga się pomiędzy miejscowościami Krzywiczyny, Skałągi i Brzezinki. Jest to obiekt unikalny w skali ponadregionalnej. Powierzchnia w jego centralnej partii, zajęta dziś przez zbiorowiska o charakterze olsu i łęgu olszowo-jesionowego, na przedwojennych mapach widnieje jako obszar podmokłych łąk. W wyniku zarzucenia użytkowania łąkowego centralnej ich części, wykształciły się fragmenty lasu, którego skład gatunkowy jest w pełni zgodny z warunkami siedliskowymi.
Stwierdzono tu występowanie 10 gatunków lęgowych lub prawdopodobnie lęgowych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Ptasiej: bocian biały Ciconia ciconia (zajęte gniazdo w Teklusi), trzmielojad Pernis apivorus (prawdopodobnie 2 pary lęgowe), kania ruda Milvus milvus i kania czarna Milvus migrans (obserwowane w sezonie lęgowym, gniazd nie znaleziono; są to jedyne wykryte stanowiska kań w gminie Wołczyn, oba gatunki są umieszczone w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt), błotniak stawowy Circus aeruginosus (1 para lęgowa), żuraw Grus grus (1 para lęgowa), derkacz Crex crex (min. 1 para lęgowa), dzięcioł średni Dendrocopos medius (min. 1 para lęgowa), dzięcioł zielonosiwy Picus canus (min. 1 para lęgowa), gąsiorek Lanius collurio (min. 5 par).
Ponadto gniazdują tu następujące inne, lokalnie rzadkie gatunki ptaków: krogulec Accipiter nisus, przepiórka Coturnix coturnix, czajka Vanellus vanellus, siniak Columba oenas, turkawka Streptopelia turtur, krętogłów Jynx torquilla, świergotek łąkowy Anthus pratensis, świerszczak Locustella naevia, kruk Corvus corax.
Wysokie walory przyrodnicze omawianego obszaru wzmacnia wspomniana obecność stanowiska bobrów. Znane jest środowiskotwórcze oddziaływanie tego gatunku polegające na aktywnym przekształcaniu siedlisk – tworzenie rozlewisk, kanałów, naturalne oczyszczanie wody, zmiana składu gatunkowego i struktury roślinności. Zmiany te są zdecydowanie korzystne przyrodniczo, stymulując występowanie innych gatunków zwierząt i roślin, zapewniając większe bezpieczeństwo lęgów ptaków i poszerzając bazę pokarmową. Ma to miejsce także w rejonie Teklusi – w otoczeniu stanowiska bobrów stwierdzono bardzo liczną populację żaby trawnej Rana temporaria, a gniazdowanie niektórych spośród wymienionych gatunków ptaków może wynikać właśnie z obecności bobrów.
W odległości ok. 5 km od miejsca realizacji inwestycji zlokalizowany jest obszar natura 2000 „Łąki w okolicach Kluczborka nad Stobrawą”.
Dolina Stobrawy na odcinku pomiędzy Starymi Czaplami a Żabieńcem charakteryzuje się dużymi walorami krajobrazowymi.
Spośród roślin naczyniowych wciąż można tu odnaleźć takie gatunki chronione, jak bobrek trójlistkowy Menyanthes trifoliata, a z gatunków rzadkich - siedmiopalecznik błotny Comarum palustre, czy turzycę darniową Carex cespitosa. Samo koryto Stobrawy obfituje w rośliny wodne z chronionym włosienicznikiem tarczowatym Batrachium peltatum na czele. Należy podkreślić, że zbiorowiska z udziałem gatunków z rodzaju włosienicznik rozwijają się w czystych wodach i podlegają ochronie jako siedliska z Załącznika II Dyrektywy Siedliskowej.
    W dolinie Stobrawy zwraca uwagę bogactwo awifauny lęgowej. Stwierdzono tu występowanie 7 gatunków lęgowych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Ptasiej: bocian biały Ciconia ciconia (zajęte gniazda w Wierzchach i Markotowie Dużym), derkacz Crex crex (min. 2 pary lęgowe), dzięcioł czarny Dryocopus martius, gąsiorek Lanius collurio, ortolan Emberiza hortulana, lerka Lullula arborea, jarzębatka Sylvia nisoria. Ponadto gniazdują tu następujące inne, lokalnie rzadkie gatunki ptaków: przepiórka Coturnix coturnix, turkawka Streptopelia turtur, świergotek łąkowy Anthus pratensis, świerszczak Locustella naevia, kląskawka Saxicola torquata. W dolinie obserwowano też bociana czarnego Ciconia nigra oraz krzyżodzioby świerkowe Loxia curvirostra, miejsce lęgów tych gatunków nie jest jednak znane.
 Kolejnym obszarem  z sieci Natura 2000 jest położony w odległości ok. 30 km od Wołczyna w kierunku południowo-zachodnim (Obszar Specjalnej Ochrony) – Grądy Odrzańskie. Grądy Odrzańskie to ponad 70km odcinek doliny Odry miedzy Narokiem (gm. Dąbrowa), a Wrocławiem obejmujący swoim zasięgiem równie powiat brzeski. Dolina pokryta jest lasami, łąkami, pastwiskami i polami uprawnymi. Lasy składają się przede wszystkim z gradów dębowo-grabowych. Zachowały się tu równie małe płaty gradów olszowo-wiązowych i wierzbowo-topolowych. Liczne cieki wodne, stare koryta rzeczne, pozostałości rozlewisk i stawów są siedliskami dla wielu ptaków wodno-błotnych, jednej z najbardziej zagrożonych grup ptaków, ze względu na zanik tego typu środowisk, spowodowanych działalnością człowieka (osuszanie bagien, regulacje rzek). Ponad 20 gatunków ptaków zamieszkujących Grądy odrzańskie podlegają ochronie na mocy Dyrektywy Ptasiej.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na znajdujące się     w jego sąsiedztwie tereny cenne przyrodniczo z uwagi na ograniczoną skalę przedsięwzięcia (nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym               nie występuje skumulowane oddziaływanie na środowisko).
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone;  
Na przedmiotowym obszarze nie występują przekroczenia standardów jakości środowiska.
g) gęstość zaludnienia
Większość terenów przez które przebiega remontowana droga jest niezabudowana (tereny sąsiadujące stanowią pola uprawne), gęstość zaludnienia terenów zabudowanych na obszarze znajdującym w się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia należy uznać jako średnią.
h) obszary przylegające do jezior
W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych.
i) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km.
3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z:
a)    zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi;
b)    transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, przedsięwzięcie nie będzie miało transgranicznego oddziaływania;
c)    wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; nie przewiduje się zwiększenia obciążenia infrastruktury technicznej;
d)    prawdopodobieństwa oddziaływania, z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania  na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi;
e)    czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Generalnie planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska.
W celu zminimalizowania ewentualnego oddziaływania na otoczenie przyjęto następujące rozwiązania chroniące środowisko.
a)    W zakresie rodzajów wykorzystywanych materiałów.
Do remontu  drogi przewiduje się wykorzystywanie wyłącznie materiałów, które posiadają aprobaty techniczne i atesty dopuszczające do stosowania w budownictwie drogowym.
b)    W zakresie gospodarki odpadami.
Odpady powstające podczas budowy drogi będą gromadzone selektywnie na wydzielonej powierzchni, a następnie zostaną przeznaczone do odzysku lub utylizacji.
c)    W zakresie ochrony przed hałasem.
W trakcie trwania  robót budowlanych mogą występować okresowe przekroczenia norm hałasu związane z pracą maszyn i urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego. Jednakże wpływ ten będzie miał charakter krótkotrwały i będzie się cechował niskim poziomem uciążliwości. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie wykonywał prace emitujące najwięcej hałasu w porach najmniej szkodliwych dla warunków bytowych ludności.
Po wykonaniu planowanej inwestycji poprawi się jakość nawierzchni drogi, co przełoży się na płynność ruchu, a tym samym zmniejszenie hałasu drgań podłoża.
d)    W zakresie odwodnienia.
Zakłada się powierzchniowe odwodnienie jezdni drogi za pomocą spadków poprzecznych i podłużnych na pozostały pas drogowy poprzez pobocza do istniejących rowów przydrożnych, które na odcinkach gdzie zostanie ułożona nawierzchnia bitumiczna poddane zostaną  odmuleniu. Inwestycja nie będzie wywierała negatywnego wpływu na wody powierzchniowe.
e)    W zakresie oddziaływania na okoliczną ludność.
Projektowana inwestycja zakłada poprawę stanu istniejącego drogi, komfort jazdy, usprawnienie  ruchu i ograniczenie hałasu. Jedynie podczas wykonywania robót mogą wystąpić chwilowe utrudnienia w ruchu pojazdów, zwiększenie natężenia hałasu, jednak będą one miały znikomy wpływ na środowisko i mieszkańców miejscowości, które  zlokalizowane są wzdłuż przedmiotowej drogi.
W wyniku badania indywidualnego stwierdzono, że charakter, rodzaj, skala i zakres przedsięwzięcia nie spowodują zarówno w trakcie budowy jak i następnie eksploatacji znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie i życie ludzi.
Podstawą do odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z  późn. zm.), który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc pod uwagę zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i skalę oddziaływania na środowisko, Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

1.    Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o  wydanie jednej z decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z  późn. zm.).  Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem jak w punkcie 2.
2.    Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia (art.72 ust. 4 ww. ustawy). Na takie postanowienie przysługuje zażalenie (art. 72 ust. 4a ustawy).
3.    Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje także przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
4.    Od decyzji niniejszej służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Wołczyna, w terminie 14 dni od


Załączniki:
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ( art. 84 ust.2)

Otrzymują:
Za zwrotnym potwierdzeniem odbioru
1.    Wnioskodawca.
2.    Pozostałe strony  postępowania zgodnie z art. 49 Kpa informowane są obwieszczeniem.
3.    UM a/a.

Zamieszczono:
1.    Strona internetowa BIP Urzędu Miejskiego w Wołczynie.

Do wiadomości:
1.    Opolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Opolu..
2.    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.
3.    UM a/a.

BURMISTRZ
mgr Jan Leszek Wiącek
                  Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna
                  z dnia 27.12.2011r. Nr TI.6620.5.6.2011


CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na „Remoncie drogi powiatowej Nr 1337 O (Kuźnica Trzcińska) – gr. woj. wielkopolskiego – Wołczyn km 0+000,00 ÷ km 14+337,00”.

Przedmiot niniejszej charakterystyki położony jest na następujących działkach:
    obręb Komorzno, k. m. 7 działka nr 563; k. m. 1 działka nr 35/2; k. m. 6 działka nr 475/2; k. m. 3 działka nr 475/1; k. m. 5 działka nr 474
    obręb Krzywiczyny, k. m. 8 działki nr 120/2, 120/3; k. m. 7 działka nr 120/1; k. m. 2 działka nr 444/1; k. m. 4 działka nr 444/2; k. m. 6 działki nr 444/3 i 526/1
    obręb Wołczyn, k. m. 1 działka nr 9; k. m. 3 działki nr 228 i 234.

Przedsięwzięcie obejmuje swoim zakresem:
−    sfrezowanie korekcyjne istniejącej nawierzchni bitumicznej (nadanie profilu poprzecznego i podłużnego nawierzchni);
−    remont (wykonanie nakładek z mas bitumicznych na odcinkach drogi od km 0+000,00 do km 3+425,00 i od km 6+532,00 do km 10+361,00 );
−    ścinkę zawyżonego pobocza na szerokości 2,00 m po obu stronach jezdni;
−    utwardzenie  pobocza destruktem bitumicznym pozyskanym z frezowania istniejącej nawierzchni szerokości 1,0 m na odcinkach na których zostanie przeprowadzony remont nawierzchni,
−    remont przepustów pod koroną drogi w km 1+783,00, w km 2+057,00, w km 10+326,00;
−    odmulenie istniejących rowów przydrożnych na odcinkach drogi na których zostanie przeprowadzony remont nawierzchni;
−    wymianę oznakowania pionowego na całym odcinku drogi.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia powstaną następujące odpady:
−    17 01 01 Odpady betonowe oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów – 155 Mg;
−    17 05 04 Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 – 540 Mg
Powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia odpady składowane będą w wydzielonych miejscach i odbierane przez firmy posiadające stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.

W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się zużycie surowców, paliw i energii na niżej podanym poziomie:
Zapotrzebowanie na wodę – trakcie realizacji przedsięwzięcia przy wbudowywania mas bitumicznych do zraszania bębnów walców drogowych zagęszczających nawierzchnię.
W czasie eksploatacji nie występuje zapotrzebowanie na wodę.
Zapotrzebowanie na energię – nie występuje.
Zapotrzebowanie na paliwa – w czasie budowy do zużycia przez maszyny budowlane.

Planowane przedsięwzięcie:
−    nie będzie znacząco oddziaływać na obszar NATURA 2000, nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru i nie wynika z tej ochrony,
−    nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
           
BURMISTRZ
mgr Jan Leszek Wiącek



powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 05.01.2012
Opublikowana przez Tomasz Olejnik dnia 05.01.2012. Wygasa 17.02.2012. Odsłon 63632
Początek strony