DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

Wołczyn, dnia 29.12.2017r.

RG.6620.7.10.2014

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 59, 71, 75 ust. 1 pkt. 4, art. 77 ust 1 oraz art. 84 ust. 2 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2017 roku poz. 1405) a także w związku z § 3 ust. 1 punkt 52 lit a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 roku poz. 1257 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku SGE Sp. z o.o. ul. Sopocka 7/2, 71-475 Szczecin reprezentowanej przez Pana Łukasza Atamańczuka dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn, lokalizacja działki ew. nr 329, 330, 341 ark. m. 1 w miejscowości Wąsice po uzgodnieniu z:

a)Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Kluczborku, Opinia Sanitarna z dnia 15.05.2017 r. znak: NZ.4315.27.2014.MCh

b)    Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Opolu, Postanowienie z dnia 09.08.2017r. znak: WOOŚ.4242.26.2017.MW.3

określam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn”, lokalizacja działki ew. nr 329, 330, 341 ark. m. 1 w miejscowości Wąsice.

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Przedsięwzięcie pn.budowa farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn w powiecie kluczborskim, województwie opolskim, lokalizacja działki ew. nr 329, 330, 341 ark. m. 1 w miejscowości Wąsice.

Teren, na którym planowana jest inwestycja nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na przedmiotowym obszarze przewiduje się:

-        budowę modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy około 4400kW;

-        budowę przetwornicy prądu stałego na przemienny (inwertery);

-        budowę transformatora 15/04 kV.

 

  1. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

 

Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:

  1. prace budowlano-montażowe prowadzić w porze dziennej - w godz. od 600 do 2200
  2. tymczasowe zaplecze budowy, a zwłaszcza miejsce przechowywania maszyn i urządzeń, wykorzystujących paliwa płynne, zorganizować na terenie utwardzonym lub w kontenerze, zabezpieczonym przed możliwością skażenia gruntów i wód podziemnych przez substancje ropopochodne. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy wyposażyć w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów),
  3. odpady gromadzić selektywnie, w sposób zabezpieczający przed dostępem osób postronnych i nie powodujący zagrożenia dla środowiska, zdrowia i życia ludzi, w wydzielonych opisanych miejscach, na utwardzonym podłożu, zabezpieczającym przed przenikaniem odcieku do gruntu, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki,
  4. roślinność o wys. 10 cm, porastającą ścieżkę techniczną (nieutwardzoną), jak i teren w międzyrzędziach paneli, kosić,
  5. nie stosować środków chemicznych hamujących wzrost roślinności,
  6. do mycia paneli używać wyłącznie wodę destylowaną (bez detergentów), dowożoną specjalistycznym pojazdem wyposażonym w zbiornik wody destylowanej oraz wibrujące szczotki myjące lub zraszacze spłukujące.
  7. teren inwestycji ogrodzić siatką ażurową umożliwiającą dostęp małym ssakom i herpetofaunie.

 

  1. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
  2. zainstalować ogniwa fotowoltaiczne o mocy do 4,4 MW;
  3. pokryć ogniwa fotowoltaiczne od góry szybą o właściwościach antyrefleksyjnych, bardzo wysokiej absorpcji światła i samoczyszczących;
  4. posadowić panele fotowoltaiczne na tymczasowej konstrukcji wsporczej, bez użycia fundamentów betonowych;
  5. utworzyć ścieżki techniczne (nieutwardzone) o szerokości 3 metrów od granicy nieprzekraczającej działki wokół całego terenu inwestycji, umożliwiając dostęp do poszczególnych sekcji,
  6. zainstalować suche, żywiczne transformatory blokowe, pracujące niezależnie.

 

  1. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:

Ze względu na oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich przedsięwzięcie nie wymagało przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania.

 

  1. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:

Przedsięwzięcie nie jest zaliczane do stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii.

 

  1. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:

Planowane przedsięwzięcie nie należy do inwestycji, dla której wymagane jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

 

  1.    Stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1.

Zgodnie z postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu znak: WOOŚ.4242.26.2017.MW.3 z dnia 09.08.2017r. realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno - budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań

określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

 

UZASADNIENIE

Dnia 27.10.2014r. na wniosek SGE Sp. z o.o. ul. Sopocka 7/2, 71-475 Szczecin reprezentowana przez Pana Łukasza Atamańczuka zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn.

Powyższe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 52 lit a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71) jako mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Do wniosku dołączono wszystkie wymagane prawem dokumenty. W związku z powyższym Burmistrz Wołczyna zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2017 roku poz. 1405) wszczął procedurę zmierzającą do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zawiadomieniem o wszczęciu postępowania znak: RG.6020.7.2.2014 z dnia 03.11.2014r. poinformowano strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W związku z tym, że planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 52 lit a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71) zaliczone jest do przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane, działając w oparciu o art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (jednolity tekst Dz. U. z 2017 roku poz. 1405) Burmistrz Wołczyna pismem z dnia 03.11.2014r. znak: RG.6620.7.3.2014 zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz pismem z dnia 03.11.2014r. znak: RG.6620.7.4.2014 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i określenie ewentualnego zakresu raportu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu w swoim postanowieniu z dnia 24.11.2014r. znak: WOOŚ.4241.335.2014.IOC wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn, lokalizacja działki ew. nr 329, 330, 341 ark. m. 1 w miejscowości Wąsice - istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku w swojej Opinii Sanitarnej z dnia 21.11.2014r. znak: NZ.4315.27.2014.MCh nie uznał potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Po analizie przedłożonych przez inwestora dokumentów oraz podjętych przez organy współdziałające stanowisk, a także uwzględniając uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 postanowieniem z dnia 05.12.2014r. znak: RG.6620.7.5.2014 Burmistrz Wołczyna stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko i zobowiązał jednocześnie inwestora do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 13.04.2017r. do tut. organu wpłynął raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po weryfikacji raportu pismem znak: RG.6620.7.6.2015 z dnia 24.04.2017r. Burmistrz Wołczyna zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o uzgodnienie i określenie warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej w miejscowości Wąsice, gmina Wołczyn. Pismem znak: RG.6620.7.7.2015 z dnia 24.04.2017r. Burmistrz Wołczyna zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię określająca warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku Opinią Sanitarną z dnia 15.05.2017r. znak: NZ.4315.27.2014.MCh pozytywnie zaopiniował pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych środowiskowe uwarunkowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu postanowieniem z dnia 09.08.2017r. znak: WOOŚ.4242.26.2017.MW.3 uzgodnił środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia.

Obwieszczeniem z dnia 14.09.2017r. znak: RG.6620.7.8.2014 zamieszczonym na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Wołczynie, na tablicach ogłoszeń sołectwa Wąsice oraz na stronie internetowej Bip Urzędu Miejskiego w Wołczynie dnia 15.09.2017r. podano do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w przedmiotowej sprawie zawiadamiając jednocześnie o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z raportem oddziaływania na środowisko bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Wołczynie oraz o możliwości składania uwag i wniosków w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości.

W okresie poprzedzającym wydanie decyzji oraz do chwili zakończenia postępowania do tut. organu wpłynęły cztery pisma, w których strony postępowania wniosły sprzeciw budowie farmy fotowoltaicznej. Swój sprzeciw strony postępowania argumentowały spadkiem atrakcyjności działek nr 328/2 i 331/1 sąsiadujących z planowaną farmą fotowoltaiczną. Odnosząc się do wniesionych protestów tut. organ stwierdza, iż budowa farmy fotowoltaicznej nie ma wpływu na możliwość lokalizowania obiektów budowlanych na sąsiednich działkach. Od granicy działek, na których planowana jest budowa farmy fotowoltaicznej zachowany zostanie niezabudowany pas 3m, tak aby oddziaływanie nie wychodziło poza obszar części działek przeznaczonych pod planowane przedsięwzięcie.

Zapisy zarówno postanowienia RDOŚ w Opolu jak i Opinii Sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku znalazły się w tekście przedmiotowej decyzji, która w wyczerpujący dla stron postępowania sposób zawiera także ustalenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w woj. opolskim, w obrębie miejscowości Wąsice w gm. Wołczyn na działkach nr 329, 330, 341 ark. m. 1.

Teren, na którym planuje się realizację inwestycji nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Najbliższe tereny mieszkalne położone są w odległości ok. 50 metrów na południe od terenu inwestycji, stanowią je zabudowania mieszkalne miejscowości Wąsice. Powierzchnia ww. działek inwestycyjnych wynosi ok. 8 ha. Jednakże na potrzeby planowanej inwestycji (tj. na posadowienie paneli fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą, drogami technologicznymi nieutwardzonymi i odległościami wymaganymi do uzyskania optymalnej efektywności paneli), przewidziane jest wykorzystanie ok. 7,8 ha powierzchni tych działek.

Obszar przeznaczony pod posadowienie zaplanowanej instalacji fotowoltaicznej jest terenem niezabudowanym, o przeznaczeniu rolnym. Teren pod lokalizację planowanej instalacji wykorzystywany jest obecnie pod uprawę zboża lub kukurydzy. Teren działek przeznaczonych pod inwestycję obejmuje użytki RVI i RV. Działki przeznaczone pod inwestycję graniczą od strony południowej z utwardzoną drogą gminną na działce dr. 633 oraz przecina je droga gruntowa na działce dr. 630. Komunikacja transportem samochodowym w czasie montażu paneli oraz późniejszej eksploatacji i serwisowania farmy fotowoltaicznej prowadzona będzie od strony północno - zachodniej i południowej w/w drogami. Na terenie farmy fotowoltaicznej zostaną stworzone tymczasowe nieutwardzone drogi dojazdowe służące montażowi w trakcie budowy oraz pojazdom serwisowym w trakcie eksploatacji. Najbliższe tereny chronione akustyczne zlokalizowane są w odległości ok. 50 m od granicy inwestycji.

W przedłożonym raporcie o oddziaływaniu na środowisko planowane przedsięwzięcie rozpatrywane było w dwóch wariantach.

Wariant 1 zakłada zastosowanie najnowszych, atestowanych modułów polikrystalicznych o łącznej ilości paneli 13 352 szt. Zgodnie z takim założeniem, całkowita moc instalacji szacowana jest w oparciu o moc zastosowanych modułów, z czego moduł 280W, jest najbardziej racjonalną opcją, gdyż pozwoli na uzyskanie najwyższej mocy (3 738 kW) z dostępnej powierzchni. Według koncepcji tego wariantu, powierzchnia terenu ogrodzonego (powierzchnia całkowita inwestycji) wyniosłaby 6,97 ha, a pow. paneli 18 926 m2.

Wariant 2 zakłada zastosowanie najnowszych, atestowanych modułów polikrystalicznych o łącznej ilości paneli 14 172 szt. Zgodnie z takim założeniem, całkowita moc instalacji szacowana jest w oparciu o moc zastosowanych modułów, z czego moduł 280W, jest najbardziej racjonalną opcją, gdyż pozwoli na uzyskanie najwyższej mocy (3 968 kW) z dostępnej powierzchni. Przy tym wariancie powierzchnia terenu ogrodzonego (powierzchnia całkowita inwestycji) wyniosłaby 7,79 ha, a pow. paneli 20 088 m2.

W ramach wariantowania przedstawiono dwie opcje budowy elektrowni słonecznej, których zasadniczą różnicą jest ich powierzchnia, a co za tym idzie, możliwa do uzyskania ilość energii elektrycznej. Wykorzystywanie większej powierzchni będzie się różnić w kwestiach zużycia wody do mycia paneli i ilością odpadów przy montażu elektrowni (o około 10-12%).

Z punktu widzenia ochrony środowiska, zarówno wariant 1 jaki i 2, są wariantami korzystnymi, gdyż nie ingerują w znaczący sposób w środowisko oraz przyczynią się do ograniczenia emisji z elektrowni węglowych, poprzez zmniejszenie emisji dwutlenków siarki i tlenków azotu. Jednakże biorąc pod uwagę efekt ekologiczny, jaki można osiągnąć i zdolność produkcyjną elektrowni, do realizacji przyjęto wariant 2. Za wyborem tego rozwiązania przemawia możliwość uzyskania większej ilości energii elektrycznej bez generowania znacznych i odczuwalnych skutków dla środowiska, ale także maksymalne wykorzystanie dostępnego dla inwestora terenu.

Na etapie budowy przewiduje się zużycie energii elektrycznej, paliw silnikowych i materiałów w ilości niezbędnej do wykonania prac budowlanych, wynikające przede wszystkim z pracy silników elektrycznych i spalinowych sprzętu budowlanego.

W trakcie budowy wykorzystywany będzie sprzęt w postaci takich maszyn i urządzeń jak: wiertnie/palownice, maszyny do zagęszczania (płyty wibracyjne, ubijaki wibracyjne), wózki widłowe / HDS oraz dźwigi do 3,5 tony.

Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji inwestycji dostarczane będą na miejsce inwestycji samochodami dostawczymi jako elementy przygotowane do montażu - zminimalizuje to hałas oraz ilość powstałych odpadów. Metalowa konstrukcja montażowa wykonana będzie z wcześniej przygotowanych, częściowo złożonych elementów, nie wymagających cięcia.

Na terenie inwestycji nie projektuje się dróg utwardzonych. Planowane jest stworzenie ścieżki technicznej (nieutwardzonej) o szerokości 3 metrów od granicy nieprzekraczającej działki wokół całego terenu inwestycji, umożliwiającej dostęp do poszczególnych sekcji. Na ścieżce, jak i w międzyrzędziach paneli, w czasie eksploatacji planuje się kosić roślinność, która tam wyrośnie na wysokość ok.10 cm, tak by nie porastała paneli fotowoltaicznych. Nie przewiduje się używania środków chemicznych hamujących wzrost roślinności. Sprzęt do koszenia nie będzie wymagał tworzenia zaplecza technicznego na terenie inwestycji. Inwestycja zostanie ogrodzona siatką ażurową umożliwiającą dostęp małym ssakom i herpetofaunie. Tankowanie pojazdów odbywać się będzie poza terenem inwestycji.

Teren budowy zostanie wyposażony w sanitariaty typu TOI-TOI, ze szczelnymi zbiornikami wybieralnymi, których zawartość winna być wywożona na oczyszczalnię ścieków. Oddziaływanie na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie miało charakter lokalny oraz krótkotrwały. Ponadto tymczasowe zaplecze budowy, a zwłaszcza miejsce przechowywania narzędzi wykorzystujących paliwa płynne, zostanie zorganizowane na terenie utwardzonym lub w kontenerze, zabezpieczonym przed możliwością skażenia gruntów i wód podziemnych przez substancje ropopochodne. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy będzie wyposażony w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).

Etap realizacji przedsięwzięcia spowoduje powstanie odpadów innych niż niebezpieczne z grupy 17 - w postaci zmieszanych odpadów z budowy, remontów i demontażu, materiałów izolacyjnych, żelaza stali, tworzyw sztucznych, kabli. Odpady będą gromadzone selektywnie, w sposób zabezpieczający przed dostępem osób postronnych i nie powodujący zagrożenia dla środowiska, zdrowia i życia ludzi, w wydzielonych opisanych miejscach, na utwardzonym podłożu, zabezpieczającym przed przenikaniem odcieku do gruntu, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki. Wytwarzane podczas realizacji inwestycji odpady będą zagospodarowane przez wykonawcę robót. Wykonawca zobowiązany jest do selektywnego magazynowania odpadów z uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami innymi niż niebezpieczne oraz odpadami nadającymi się do ponownego wykorzystania w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w ustawie o odpadach.

Faza budowy będzie wiązać się z krótkotrwałą emisją gazów ze spalania paliw w silnikach mechanicznych oraz pyłów unoszonych z lokalnych dróg gruntowych. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji inwestycji dostarczane będą na miejsce inwestycji samochodami dostawczymi jako elementy przygotowane do montażu, co zminimalizuje emisję hałasu na tym etapie do minimum. W tej fazie prowadzenia prac budowlanych głównym źródłem uciążliwości będzie praca ciężkiego sprzętu budowlanego. Emitowany hałas będzie miał zasięg lokalny. Roboty budowlane będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej i zastosowane zostaną wszelkie możliwe środki zapobiegające zakłóceniom klimatu akustycznego, zatem nie przewiduje się negatywnych oddziaływań w tym zakresie.

Zakończenie eksploatacji instalacji na aktualnym etapie prac nie jest przewidywane. Dlatego też nie zadeklarowano terminu i sposobu zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, w sposób nie stwarzający zagrożenia dla środowiska. Jeżeli założony byłby okres eksploatacji elektrowni słonecznych z infrastrukturą techniczną a po upływie tego czasu elektrownia zostałaby zlikwidowana, czy też zastąpiona nowymi konstrukcjami, likwidacja paneli solarnych spowoduje natychmiastowy powrót krajobrazu do stanu wyjściowego. Zakres oddziaływania akustycznego na etapie likwidacji będzie zbliżony do etapu realizacji inwestycji. Etap likwidacji przedsięwzięcia będzie istotnym źródłem odpadów. Zasadniczo wszystkie prace rozbiórkowe powodują powstawanie znacznych ilości odpadów. Na etapie likwidacji powstawać będą głównie odpady z grupy 17. Na etapie likwidacji z uwagi na znaczne ilości odpadów należy szczególną uwagę zwrócić na odzysk i unieszkodliwienie odpadów. Ponadto etap likwidacji będzie źródłem niezorganizowanej wtórnej emisji pyłów związanej z rozbiórką obiektu oraz transportem powstałych w związku z rozbiórką odpadów. Wszystkie oddziaływania na etapie likwidacji przedsięwzięcia będą zbliżone do oddziaływań na etapie budowy. Przywrócenie stanu pierwotnego odbywa się poprzez wyjęcie z ziemi stalowej lub aluminiowej konstrukcji.

Poza okresową obsługą konserwacyjną oraz pracami związanymi z koszeniem roślinności wokół konstrukcji paneli, praca farmy fotowoltaicznej będzie odbywać się bezobsługowo, bez udziału człowieka, dzięki czemu nie jest wymagana budowa zaplecza socjalnego i związanej z tym infrastruktury wodno - kanalizacyjnej.

Inwestor zakłada okresowe mycie paneli wodą destylowaną w systemie układu zamkniętego, bez użycia detergentów. Powstające ewentualnie ścieki nie będą zawierać żadnych środków chemicznych i tym samym nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo- wodnego. Zarówno ww. ścieki, jak i wody opadowe odprowadzane będą swobodnie do gruntu, zgodnie z ukształtowaniem terenu przedsięwzięcia. Dodatkowo, planuje się zastosowanie w projektowanej stacji - suchych, żywicznych transformatorów, co wyeliminuje ryzyko wycieku oleju i potencjalnego zanieczyszczenia gleby. Mając na uwadze powyższe stwierdza się, że funkcjonowanie instalacji nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko gruntowo-wodne.

W toku postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu przeanalizował spełnienie przez przedsięwzięcie wymogów Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW). Analizy dokonano na podstawie raportu oraz w oparciu o Plan Gospodarowania Wodami na Obszarze Dorzecza Odry (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18.10.2016r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry Dz.U. z 2016r. poz. 1967), zwany dalej PGW. W trakcie prowadzonej oceny w tym zakresie stwierdzono, że ww. przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na obszarze Jednolitych Części Wód Powierzchniowych o kodach:

  1. PLRW60001913271 Stobrawa od Kluczborskiego Strumienia do Czarnej Wody, której stan określono jako dobry i powyżej dobrego,
  2. PLRW600017132629 Wołczyński Strumień, której stan i potencjał ekologiczny określono jako zły, nie spełniający wymogów dla obszarów chronionych.

oraz na obszarze Jednolitej Części Wód Podziemnych o kodzie JCWPd 93.

Biorąc pod uwagę zakres i charakter przedsięwzięcia Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu stwierdził, że jego realizacja nie spowoduje nieosiągnięcia celów określonych w ww. Planie Gospodarowania Wodami Dorzecza Odry.

Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza. Podczas eksploatacji farmy fotowoltaicznej nastąpi emisja hałasu do środowiska związana z pracą w trybie stałym stacji transformatorowej o mocy 1000 kVA. Urządzenie to będzie zabudowane w kontenerze, co dodatkowo wytłumi emisję hałasu na poziomie 10 dB dla kontenera z żaluzjami wentylacyjnymi i 30 dB dla kontenera ze ścianami zamkniętymi. Na potrzeby raportu obliczono poziom hałasu z zastosowaniem kontenera z żaluzjami wentylacyjnymi. Jednakże z uwagi na odległość od terenów normowanych (najbliższa zabudowa mieszkalna o charakterze zagrodowym znajduje się w odległości 208 metrów od stacji transformatorowej), oddziaływania akustyczne na tym terenie nie będą odczuwalne, co również potwierdziły obliczenia propagacji hałasu, wykonane na potrzeby raportu ooś. Również projektowane linie kablowe niskich i średnich napięć nie będą źródłem emisji hałasu. Ponadto z uwagi na fakt, iż będzie to obiekt bezobsługowy, ruch pojazdów w celu kontroli technicznych będzie sporadyczny. Wobec powyższego projektowana farma fotowoltaiczna nie będzie źródłem hałasu, tym samym dopuszczalny poziom hałasu nie zostanie przekroczony.

Podczas funkcjonowania farmy fotowoltaicznej nie przewiduje się powstawania znacznych ilości odpadów. Ewentualne odpady, z grupy odpadów niebezpiecznych, jakie mogą powstawać w związku z funkcjonowaniem farmy fotowoltaicznej to przede wszystkim odpady z grupy 16 - w postaci zużytych urządzeń zawierających niebezpieczne oraz z grupy odpadów innych niż niebezpieczne z grupy 15 - w postaci sorbentów, materiałów filtracyjnych.

Zdaniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu przedmiotowa inwestycja nie spowoduje negatywnych oddziaływań w sektorze zmian klimatycznych. Przy jej projektowaniu należy uwzględniać zmiany warunków klimatycznych, w tym zmiany warunków wietrznych (długie okresy bezwietrznej pogody, lub krótkotrwałe okresy z wiatrami o sile huraganu). Prognozuje się, iż w przypadku energii słonecznej można spodziewać się ogólnej poprawy zdolności wytwórczych w okresie letnim ze względu na wydłużone okresy słonecznej pogody i zmniejszenie zdolności wytwórczych w zimie ze względu na dłuższe okresy z zachmurzeniem. Zjawiska te obserwowane są już obecnie a ich intensywność ma charakter narastający. Konstrukcja paneli fotowoltaicznych i rozkład galerii paneli mogą spowodować niewielki spadek natężenia bezpośredniego promieniowania słonecznego docierającego do powierzchni ziemi (zacienienie) dla fragmentów działek objętych przedsięwzięciem. Spowoduje to nieznaczne ochłodzenie gruntu i zmniejszenie parowania z gleby. W skali lokalnej wpływ na klimat będzie pomijalny. W skali ponadlokalnej wpływ wykorzystania energii odnawialnej jest korzystny i przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Mając na uwadze charakter przedsięwzięcia stwierdzono, że nie zachodzi potrzeba stosowania specjalnych rozwiązań mających na celu adaptację przedmiotowej inwestycji do zmian klimatu. Analizowane przedsięwzięcie z uwagi na jego lokalizację nie jest zagrożone zalaniem oraz nie jest zagrożone ruchami masowymi ziemi.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze chronionego krajobrazu Lasy Stobrawsko- Turawskie. Zakazy obowiązujące na jego terenie określa uchwała nr XX/228/2016 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 27 września 2016 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Op. poz. 2017). Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. uchwały na terenie ochk Lasy Stobrawsko-Turawskie obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ww. ustawy ooś. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 z późn. zm.) zakaz ten nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak negatywnego wpływu na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu. W raporcie przedstawiono taką analizę, z której wynika, że przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na chronione gatunki, chronione siedliska przyrodnicze oraz na krajobraz.

Zdaniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu Realizacja przedsięwzięcia ze względu na jego charakter i lokalizację nie będzie naruszać pozostałych zakazów określonych w § 3 ust. 1 ww. uchwały, tj.:

-        budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od: linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych, zasięgu lustra wody w sztucznych zbiornikach wodnych usytuowanych na wodach płynących przy normalnym poziomie piętrzenia określonym w pozwoleniu wodnoprawnym, o którym mowa w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo Wodne z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej (przedsięwzięcie realizowane będzie w odległości 384 m od najbliższego cieku naturalnego - Szyrobanckiej Wody);

-        likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych (na terenie działek inwestycyjnych nie rosną drzewa i krzewy);

-        wydobywania do celów gospodarczych skał, w tym torfu oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów (przedsięwzięcie nie dot. ww. działalności);

-        dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody lub zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz racjonalna gospodarka wodna lub rybacka (przedsięwzięcie nie wiąże się ze zmianą stosunków wodnych); likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodnobłotnych (na terenie działek inwestycyjnych brak jest zbiorników wodnych).

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza stanowiskami chronionych gatunków grzybów i roślin. Na terenie przedsięwzięcia stwierdzono występowanie chronionych gatunków ptaków (skowronek, pliszka siwa, dzwoniec, wrona siwa, kos). Z ustaleń raportu wynika, że przedsięwzięcie nie będzie realizowane w obrębie cennych w skali regionalnej siedlisk ptaków. Tym samym nie doprowadzi do ich utraty, fragmentacji lub modyfikacji. Ponadto panele będą wyposażone w powierzchnię antyrefleksyjną ograniczającą odbicie promieni słonecznych, aby przelatujące ptaki nie były oślepiane i nie myliły instalacji z powierzchnią zbiorników wodnych.

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza pozostałymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy o ochronie przyrody, a zatem nie będzie naruszać obowiązujących w stosunku do nich zakazów. Najbliższym obszarem Natura 2000 w stosunku do miejsca realizacji przedsięwzięcia jest położony 2,7 km od niego obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Łąki w okolicach Kluczborka nad Stobrawą PLH160013, dla którego ustanowiono plan zadań ochronnych (zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z dnia 18 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Łąki w okolicach Kluczborka nad Stobrawą PLH160013 - Dz. Urz. Woj. Op. poz. 1131). W ww. akcie prawnym zidentyfikowano istniejące i potencjalne zagrożenia dla zachowania właściwego stanu ochrony gatunków będących przedmiotem ochrony oraz zidentyfikowano cele działań ochronnych. Realizacja przedmiotowego projektu nie będzie generowała wskazanych w planie zadań ochronnych zagrożeń, a także nie wpłynie negatywnie na możliwość osiągnięcia celów działań ochronnych.

Na podstawie wszystkich zebranych w niniejszym postępowaniu dokumentów oraz z uzyskanych uzgodnień, można stwierdzić, że uwzględnienie nałożonych niniejszą decyzją warunków, powinno zabezpieczyć środowisko przed ewentualnym negatywnym wpływem ze strony planowanego do realizacji przedsięwzięcia. Wszystkie określone w opinii i uzgodnieniu warunki realizacji przedsięwzięcia zostały przeniesione do sentencji decyzji.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji decyzji.

 

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Zamieszczono:

  1. Strona internetowa BIP Urzędu Miejskiego w Wołczynie.

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca.
  2. Strony postępowania wg wykazu znajdującego się w aktach sprawy.
  3. UM a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna znak: RG.6620.7.10.2014 z dnia 29.12.2017r.

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w woj. opolskim, w obrębie miejscowości Wąsice w gm. Wołczyn na działkach nr 329, 330, 341 ark. m. 1.

Teren, na którym planuje się realizację inwestycji nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Najbliższe tereny mieszkalne położone są w odległości ok. 50 metrów na południe od terenu inwestycji, stanowią je zabudowania mieszkalne miejscowości Wąsice. Powierzchnia ww. działek inwestycyjnych wynosi ok. 8 ha. Jednakże na potrzeby planowanej inwestycji (tj. na posadowienie paneli fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą, drogami technologicznymi nieutwardzonymi i odległościami wymaganymi do uzyskania optymalnej efektywności paneli), przewidziane jest wykorzystanie ok. 7,8 ha powierzchni tych działek.

Obszar przeznaczony pod posadowienie zaplanowanej instalacji fotowoltaicznej jest terenem niezabudowanym, o przeznaczeniu rolnym. Teren pod lokalizację planowanej instalacji wykorzystywany jest obecnie pod uprawę zboża lub kukurydzy. Teren działek przeznaczonych pod inwestycję obejmuje użytki RVI i RV. Działki przeznaczone pod inwestycję graniczą od strony południowej z utwardzoną drogą gminną na działce dr. 633 oraz przecina je droga gruntowa na działce dr. 630. Komunikacja transportem samochodowym w czasie montażu paneli oraz późniejszej eksploatacji i serwisowania farmy fotowoltaicznej prowadzona będzie od strony północno - zachodniej i południowej w/w drogami. Na terenie farmy fotowoltaicznej zostaną stworzone tymczasowe nieutwardzone drogi dojazdowe służące montażowi w trakcie budowy oraz pojazdom serwisowym w trakcie eksploatacji. Najbliższe tereny chronione akustyczne zlokalizowane są w odległości ok. 50 m od granicy inwestycji.

Projektowana instalacja fotowoltaiczna w m. Wąsice będzie składać się z następujących elementów oraz urządzeń:

  1. Moduły fotowoltaiczne o łącznej mocy około 4400 kW.

Ogniwa fotowoltaiczne absorbują promieniowanie słoneczne, które następnie konwertują na energię elektryczną (efekt fotowoltaiczny). Konwersja energii możliwa jest dzięki złączu p-n, w którym na skutek przemieszczania się ładunków elektrycznych wytwarzane jest napięcie. Ogniwa fotowoltaiczne to płytki z krzemu zawierające różne domieszki np. fosfor, bor. Ogniwa nie posiadają części ruchomych, dzięki temu zachowują długą żywotność. Połączone ze sobą ogniwa fotowoltaiczne tworzą moduły (panele) fotowoltaiczne. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się realizacje modułów polikrystalicznych. Według założeń wariantu przyjętego do realizacji, moc farmy fotowoltaicznej będzie oscylowała w zakresie 3800 - 3940 kW w zależności od zastosowanych modułów. Moduły fotowoltaiczne będą współpracowały z inwerterami, o łącznej mocy na wyjściu nie większej niż 4400 kW.

  1. Przetwornice prądu stałego na przemienny (inwertery).

Planuje się zastosowanie inwerterów z wbudowanym zabezpieczeniem, umożliwiającym ich wyłączenie w momencie zaniku napięcia w sieci. Nowoczesne rozwiązania zastosowane w inwerterach pozwalają zapewnić bezpieczną pracę oraz minimalne straty mocy na wyjściu z inwertera.

  1. Stacja transformatorowa 15/0,4 kV.

Na terenie inwestycji zostanie wybudowana kontenerowa stacja transformatorowa 15/0,4 kV z zainstalowanym wyłącznikiem z układami zabezpieczeń. W stacji zostaną wydzielone pomieszczenia dla rozdzielni nn 0,4 kV, rozdzielni SN 15 kV oraz komór transformatorowych. W celu zwiększenia napięcia 0,4 kV do 15 kV zostaną wykorzystane suche, żywiczne jeden lub kilka transformatorów blokowych, z których każdy będzie pracował niezależnie. Powierzchnia stacji wyniesie maksymalnie 20 m2. Łączna moc projektowanej farmy fotowoltaicznej będzie wynosić 4400 kW. Planowana farma fotowoltaiczna będzie się składać z paneli fotowoltaicznych umieszczonych w rzędach, rozmieszczonych w odległościach 3 metrów, o łącznej ilości 14172 sztuk. Pomiędzy rzędami paneli zakłada się stworzenie pasa manipulacyjnego o szerokości zależnej od ukształtowania terenu, oraz wzajemnego zacieniania modułów znajdujących się w poszczególnych rzędach. Na etapie wykonywania szczegółowego projektu zostanie określone optymalne nachylenie paneli fotowoltaicznych, liczba paneli w poszczególnych rzędach, a co za tym idzie liczba rzędów oraz odległość pomiędzy nimi. Metalowa konstrukcja montażowa wykonana będzie z wcześniej przygotowanych, częściowo złożonych elementów, nie wymagających cięcia.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze chronionego krajobrazu Lasy Stobrawsko- Turawskie. Zakazy obowiązujące na jego terenie określa uchwała nr XX/228/2016 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 27 września 2016 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Op. poz. 2017).


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 29.03.2018
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 29.03.2018. Wygasa 29.04.2018. Odsłon 63617
Początek strony