DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH (wygasły...)

Wołczyn, dnia 14.05.2012r.

BURMISTRZ WOŁCZYNA

ul. Dworcowa 1

46-250 Wołczyn

TI.6620.3.7.2012

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

            Działając  na podstawie art. art. 71 ust. 2 pkt.2, 72 ust.1 pkt. 1, 75 ust.1 pkt.4 i 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.), art. 104 kpa oraz § 3 ust. 1 pkt 98   Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz.1397), po rozpatrzeniu wniosku Lasaffre Polska S.A. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” które ma być zlokalizowane w Wołczynie, przy ul. Dworcowej 36, na działce nr 264 ark. m. 3.

 

ORZEKAM

 

I.        Realizację przedsięwzięcia pn.: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” zlokalizowanego w Wołczynie, przy ul. Dworcowej 36, na działce nr 264 ark. m. 3. i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia.

II.     Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

W celu ograniczenia do minimum uciążliwości dla środowiska mogących wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia, roboty budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej z wykorzystaniem sprawnego sprzętu technicznego.

a) Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja niezorganizowana, źródłami której będą:

        praca silników urządzeń budowlanych, sprzętu i samochodów transportowych oraz pojazdów pracujących na terenie realizacji przedsięwzięcia,

        pylenie związane z prowadzeniem prac ziemnych (wykonywanie wykopów lub nasypów) i magazynowaniem materiałów,

        pylenie związane z pracami rozbiórkowymi,

Do robót budowlano-montażowych nalewy używać wyłącznie sprzętu sprawnego technicznie

w celu zmniejszenia emisji. Używać materiałów budowlanych dopuszczonych do stosowania

w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.  

b) Odpady

W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia mogą być wytwarzane odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne. Gospodarkę tymi odpadami należy prowadzić zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W trakcie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zapisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać prac ziemnych i budowlanych. W trakcie tych prac należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą eksploatację sprzętu. Zabrania się podejmowania prac remontowych sprzętu budowlano – montażowego, takich jak wymiana oleju i inne wymiany elementów maszyn, powodujące powstawanie odpadów niebezpiecznych oraz ewentualne zanieczyszczenie środowiska.

Powstające w trakcie budowy odpady należy gromadzić w sposób selektywny i bezpieczny dla środowiska, a następnie przekazywać do odzysku lub unieszkodliwienia firmom posiadającym stosowne zezwolenia w tym zakresie.

c) Hałas

Na etapie prac budowlano-montażowych oraz w okresie transportu materiałów budowlanych samochodami będzie emitowany hałas o charakterze okresowym. Uciążliwości z nim związane ustaną wraz z zakończeniem tych prac. Realizacja przedsięwzięcia  przy dobrze zorganizowanych czynnościach i zastosowaniu nowoczesnych urządzeń o niskiej emisji hałasu oraz wykonywane tylko w porze dziennej nie wpłyną na pogorszenie panującego w tym rejonie klimatu akustycznego. W pobliżu zabudowań mieszkalnych należy tak zaplanować prace budowlane, aby urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie pracowały równocześnie.

d) Zieleń

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza wyznaczonymi i proponowanymi obszarami Natura 2000 wyznaczonymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. O ochronie przyrody (j.t. z 2009 r. Dz. U. Nr 151, poz. 1220

 z późn. zm.). W razie konieczności wycinki drzew lub krzewów uzyskać stosowne zezwolenie. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

III.   Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

                                              

UZASADNIENIE

            W dniu 26.03.2012r. na wniosek  Lesaffre Polska S.A. zostało wszczęte postępowanie w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” które ma być zlokalizowane w Wołczynie, przy ul. Dworcowej 36, na działce nr 264 ark. m. 3., o czym strony postępowania zostały poinformowane poprzez zawiadomienie Burmistrza Wołczyna Nr  TI.6620.3.4.2012 z dnia 28.03.2012r. o wszczęciu postępowania.

Inwestor do wniosku dołączył:

Þ       kartę informacyjną przedsięwzięcia;

Þ       wyciąg z mapy ewidencyjnej w skali 1 : 2000 , którego dotyczy wniosek;

Þ       wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie;

            Na etapie wstępnego rozpoznania dokonano kwalifikacji planowanej inwestycji do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko w świetle uregulowań Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) i zaliczono to przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 98 do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w związku z tym uznano, że dla planowanego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie screeningu.

            Mając to na uwadze, po stwierdzeniu zgodności przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wołczyn oraz wsi Ligota Wołczyńska i Gierałcice, kompletności dokumentacji i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, Burmistrz Wołczyna działając zgodnie z art. 64 ust. 1  ww. ustawy wystąpił wnioskiem z dnia 28.03.2012 r. Nr TI-6620.3.2.2012 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz wnioskiem z dnia 28.03.2012 r. Nr TI.6620.3.3.2012 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” i określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu Postanowieniem z dnia 17 kwietnia 2012 r. Nr WOOŚ.4241.118.2012.MW wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na częściowej przebudowie i rozbudowie budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A. nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Z uzasadnienia Postanowienia, wynika, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu przed zajęciem stanowiska, dokonał analizy Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia, wziął pod uwagę łączne uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy z uwzględnieniem rodzaju przedsięwzięcia, jego usytuowania oraz rodzaju i skali  oddziaływania na środowisko.

Ponadto organ opiniujący stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2) ustawy ooś, zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 (polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których powstałe w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu przedsięwzięcie nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone), w związku z § 3 ust. 1 pkt 98 (instalacje do pakowania i puszkowania produktów roślinnych lub zwierzęcych, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 50t na rok) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), należy do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Na  terenie zakładu Lesaffre Polska S.A. znajdują się różnego rodzaju zabudowania przemysłowe: kotłownia parowa wyposażona w trzy kotły opalane gazem ziemnym, budynek dawnej wytwórni drożdży paszowych, budynek wytwórni drożdży piekarskich, budynek z kadziami fermentacyjnymi i zbiornikami mleczka drożdżowego, budynek pakowni drożdży, magazyn produktu gotowego, budynki warsztatowe, stacja wyparek (instalacja zagęszczania brzeczki pofermentacyjnej), wiata ze zbiornikami substancji niebezpiecznych stosowanych w procesie produkcyjnym (amoniak, kwas siarkowy, kwas fosforowy) oraz własna bocznica kolejowa.

Planowana inwestycja polega na modernizacji istniejącego budynku i uruchomieniu w nim trzech linii technologicznych do produkcji mieszanek proszkowych, tj.:

A.     polepszacze do pieczywa - o maks. wyd. 21 Mg/dobę,

B.     mieszanki i mieszanki wstępne do wyrobów piekarniczych, mieszanki i mieszanki wstępne do wyrobów cukierniczych, zawierające substancje uczulające (orzechy, mleko w proszku, itp.) - o maks. wyd. 21 Mg/dobę,

C.     kremy w proszku do wyrobów cukierniczych, zawierające substancje uczulające (mleko w proszku, itp.) - o maks. wyd. 18 Mg/dobę.

Budynek przeznaczony do modernizacji znajduje się w północno - wschodniej części zakładu i składa się z kilku części o różnej wysokości, różnej konstrukcji i różnym stanie technicznym. Niskie części zlokalizowane w zachodniej części obiektu są w złym stanie technicznym. Zostaną one częściowo przebudowane, a częściowo rozebrane. Wysokie części (strona wschodnia) będą adaptowane dla nowej technologii.

W północno - wschodniej części zabudowy, w miejscu starej kotłowni, obok istniejącej kotłowni gazowej, powstanie nowy magazyn surowców. Nowy magazyn wyrobów gotowych powstanie w południowo - zachodniej części zabudowy

Podstawowe operacje składające się na proces produkcyjny to: rozpakowanie surowców, odważanie, mieszanie za pomocą blendera oraz pakowanie.

Realizacja przedsięwzięcia wymaga prowadzenia robót i prac ziemno-budowlanych związanych z emisją substancji do powietrza oraz powodujących emisję hałasu. W wyniku prowadzenia tych prac wytwarzane będą również typowe odpady budowlane. Ocenia się, że oddziaływania związane z realizacją inwestycji na placu budowy będą miały charakter lokalny - uciążliwy jedynie dla najbliższego otoczenia. W celu minimalizacji ww. negatywnego oddziaływania zaplanowano, aby prace budowlane i transport prowadzone były wyłącznie w porze dnia.

Głównym źródłem zasilania zakładu w wodę jest zakładowe ujęcie wód podziemnych w Markotowie składające się z 8 podstawowych studni wierconych i 2 awaryjnych ujmujących wodę z pokładów czwartorzędowych. Pobór wody odbywa się na mocy pozwolenia wodnoprawnego. Woda z ww. ujęć zużywana jest do celów produkcyjnych, do uzupełniania strat w istniejącej kotłowni oraz do chłodzenia i uzupełniania wody w obiegu zamkniętym. Do celów socjalnych woda pobierana jest z miejskiej sieci wodociągowej.

Powstające w Zakładzie ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są trzema kolektorami do miejskiej kanalizacji sanitarnej Wody opadowe i roztopowe odprowadzane są z Zakładu poprzez sieć kanalizacji deszczowej wylotem f 500 mm do kanału „A” w km 0+270 (rów przydrożny w ciągu drogi powiatowej nr 22950 ul. Sienkiewicza) i następnie do rzeki Strumień Wołczyński, zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym.

Przed wprowadzeniem do środowiska odprowadzane wody opadowe i roztopowe są oczyszczane z zawiesin sedymentujących i substancji ropopochodnych, w zbiorniku 1-fali zanieczyszczeń o pojemności V=96m3.

W związku z realizacją inwestycji nie przewiduje się zmian ilości odprowadzanych wód chłodniczych. Ponadto, w związku z realizacją inwestycji nie przewiduje się zmian ilości odprowadzanych ścieków technologicznych. Realizacja inwestycji nie spowoduje także:

         zmian ilościowo - jakościowych powstających ścieków przemysłowych,

         zmian ilościowo - jakościowych powstających wód pochłodniczych.

Nie zmieni się sposób zasilania zakładu w wodę.

W wyniku realizacji inwestycji wzrośnie zatrudnienie (ok. 26 osób), wobec czego wzrośnie zużycie wody do celów socjalnych o ok. 1,56m3/dobę. Nowa produkcja nie wymaga zużycia wody do celów technologicznych. Realizacja inwestycji nie wiąże się ze zwiększeniem powierzchni, z której wody opadowe odprowadzane będą do kanalizacji deszczowej. W wyniku realizacji inwestycji nie zmieni się bilans paliwowy zakładu, wzrośnie nieznacznie zużycie energii elektrycznej (ok 5%).

Na terenie Zakładu znajduje się szereg energetycznych i technologicznych źródeł emisji, wymagających pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza. Planowana inwestycja będzie źródłem emisji pyłu oraz typowych produktów spalania: pyłu, dwutlenku azotu, dwutlenku siarki, tlenku węgla (transport surowców i produktów do instalacji, wywóz odpadów). Linie oraz pomieszczenia produkcyjne będą wyposażone w wentylację odciągową skolektorowaną w jeden układ z wysokosprawnym urządzeniem odpylającym (filtry workowo - tkaninowe). Odpylone powietrze odprowadzane będzie na zewnątrz budynku, emitorem wyprowadzonym na dach budynku (wysoka cześć budynku). Wydajność wentylacji to ok. 15000 m3/h. Wysokosprawne odpylanie gwarantować będzie niskie stężenie pyłów na wylocie z urządzenia (poniżej 5 mg/m3). Z załączonych do wniosku materiałów wynika, że nie zostaną przekroczone dopuszczalne poziomy i wartości odniesienia zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza atmosferycznego, w tym w szczególności dla pyłu PM10.

Realizacja planowanej inwestycji związana będzie z powstaniem nowych źródeł emisji hałasu na terenie zakładu. Istotne źródła hałasu w planowanej inwestycji stanowić będą:

§         wylot powietrza wentylacji odciągowej z urządzeniem odpylającym - wydajność układu 15 000 m3/h,

§         wentylator dachowy (wentylacja ogólna) o wydajności 10 000m3/h.

Z wyników obliczeń rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku dołączonych do KIP wynika, że realizacja instalacji w stosunku do funkcjonujących źródeł (tj. wirówki do melasy (klasyfikatory), wieże chłodni wentylatorowych, skraplacze do urządzeń chłodniczych, stacje wyparek i układy wentylacji hal produkcyjnych, podajniki łańcuchowe biomasy oraz popiołu) nie spowoduje istotnej zmiany klimatu akustycznego na terenach chronionych, zlokalizowanych w sąsiedztwie terenu zakładu.

Źródłem powstawania odpadów na etapie eksploatacji inwestycji będą:

         odpady technologiczne,

         prace konserwacyjne i porządkowe.

Nowe linie będą źródłem głównie odpadu o kodzie 02 03 04 - w postaci surowców i produktów nienadających się do spożycia i przetwórstwa - zanieczyszczone, przeterminowane lub nieprzydatne surowce oraz odpady z czyszczenia palet surowców w ilości ok. 156 Mg/rok. Powstaną także odpady z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych czy z drewna, a także sorbenty materiały filtracyjne oraz baterie i akumulatory. Przewiduje się, iż na etapie eksploatacji inwestycji będzie powstawało łącznie:

         ok. 0,1 Mg/rok odpadów klasyfikowanych jako niebezpieczne,

         ok. 160 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne.

Gospodarka odpadami powstającymi w związku z eksploatacją omawianej inwestycji będzie prowadzona zgodnie z wymaganiami ustawy o odpadach - odpady będą magazynowane w oznaczonych pojemnikach, dostosowanych do składu i rodzajów odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska wodno-gruntowego oraz będą odbierane przez wyspecjalizowane jednostki posiadające zezwolenia w tym zakresie. Na podstawie przedstawionych informacji stwierdzono, że w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nastąpi skumulowane oddziaływanie na środowisko. Wzrost oddziaływania na środowisko nie będzie jednak znacząco negatywny. Można jednocześnie uznać, że skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje odpowiadają zamierzonemu celowi przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę zakres planowanego przedsięwzięcia i jego charakter (rozpakowywanie, odważanie i mieszanie substratów oraz pakowanie gotowych produktów) oraz jego usytuowanie (w południowo-wschodniej części zakładu w oddaleniu od zabudowań mieszkalnych) i skalę oddziaływania na środowisko Organ uznał brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Państwowy  Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię Sanitarną z dnia 13 kwietnia 2012 r. NZ/MCh-4325-13/12, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na częściowej przebudowie i rozbudowie budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.

           Z uzasadnienia  opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Kluczborku wynika, że przy formułowaniu opinii wzięto między innymi  pod uwagę fakt, że lokalizacja zakładu, w tym rozpatrywanej inwestycji, jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Bezpośrednie otoczenie zakładu stanowi zarówno zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i wielorodzinna (np. od strony północnej w odległości 15 m od granic działki), ogródki działkowe jak i teren PKP wraz z terenami przemysłowymi (od strony południowej). Planowany do modernizacji budynek (o powierzchni ok. 3500m2) znajduje się w otoczeniu innych zabudowań zakładowych i jest komunikacyjnie powiązany z innymi obiektami na terenie zakładu.

Podstawowe operacje składające się na proces produkcyjny to: rozpakowanie surowców, odważanie, mieszanie oraz pakowanie. Linie oraz pomieszczenia produkcyjne wyposażone zostaną w zbiorczy układ wentylacji wywiewno-odpylającej, w tym wysokosprawny filtr workowy tkaninowy. Odpylone powietrza odprowadzane będzie na zewnątrz budynku emitorem (o wysokości ok.l9m) wyprowadzonym ponad dach budynku. Wydajność wentylacji -ok. l5000m3/h. W wyniku realizacji przedsięwzięcia wzrośnie zatrudnienie (ok. 26 osób).

Planowana inwestycja będzie źródłem emisji pyłu i gazów do powietrza (transport surowców i produktów do instalacji, wywóz odpadów) oraz hałasu do środowiska (nowe zewnętrzne źródła emisji w postaci wentylatorów). Zawarte w „Karcie informacyjnej ...” obliczenia nie wykazały jednak przekroczeń wartości dopuszczalnych emitowanych do powietrza atmosferycznego substancji zanieczyszczających oraz wartości dopuszczalnych poziomów hałasu w porze dnia i nocy na najbliższych terenach chronionych akustycznie.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będą powstawać ścieki technologiczne, sposób prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej nie ulegnie zmianie, nie zmieni się również bilans paliwowy zakładu (nastąpi wzrost zużycia energii elektrycznej ok.5%).

W wyniku planowanej działalności powstawać będą odpady (ok. 160 Mg/rok innych niż niebezpieczne oraz 0,1 Mg/rok zaliczanych do niebezpiecznych). Odpady te będą składowane w wydzielonych miejscach, w oznaczonych pojemnikach zgodnie z wymaganiami ustawy o odpadach.

Na podstawie „Karty informacyjnej przedsięwzięcia” można stwierdzić, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia istniejących standardów jakości środowiska.

            Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ, prowadzący postępowanie przeanalizował  opinie obu organów i w zaistniałej sytuacji wydał postanowienie Nr TI.6620.3.5.2012 z dnia 24.04.2012r. o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” które ma być zlokalizowane w Wołczynie, przy ul. Dworcowej 36, na działce nr 264 ark. m. 3.

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) i ze względu na swoją lokalizację i zakres nie będzie na nie negatywnie oddziaływać.   

W zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

§          obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

§          obszary wybrzeży,

§          obszary górskie lub leśne,

§          obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

§          obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

§          obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

§          obszary przylegające do jezior,

§          uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

            Po zapoznaniu się z całością materiałów i przedłożoną dokumentacją, w tym z cechami przedsięwzięcia stwierdzono, że nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi.

Podstawą do odstąpienia od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z  późn. zm.), który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia w przypadku stwierdzenia braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

            W wyniku badania indywidualnego stwierdzono, że charakter, rodzaj, skala i zakres przedsięwzięcia nie spowodują zarówno w trakcie budowy jak i następnie eksploatacji znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie i życie ludzi, a jego oddziaływanie ograniczy się do granic terenu, do którego inwestor ma tytuł prawny.        

            Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione argumenty orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

1.      Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. Nr 199 poz. 1227, ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem jak w punkcie 2

2.      Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia.(art.72 ust. 4 ww. ustawy). Na takie postanowienie przysługuje zażalenie (art. 72 ust.4a ustawy)

3.      Od decyzji niniejszej służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Wołczyna, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji 

 

Zamieszczono:

1.      Strona internetowa BIP Urzędu Miejskiego w Wołczynie.

Otrzymują:

1.      Wnioskodawca.

2.      Strony postępowania wg wykazu znajdującego się w aktach sprawy.

 

Do wiadomości:

1.      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu

Obrońców Stalingradu 66; 45-512 Opole

2.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku

      46-200 Kluczbork; ul. Jagiellońska 8

3.   UM a/a

BURMISTRZ

mgr Jan Leszek Wiącek

 

     Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna TI.6620.3.7.2011 z dnia 15.05.2012r.

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Rodzaj przedsięwzięcia: „Częściowa przebudowa i rozbudowa budynku produkcyjno-magazynowego z funkcją socjalną i biurową zakładu Lesaffre Polska S.A.” które ma być zlokalizowane w Wołczynie, przy ul. Dworcowej 36, na działce nr 264 ark. m. 3.

 

W ramach inwestycji przewiduje się modernizację istniejącego kompleksu budynków i uruchomienie produkcji polepszaczy do pieczywa.  W skład nowej instalacji wejdą trzy linie technologiczne do produkcji mieszanek proszkowych. Mieszanki będzie można podzielić na trzy główne kategorie:

A. polepszacze do pieczywa,

B. mieszanki i mieszanki wstępne do wyrobów piekarniczych, mieszanki i mieszanki wstępne do wyrobów cukierniczych, zawierające substancje uczulające (orzechy, mleko w proszku, itp.)

C. kremy w proszku do wyrobów cukierniczych , zawierające substancje uczulające (mleko w proszku, itp.).

Linie do wytwarzania produktów kategorii A i B mają wydajność 10 wsadów w ciągu ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Wielkość jednego wsadu to 700 kg.

Linia do produkcji produktów kategorii C ma wydajność 20 wsadów  w ciągu ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Wielkość jednego wsadu to 300 kg/h.

Podstawowe operacje składające się na proces produkcyjny to: rozpakowanie surowców, odważanie, mieszanie oraz pakowanie.

Inwestycja zlokalizowana zostanie na terenie funkcjonującego zakładu przemysłowego. Dla rozpatrywanego terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zakład położony jest na terenie oznaczonym na planie symbolem – P, S, B: teren zabudowy wytwórczo – składowej, w tym produkcyjnej (P), składów i magazynów (S), baz budowlanych (B), baz sprzętowo – transportowych (B) oraz innych baz i zapleczy produkcyjnych.

Realizacja inwestycji nie zmieni istniejącego sposobu zagospodarowania terenu, nie przewiduje się zauważalnych zmian w krajobrazie, który zachowa swój przemysłowy charakter.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza obszarami parków narodowych i obszarami ochrony uzdrowiskowej jak również poza obszarami sieci Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie:

        nie będzie znacząco oddziaływać na obszar NATURA 2000, nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru i nie wynika z tej ochrony,

        nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

BURMISTRZ

mgr Jan Leszek Wiącek                      

 


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 16.05.2012
Opublikowana przez Tomasz Olejnik dnia 16.05.2012. Wygasa 16.06.2012. Odsłon 64221
Początek strony