DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH (wygasły...)

Wołczyn, dnia 07.01.2013r.

BURMISTRZ WOŁCZYNA

ul. Dworcowa 1

46-250 Wołczyn

TI.6620.12.7.2012.13

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

            Działając  na podstawie art. art. 71 ust. 2 pkt.2, 72 ust.1, 75 ust.1 pkt.4 i 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.), art. 104 kpa oraz § 3 ust. 1 pkt 79  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz.1397), po rozpatrzeniu wniosku Pana Marka Klyka – działającego z upoważnienia Gminy Wołczyn o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki”

 

ORZEKAM

 

I.        Realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki” i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia zlokalizowana jest na działkach:

Obręb Wołczyn:

karta mapy 2 działki nr: 59, 60, 61/1, 61/2, 61/3, 61/5, 61/7, 61/8, 62, 63, 64/1, 64/3, 64/4, 64/5, 64/6, 64/7, 65, 66, 67, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 796, 1097;

karta mapy 11 działki nr: 797.

Obręb Brzezinki:

karta mapy 2 działki nr: 351, 525, 527/1, 540/1;

karta mapy 3 działki nr: 1/322, 202/1, 202/2, 203, 204, 208/5, 210/1, 210/2, 210/3, 211/1, 211/2, 211/3, 211/4, 211/6, 211/7, 211/8, 211/9, 212, 213, 215, 216, 217, 221, 222, 223/1, 223/2, 228/1, 228/2, 230, 231/3, 231/5, 234, 235, 236, 237, 238, 239/1, 240, 241, 244, 245/1, 246, 249, 250, 256/1, 256/2, 257, 292/1, 292/2, 293, 296, 297/1, 297/3, 297/4, 300, 301/1, 303, 304, 307, 308, 309, 310, 311/1, 311/2, 312, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 323, 324/1, 325/1, 326, 328, 329, 331, 334/1, 334/2, 335, 338, 339, 340, 341, 342, 345/3, 345/4, 346, 347/1, 347/2, 511/4, 518, 520/2, 527/2, 534, 536/1, 536/2;

karta mapy 5 działki nr: 15/2, 25/11, 25/12, 25/13, 25/14, 25/17, 25/18, 25/19, 25/20, 25/21, 25/22, 25/23, 25/25, 25/26, 25/29, 25/30, 25/31, 25/32, 25/34, 25/35, 25/40, 25/41, 25/50, 25/55;

karta mapy 6 działki nr: 281/1, 281/2, 281/3, 282/1, 282/2, 283, 527/4;

karta mapy 7 działki nr: 61, 62, 63, 64, 65, 66, 68/1, 70/1, 70/2, 71, 72, 73, 74, 75, 98,

99, 285/1, 285/3, 286, 287/2, 288/2, 289, 290/2, 290/3, 291/2, 291/3, 510, 527/3, 532/1, 560/2.

II.     Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

W celu ograniczenia do minimum uciążliwości dla środowiska mogących wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia, roboty budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej z wykorzystaniem sprawnego sprzętu technicznego.

 

a) Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja niezorganizowana, źródłami której będą:

        praca silników urządzeń budowlanych, sprzętu i samochodów transportowych oraz pojazdów pracujących na terenie realizacji przedsięwzięcia,

        pylenie związane z prowadzeniem prac ziemnych (wykonywanie wykopów lub nasypów) i magazynowaniem materiałów,

        pylenie związane z pracami rozbiórkowymi.

Do robót budowlano-montażowych należy używać wyłącznie sprzętu sprawnego technicznie

w celu zmniejszenia emisji. Używać materiałów budowlanych dopuszczonych do stosowania

w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.  

b) Odpady

W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia mogą być wytwarzane odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne. Gospodarkę tymi odpadami należy prowadzić zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zapisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać prac ziemnych i budowlanych. W trakcie tych prac należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą eksploatację sprzętu. Zabrania się podejmowania prac remontowych sprzętu budowlano – montażowego, takich jak wymiana oleju i inne wymiany elementów maszyn, powodujące powstawanie odpadów niebezpiecznych oraz ewentualne zanieczyszczenie środowiska.

Powstające w trakcie budowy odpady należy gromadzić w sposób selektywny i bezpieczny dla środowiska, a następnie przekazywać do odzysku lub unieszkodliwienia firmom posiadającym stosowne zezwolenia w tym zakresie.

c) Hałas

Na etapie prac budowlano-montażowych oraz w okresie transportu materiałów budowlanych samochodami będzie emitowany hałas o charakterze okresowym. Uciążliwości z nim związane ustaną wraz z zakończeniem tych prac. Realizacja przedsięwzięcia  przy dobrze zorganizowanych czynnościach i zastosowaniu nowoczesnych urządzeń o niskiej emisji hałasu oraz wykonywane tylko w porze dziennej nie wpłyną na pogorszenie panującego w tym rejonie klimatu akustycznego. W pobliżu zabudowań mieszkalnych należy tak zaplanować prace budowlane, aby urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie pracowały równocześnie.

d) Zieleń

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza wyznaczonymi i proponowanymi obszarami Natura 2000 wyznaczonymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. O ochronie przyrody (t.j. z 2009 r. Dz. U. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.). W razie konieczności wycinki drzew lub krzewów uzyskać stosowne zezwolenie. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

III.   Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

            W dniu 19.09.2012r. na wniosek Pana Marka Klyka – działającego z upoważnienia Gminy Wołczyn -  zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie  wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki”.  o czym strony postępowania zostały poinformowane poprzez Obwieszczenie Burmistrza Wołczyna Nr  TI.6620.12.1.2012 z dnia 01.10.2012r. o wszczęciu postępowania.

Realizacja przedsięwzięcia zlokalizowana jest na działkach:

Obręb Wołczyn:

karta mapy 2 działki nr: 59, 60, 61/1, 61/2, 61/3, 61/5, 61/7, 61/8, 62, 63, 64/1, 64/3, 64/4, 64/5, 64/6, 64/7, 65, 66, 67, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 796, 1097;

karta mapy 11 działki nr: 797.

Obręb Brzezinki:

karta mapy 2 działki nr: 351, 525, 527/1, 540/1;

karta mapy 3 działki nr: 1/322, 202/1, 202/2, 203, 204, 208/5, 210/1, 210/2, 210/3, 211/1, 211/2, 211/3, 211/4, 211/6, 211/7, 211/8, 211/9, 212, 213, 215, 216, 217, 221, 222, 223/1, 223/2, 228/1, 228/2, 230, 231/3, 231/5, 234, 235, 236, 237, 238, 239/1, 240, 241, 244, 245/1, 246, 249, 250, 256/1, 256/2, 257, 292/1, 292/2, 293, 296, 297/1, 297/3, 297/4, 300, 301/1, 303, 304, 307, 308, 309, 310, 311/1, 311/2, 312, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 323, 324/1, 325/1, 326, 328, 329, 331, 334/1, 334/2, 335, 338, 339, 340, 341, 342, 345/3, 345/4, 346, 347/1, 347/2, 511/4, 518, 520/2, 527/2, 534, 536/1, 536/2;

karta mapy 5 działki nr: 15/2, 25/11, 25/12, 25/13, 25/14, 25/17, 25/18, 25/19, 25/20, 25/21, 25/22, 25/23, 25/25, 25/26, 25/29, 25/30, 25/31, 25/32, 25/34, 25/35, 25/40, 25/41, 25/50, 25/55;

karta mapy 6 działki nr: 281/1, 281/2, 281/3, 282/1, 282/2, 283, 527/4;

karta mapy 7 działki nr: 61, 62, 63, 64, 65, 66, 68/1, 70/1, 70/2, 71, 72, 73, 74, 75, 98,

99, 285/1, 285/3, 286, 287/2, 288/2, 289, 290/2, 290/3, 291/2, 291/3, 510, 527/3, 532/1, 560/2.

      Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.) inwestor załączył:

1.      Kartę informacyjną przedsięwzięcia,

2.      potwierdzoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie;

3.      wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie,

         Zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.

      Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 01.10.2012 r. Nr TI.6620.12.2.2012 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz wnioskiem z dnia 01.10.2012r. Nr TI.6620.12.3.2012 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki” i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska  Postanowieniem z dnia 05.11.2012 r. Nr WOOŚ.4241.353.2012.JGD wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

      W wyniku analizy przesłanego wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ustalił co następuje:

      Budowa sieci kanalizacji sanitarnej nie spowoduje trwałej zmiany sposobu zagospodarowania terenu, z wyjątkiem obszarów, gdzie wydzielone zostaną miejsca przewidziane dla lokalizacji przepompowni ścieków.

W czasie realizacji przedsięwzięcia, w związku z pracą sprzętu budowlanego i transportowego, wystąpi krótkotrwała i lokalna emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz emisja hałasu. Uciążliwości te nie będą miały istotnego wpływu na środowisko i ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych.

W celu ochrony gruntów, roboty ziemne zostaną poprzedzone pracami przygotowawczymi polegającymi na zdjęciu warstwy humusu i spryzmowaniu go na czas robót. Po zakończeniu prac humus zostanie rozplantowany w pierwotnym miejscu. Realizacja inwestycji powodować będzie wytwarzanie odpadów z grupy 17, tj. odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej, takich jak:

§          17 03 01* - nawierzchnia asfaltowa w ilości około 5 Mg,

§          17 01 81- pozostały gruz z nawierzchni dróg w ilości około 100 Mg,

§          17 05 04 - masy ziemne w ilości około 2000 Mg,

§          17 02 03 - fragmenty rur w ilości około 0,5 Mg,

§          17 09 04 - inne zmieszane odpady z budowy około 5 Mg.

Obowiązek zagospodarowania powstałych podczas robót budowlanych odpadów spoczywać będzie na wykonawcy robót. Wykonawca zobowiązany jest do selektywnego magazynowania odpadów z uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami niebezpiecznymi oraz odpadami nadającymi się do ponownego wykorzystania w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w ustawie o odpadach.

Faza eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej charakteryzuje się brakiem oddziaływania na środowisko we wszystkich jego komponentach. Oddziaływania te mogą pojawić się jedynie incydentalnie, tj.: podczas dokonywania czynności serwisowych, bądź podczas wystąpienia awarii.

W ocenie organu realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami dorzecza Odry, o których mowa w art. 81 ust. 3 ustawy OOŚ.

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie głównie w obrębie pasa drogowego dróg publicznych, poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. Ponadto w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

1.      obszary wodno - błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

2.      obszary wybrzeży,

3.      obszary górskie lub leśne,

4.      obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

5.      obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

6.      obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

7.      obszary przylegające do jezior,

8.      uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku, z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii. Ze względu na skalę i charakter inwestycji oraz jego lokalizację w odległości ok. 75 km od granicy Polsko - Czeskiej przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

      Państwowy  Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 12.10.2012r. Nr NZ.MCh-4325-30/12, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki”.

      Z opinii Państwowego  Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku wynika, iż charakter inwestycji (infrastruktura podziemna) nie spowoduje w sposób trwały zmiany dotychczasowego użytkowania terenu.

Nieznaczny wzrost oddziaływania akustycznego oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza może występować na etapie prowadzenia prac budowlanych. Biorąc pod uwagę jednak rodzaj inwestycji, czas trwania prac budowlanych można stwierdzić, że oddziaływania te nie będą miały większego wpływu na zdrowie ludzi.

Wariant zaproponowany przez wnioskodawcę uwzględniający zastosowanie materiałów posiadających wymagane atesty i zapewniających szczelność sieci; zagospodarowywanie powstających odpadów w sposób minimalizujący ich wpływ na środowisko (tj. selektywne zbieranie odpadów, odbiór przez upoważnione firmy w celu odzysku lub unieszkodliwienia) oraz konieczność prowadzenia robót zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy ograniczy negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.

W związku z powyższym można stwierdzić,  że projektowane przedsięwzięcie nie spowoduje pogorszenia standardów jakości środowiska.

      Burmistrz Wołczyna rozstrzygając o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wziął pod uwagę między innymi:

       postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o nie stwierdzaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na  budowie kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki,

       opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Ponadto przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy w tym m.in.:

1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Celem planowanego przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki” jest wykonanie kanalizacji sanitarnej w miejscowości Brzezinki i części miasta Wołczyn położonej przy ulicy Byczyńskiej w celu zebrania ścieków bytowych pochodzących z obszarów zabudowanych na tym terenie i ich odprowadzenie dalej na oczyszczalnię ścieków w Wołczynie.

Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje wykonanie:

§          kanałów grawitacyjnych sieciowych z rur DN200 oraz DN250 - długość łączna ok. 5000 m;

§          przyłączy grawitacyjnych z rur DN150 - ok. 125 szt.;

§          przyłączy ciśnieniowych z rur Ø63mm – ok. 4 szt.;

§          przydomowych przepompowni ścieków – ok. 4 szt.;

§          sieciowych przepompowni ścieków – 4 szt.;

§          rurociągów tłocznych z rur Ø90mm oraz Ø110mm o długości łącznej ok. 1900 m.

Włączenie projektowanej kanalizacji do systemu kanalizacyjnego w mieście Wołczyn planowane jest do istniejącego kolektora poprzez istniejącą studnię kanalizacyjną zlokalizowaną w pasie drogowym ul. Byczyńskiej w Wołczynie. Docelowo do systemu kanalizacji sanitarnej w Brzezinkach włączona zostanie również kanalizacja sanitarna z miejscowości Skałągi.

Na etapie realizacji materiałochłonność inwestycji będzie związana z zapotrzebowaniem takich materiałów i mediów jak: rury, materiały budowlane, kruszywa, cement, masa betonowa, itp., a także energia elektryczna i woda.

Zabudowa mieszkaniowa miejscowości Brzezinki zlokalizowana jest generalnie wzdłuż drogi powiatowej nr 1336 O relacji Wołczyn - Biskupice po jej obu stronach.

Część miasta Wołczyn objęta zakresem przedsięwzięcia stanowi niewielki obszar powstającej zabudowy mieszkaniowej zlokalizowany wzdłuż drogi powiatowej nr 1336 O (ul. Byczyńska), a także tereny rolne położone na trasie projektowanego rurociągu tranzytowego z dodatkową pompownią sieciową ączoną do istniejącego systemu kanalizacyjnego w pasie drogowym ulicy Byczyńskiej.

Otoczenie stanowią głównie jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe z zabudowaniami gospodarczymi oraz pola i grunty uprawne. Jedynie w miejscowości Brzezinki znajduje się niewielkie skupisko zabudowy wielorodzinnej.

Uzbrojenie terenu stanowią napowietrzne i podziemne linie teletechniczne i energetyczne, sieć wodociągowa oraz kanalizacja deszczowa.

Trasę projektowanej kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz części rurociągów tłocznych ze względu na istniejące uwarunkowania terenowe przewidziano głównie na terenach prywatnych położonych wzdłuż drogi powiatowej oraz częściowo w pasie dróg publicznych (głównie przejścia poprzeczne), natomiast rurociąg tranzytowy generalnie zlokalizowany będzie na gruntach prywatnych i zlokalizowano ją na terenach rolnych. Częściowo projektowaną kanalizację usytuowano w pasach drogowych dróg wewnętrznych.

Lokalizacja projektowanych przepompowni ścieków planowana jest w na terenie działek gminnych i prywatnych. Ich usytuowanie w sąsiedztwie układów komunikacyjnych zapewnia bezproblemowy dojazd w celach eksploatacyjnych i porządkowych.

Inwestor – Gmina Wołczyn przed przystąpieniem do realizacji przedmiotowej inwestycji posiadać będzie tytuł prawny (będzie posiadać zgody właścicieli instytucjonalnych i prywatnych na wejście z robotami) umożliwiający zgodnie z wymogami prawnymi wykonanie przedsięwzięcia.

Na etapie eksploatacji inwestycja będzie wiązała się z odprowadzaniem ścieków w ilości Ośrd=50,4 m3/d, ponieważ zakres przedsięwzięcia przewiduje budowę nowych przyłączy, poprzez które do projektowanej kanalizacji sanitarnej włączone zostaną poszczególne posesje. Ponadto przedsięwzięcie wpłynie na wzrost zużycia energii elektrycznej wykorzystywanej na obiektach gospodarki ściekowej ze względu na konieczność wykonania sieciowych pompowni ścieków. Szacowane zapotrzebowanie mocy pojedynczej pompowni wyniesie ok. 9,0kW (przy pracy jednej pompy).

Biorąc pod uwagę teren inwestycji oraz zakres i czas trwania prac należy stwierdzić, iż zanieczyszczenie powietrza związane z pracami budowlanymi, eksploatacją maszyn transportowych i specjalnych maszyn budowlanych będzie małe. Także organizacja zaplecza budowy nie stanowi zagrożenia dla standardów jakości powietrza pod warunkiem dotrzymania odpowiedniej organizacji pracy.

Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy, odwóz ziemi).

Biorąc pod uwagę teren, zakres i czas trwania prac na etapie budowy należy stwierdzić, iż zaburzenia klimatu akustycznego powodowanego hałasem emitowanym przez maszyny i urządzenia wykonujące prace budowlane nie wpłynie na zdrowie ludzi oraz klimat akustyczny terenów przyległych.

Na inwestorze i wykonawcy robót ciążył będzie obowiązek używania sprzętu technicznego o możliwie najlepszych parametrach akustycznych (związanych z jego właściwym stanem). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie budowy.

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. W trakcie realizacji przedsięwzięcia nastąpi wykorzystanie zasobów naturalnych (piasek, kruszywo, żwir), cementu, mas bitumicznych, wody i energii elektrycznej. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a)    Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie położone jest  w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego.

c) Obszary górskie lub leśne.

Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia.

d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników

wód śródlądowych.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne wód śródlądowych obejmujących zbiorniki wód podziemnych, czy też wód powierzchniowych.

e)      obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

Obszary o znaczących walorach przyrodniczych objęte ochroną prawną zajmują w gminie Wołczyn około 27% powierzchni gminy (wielkość szacunkowa), co jest wielkością zbliżoną do średniej dla województwa (27,1%). Natomiast w porównaniu do powierzchni chronionych w powiecie (36,3%) wielkość ta jest niższa.

Obszary i obiekty chronione w gminie Wołczyn to:

§         o znaczeniu regionalnym

        „Stobrawski Park Krajobrazowy”;

        Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”;

        rezerwaty przyrody: „Komorzno” i „Krzywiczyny”,

§         o znaczeniu lokalnym

        pomniki przyrody (7);

        parki, obiekty cenne przyrodniczo i krajobrazowo, w tym 12 objętych ochroną przez konserwatora zabytków.

      Obszary chronione położone są w południowej i północnej części gminy, na terenie sołectw: Wierzchy, Szum (Stobrawski Park Krajobrazowy) oraz Markotów Duży, Gierałcice, Wąsice, Brynica, Wierzchy, Szum, Wierzbica Górna, Duczów Mały (Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”), a także Komorzno i Krzywiczyny (rezerwaty przyrody). Pomniki przyrody prawnie chronione, w tym drzewa pomnikowe i głaz narzutowy, występują w 5 sołectwach, a parki objęte ochroną konserwatora zabytków w 11 wsiach i mieście Wołczyn.

Stobrawski Park Krajobrazowy.

„Stobrawski Park Krajobrazowy” jest największym parkiem krajobrazowym w województwie opolskim. W gminie Wołczyn park krajobrazowy obejmuje ok. 10% powierzchni
w południowo-wschodniej części (tereny leśne w sołectwach Wierzchy i Szum).

Podstawowymi walorami uzasadniającymi powołanie parku było:

        występowanie wielu chronionych i zagrożonych roślin, zbiorowisk roślinnych i zwierząt;

        występowanie jednego z większych, lądowych obszarów wydmowych;

        występowanie ekosystemów typowych dla dużych rzek: licznych starorzeczy, kompleksów grądów, olsów, łęgów i łąk zalewowych;

        występowanie ostoi ptactwa o znaczeniu międzynarodowym;

        wysoka lesistość terenu, w tym lasów zróżnicowanych gatunkowo i siedliskowo;

        niska gęstość zaludnienia i uprzemysłowienia.

Obszar Chronionego Krajobrazu „Lasy Stobrawsko-Turawskie”.

Obejmuje on rozległy, rozczłonkowany kompleks leśny, którego ok. 2% znajduje się na terenie gminy Wołczyn. Granica Obszaru w gminie przebiega na południe od linii Markotów Duży, Gierałcice, Brynica, Wierzbica Górna i Duczów Mały, głównie skrajem kompleksów leśnych. Obszar ten objęto ochroną prawną ze względu na znaczące walory przyrodnicze
i krajobrazowe, atrakcyjność turystyczną i słabe zurbanizowanie. Duże kompleksy leśne, silnie rozwinięta granica lasu, polodowcowa rzeźba terenu, harmonijny krajobraz wzbogacony licznymi alejami drzew oraz starymi parkami i zadrzewieniami, a także liczne stanowiska roślin i zwierząt chronionych stanowiło podstawę do objęcia ochroną prawną tak rozległego obszaru. Obszary chronionego krajobrazu powoływane są także dla zapewnienia ludności miejskiej terenów rekreacji i wypoczynku. Dolina Stobrawy, duży udział lasów i zadrzewień stanowi o znaczącej atrakcyjności krajobrazu. Bliskość ośrodków miejskich, jakimi są Wołczyn i Kluczbork oraz dobrze rozwinięta sieć dróg stwarzają dogodne warunki dla rozwoju turystyki krajoznawczej.

Rezerwaty przyrody

Na terenie gminy Wołczyn występują 2 rezerwaty przyrody: Komorzno i Krzywiczyny o łącznej powierzchni 23,40 ha.

Rezerwat Komorzno – rezerwat utworzono w celu ochrony fragmentów leśnych założonych z buczyny pomorskiej. Buczyna przyjmuje tu postać dość zubożałą w stosunku do zbiorowisk pomorskich, ale interesującą ze względu na występowanie daleko od jej typowego rozmieszczenia. W rezerwacie panującym gatunkiem jest buk zwyczajny Fagus sylvatica, który miejscami tworzy drzewostany czyste bez domieszek. Oprócz buka występuje tu również sosna zwyczajna, grab zwyczajny oraz dąb bezszypułkowy.

Rezerwat Krzywiczyny – na terenie rezerwatu występują okazy jodły pospolitej Abies alba w wieku 130 - 150 lat. Jest to najdalej na północ wysunięte stanowisko jodły naturalnego pochodzenia. Oprócz jodły występują tu: sosna zwyczajna, świerk pospolity, dąb szypułkowy, grab zwyczajny, modrzew europejski oraz buk zwyczajny. Jodła osiąga tu wysokość do 45 m i obwód powyżej 3 m. 

Pomniki przyrody

Na terenie gminy Wołczyn, w sołectwie: Duczów Wielki, Gierałcice, Skałągi, Komorzno, Wierzbica Dolna znajdują się obiekty przyrodnicze prawnie chronione – pomniki przyrody. Szczególnie potężne drzewa oraz głaz narzutowy zostały uznane za pomniki przyrody przez Wojewódzkiego Opolskiego Konserwatora Przyrody [Dz.Urz.Woj.Op. 2000r., nr 6, poz. 23].

W gminie Wołczyn objęto ochroną prawną 7 pomników przyrody, w tym 2 aleje drzew, 1 grupę drzew, 3 pojedyncze drzewa pomnikowe oraz 1 głaz narzutowy. Pomniki przyrody znajdują się w 5 sołectwach. Łącznie objęto ochroną 129 drzew i 1 głaz narzutowy.

Parki objęte ochroną konserwatorską

Spośród obiektów cennych kulturowo, a posiadających również duże walory przyrodnicze i krajobrazowe objęto ochroną parki uznane za zabytki kultury. W gminie Wołczyn, w ponad połowie sołectw (11 na 21) i mieście Wołczyn znajdują się parki objęte ochroną konserwatorską i wpisane do rejestru zabytków.

Parki objęte ochroną konserwatorską znajdujące w rejestrze zabytków

L.p.

Nr rejestru

Lokalizacja

1.

22/78

Park podworski w Brzezinkach

2.

30/78

Park w Duczowie Małym

3.

1/76

Park podworski w Gierałcicach

4.

12/76

Park podworski w Komorznie

5.

powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 11.01.2013
Opublikowana przez Tomasz Olejnik dnia 11.01.2013. Wygasa 15.02.2013. Odsłon 63810
Początek strony