Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 

Wierzbica Dolna 2001

 

Wstęp.

 

Celem realizacji programu wychowawczego naszej szkoły jest wychować absolwenta, który :

 

1.     Wie, co to jest system wartości – poszukiwanie dobra.

2.     Zdobył umiejętność pracy w zespole.

3.     Planuje i organizuje własne uczenie się.

4.     Dokonuje samooceny.

5.     Radzi sobie z przeszkodami.

6.     Efektywnie zarządza własnym czasem.

7.     Łatwo formułuje myśli (także  na piśmie).

8.     Potrafi korzystać różnych źródeł informacji.

 

 Model absolwenta III klasy szkoły podstawowej.

 

Jest ciekawy świata.

 

-          chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu;

-          potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.

 

Jest otwarty.

 

-          umie współpracować z osobami dorosłymi;

-          przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami;

-          jest gotów podejmować działania w sposób planowy;

-          akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku;

-          umie prezentować własne zdania i słuchać opinii innych;

-          nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi;

-          współdziała z nim i akceptuje i akceptuje ich odmienność.

 

Jest odpowiedzialny.

 

-          wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań;

-          potrafi dostąpić od działania, przewidując jego negatywne skutki;

-          rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.

 

Jest rozważny.

 

-          szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi je stosować
w swoich typowych czynnościach.

 

Jest prawy.

 

-          stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu;

-          rozróżnia zachowania dobre i złe;

-          rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich;

-          nie stosuje agresji i przemocy.

 

Jest uczynny.

 

-          chętnie wypełnia codzienne obowiązki w domu i szkole;

-          chce pomagać rówieśnikom w pokonywaniu trudności.

 

Model absolwenta szkoły podstawowej.

 

Jest otwarty.

-          wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła;

-          rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku;

-          umie zaprezentować swój punkt widzenia, rozważa poglądy innych;

-          wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i uczy się korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych;

-          łatwo nawiązuje współpracę w innymi ludźmi;

-          potrafi działać w grupie zgodnie z obowiązującymi zasadami;

-          potrafi planować swoje działania.

 

 

Jest odpowiedzialny.

-          stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów;

-          akceptuje porażki (wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych);

-          napotykając na problem stara się go rozwiązać, jeżeli trzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej;

-          świadomie dąży do usprawnienia swojego warsztatu pracy (nowe źródła wiedzy, nowe narzędzia);

-          działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.

 

 

Jest ciekawy świata.

-          chętnie gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł;

-          dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe;

-          star się poszerzyć swą wiedzę;

-          jest aktywny umysłowo.

 

 

Jest krytyczny.

-          potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i ocenić ich przydatność do określonego celu.

 

 

 

Jest rozważny.

-          zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku;

-          potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym;

-          postępuje zgodnie z zasadami higieny;

-          wykazuje stosowną aktywność fizyczną.

 

 

Jest prawy.

-          rozróżnia dobre i złe uczynki;

-          w swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje;

-          nie stosuje agresji i przemocy.

 

 

Jest tolerancyjny.

-          rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym;

-          w każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go’

 

 

Jest punktualny.

-          dotrzymuje terminów;

-          sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcia;

-          szanuje czas swój i innych ludzi.

 

 

Jest opiekuńczy.

-          chętnie pomaga innym – dba o najbliższych i kolegów – można na nim polegać.

 

 

Rozdział I.

 

Do wartości wychowawczych ustanowionych w naszej szkole w celu ich osiągnięcia, przestrzegania i poszanowania przez wszystkich członków społeczności szkoły należą :

1.     Chrześcijański system wartości – jako podstawa przyjęcia uniwersalnych zasad etyki.

2.     Kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i ich osobowości, takich jak : pracowitość, rzetelność, umiejętność przezwyciężania trudności, krytycyzm.

3.     Rozróżnianie i pielęgnowanie uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości.

4.     Poczucie współodpowiedzialności za szkołę i poszanowanie mienia społecznego.

5.     Tradycja i wielkie bogactwo sztuki oraz ich rola w życiu człowieka.

6.     Miłość Ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego.

7.     Rozwijanie w uczuciach postawy ciekawości i otwartości.

8.     Przygotowanie ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości, wolności kulturowych, wyznaniowych, rasowych.

9.     Uświadomienie roli człowieka w kształtowaniu środowiska.

10.           Dbałość o przestrzeganie zasad higieny oraz zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.

 

Rozdział II.

 

Treści wychowawcze określone w programach ścieżek edukacyjnych oraz poszczególnych przedmiotach nauczania :

1.     Zainteresowania i dbałość o własny rozwój, zdrowie i wygląd zewnętrzny.

2.     Poszanowania prawa i norm społecznych jako warunków dobrych kontaktów międzyludzkich i zgodnego współżycia w grupach społecznych oraz bezwzględnego przestrzegania przepisów porządkowych dotyczących bezpieczeństwa.

3.     Wrażliwości i solidarności ludzkiej w obliczu zagrożenia oraz obowiązku niesienia pomocy potrzebującym.

4.     Poczucia godności osobistej i własnej wartości, ale także samokrycytyzmu w ocenie swoich mocnych i słabych stron, przeciwstawiania się słabościom negatywnym emocjom, a w sytuacjach trudnych szukania również pomocy innych.

5.     Obowiązkowości w wypełnianiu zadań szkolnych i podjętych zobowiązań wobec rodziny, kolegów i członków innych grup społecznych.

6.     Odporności na namawianie i presję ze strony różnych osób do używania środków odurzających i narkotyków, palenia tytoniu, picia alkoholu.

7.     Rozwijania wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej.

8.     Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej.

 

Rozdział III.

 

Różnorodne sytuacje  wychowawcze, w czasie których uczniowie wykonują zadania o charakterze wychowawczym, poddawani są „próbom”, dokonują różnych wyborów :

1.     Spotkanie z kombatantami z okazji Dnia Niepodległości.

2.     Spotkania z seniorami z okazji Dnia Seniora.

3.     Zbiórka pieniędzy dla niepełnosprawnego dziecka.

 

Rozdział IV.

 

Program działań przeciwstawiający się złu, zagrożeniom i patalogii :

1.     Rozpoznawanie warunków życia i nauki oraz spędzenia czasu wolnego uczniów poprzez :

-          indywidualne rozmowy z uczniami;

-          spotkania z rodzicami;

-          wywiady środowiskowe;

-          stałą współpracę z policją,

2.     Spotkania z rodzicami klas starszych i uczniami na temat szkodliwości używek :

-                        spotkanie z pielęgniarką;

-                        pogadanka i projekcja filmów na ten temat.

3.     Zorganizowanie obchodów Świtowego Dnia Zdrowia :

-          zorganizowanie festynu sportowego;

--          wystawa książek o tematyce „Nasze Zdrowie”;

-          włącznie młodzieży do akcji na rzecz poznawania i ochrony środowiska, w którym mieszkamy.

4.     Przeprowadzanie spotkań wychowawczych dla uczniów i rodziców :

-          pogadanki na temat szkodliwości alkoholu i palenia tytoniu;

-          wyświetlania filmów;

-          program „Siedmiu kroków”, „Alkohol kradnie wolność”;

-          rozwiązywanie sytuacji problemów przez uczniów różnymi metodami (godzina wychowawcza);

-          pedagogizacja rodziców;

-          spotkania z przedstawicielami organizacji i placówek zajmujących się przeciwdziałaniem demoralizacji.

5.  Udzielanie pomocy wychowawczej uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym i ich rodzinom :

-          współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, kierowanie uczniów na badania do poradni;

-          współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotowymi i innymi pracownikami szkoły;

-          udzielanie pomocy uczniom w rozwiązywaniu problemów powstających na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rodzinnych, trudności w kontaktach rówieśniczych;

-          organizowanie różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych;

-          organizowanie opieki i pomocy socjalnej (bezpłatne obiady, zapomogi socjalne, darmowa odzież i obuwie);

-          dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów;

-          kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów rodzinnych;

-          przestrzeganie konwencji praw dziecka.

6.  Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego (używki, występki chuligańskie, przemoc i agresja, kradzieże, nieposzanowanie życia i zdrowia) :

-          zaangażowanie rodziców do walki z przejawami agresji wśród dzieci;

-          spotkania klasowe poświęcone wyjaśnieniom pojęć agresji i przemocy, omówienie typowych zachowań agresywnych;

-          udzielania pomocy ofiarom agresji i przemocy w szkole.

 

Rozdział V.

 

Do rytuału szkolnego oraz stałych uroczystości różnego typu o charakterze wychowawczym należą :

-          Rozpoczęcie roku szklonego;

-          Sprzątanie świata;

-          Dzień Edukacji Narodowej;

-          Rocznica Odzyskania Niepodległości;

-          Mikołajki;

-          Jasełka;

-          Dzień Seniora;

-          Bal Noworoczny;

-          Dzień Kobiet;

-          Pierwszy Dzień Wiosny;

-          Dzień Ziemi;

-          Rocznica Uchwalenia Konstytucji;

-          Dzień Patrona Szkoły;

-          Dzień Matki;

-          Dzień Sportu Szkolnego;

-          Dzień Ochrony Środowiska;

-          Zakończenie roku szkolnego.

 

 Rozdział VI.

 

Obszary działania wychowawczego.

1.     Dobre stosunki międzyludzkie.

2.     Kim jestem, co lubię, co potrafię, co jest dla mnie ważne.

3.     Mój dom, moja rodzina, moja wioska, moja Ojczyzna.

4.     Zdrowy styl życia.

5.     Ja i przyroda.

 

 

Formy i środki działania.

1.     Praca edukacyjno-wychowawcza każdego nauczyciela na zajęciach przedmiotowych z uwzględnieniem „Programu wychowawczego” i ścieżek edukacyjnych.

2.     Tematyczne godziny wychowawcze związane z założeniami „Programu”.

3.     Prelekcje dla uczniów, nauczycieli, rodziców.

4.     Spotkania z rodzicami :

-          połączone z pedagogizacją;

-          klasowe z wychowawcą;

-          indywidualne.

5.     Indywidualne rozmowy uczniów z nauczycielami.

6.     Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub innymi poradniami specjalistycznymi.

7.     Działalność samorządu uczniowskiego.

8.     Wycieczki krajoznawczo-turystyczne i przedmiotowe.

9.     Zajęcia artystyczne i kulturalne (konkursy, wycieczki do teatru, kina, muzeum. Festyny sportowe, dyskoteki).

10.           Aktywna i rzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich i uczniowskich na przerwach śródlekcyjnych.

 

 Rozdział VII.

 

Zasady współpracy z rodzicami.

1.     Współpraca z Komitetem Rodzicielskim obejmuje :

-          zasięganie opinii przy tworzeniu planów pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej;

-          sprawozdanie z pracy opiekuńczo-wychowawczej i budżetu szkoły;

-          sprawozdanie z kontroli zewnętrznych;

-          wspólne organizowanie działań mających na celu gromadzenie funduszy przeznaczonych na potrzeby szkoły;

-          ustalanie priorytetów w wydatkach;

-          organizowanie prac użytecznych na rzecz szkoły;

-          organizowanie imprez kulturalno-rekreacyjnych na terenie szkoły;

-          organizuje wyjazdów uczniów;

-          pomoc rodzinom w trudnej sytuacji materialnej.

2.     Wychowawcze spotkania organizacyjne (ogólne i klasowe).

3.     Kontakty indywidualne (w razie potrzeb).

4.     Działania wynikające z przepisów oświatowych :

-          informacja o ocenie niedostatecznej ocenie z zajęć edukacyjnych;

-          informacja o nieodpowiedniej ocenie z zachowania;

-          zwalniania ucznia z niektórych zajęć edukacyjnych.

5.     Pedagogizacja rodziców :

-          propagowanie programów profilaktycznych;

-          pogłębianie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej;

-          udzielania pomocy w razie kłopotów wychowawczych;

-          pomoc w nawiązywaniu kontaktów z wszelkimi podmiotami wspomagającymi proces edukacji.

6.       Diagnozowanie wizerunku szkoły w kręgach rodzicielskich (ankiety skierowane do rodziców).

7.       Promowanie dobrego wizerunku szkoły :

-          dbałość o formę i sposób kulturalnych kontaktów z rodzicami.

8.     Podjęcie prób organizacji zebrań z rodzicami w formie warsztatowej.

 

 

Szczególne sytuacje wymagające interwencji wychowawczej.

 

ZASADY OGÓLNE.

 

1.     Podstawą wychowawczą naszego systemu jest rozumienie konsekwencji popełnionego czynu. W miarę możliwości uczniowie dokonują naprawy uczynionego zła.

2.     Każdorazowo sprawcy (sprawcom) zła należy wyjaśnić istotę dokonanego czynu i sens zastosowanego środka wychowawczego.

3.     Ocenie podlega zachowanie uczniów zarówno w szkole, jak i poza nią.

4.     Może nastąpić złagodzenie kary w przypadku szczególnych zasług ucznia.

5.     W przypadkach nietypowych, nie mieszczących się w schemacie postępowań, należy próbować indywidualnie określić karę na posiedzeniu rady pedagogicznej.

 

 

Sytuacje niewłaściwe.

1.     Niesolidność, nieterminowość, nie wywiązywanie się ze zobowiązań.

2.     Nieuzasadnione opuszczanie zajęć szkolnych, notoryczne spóźnianie się na zajęcia.

3.     Nieodpowiedni strój i wygląd, np. niechlujny, niehigieniczny, pomalowane paznokcie, niewłaściwe obuwie.

4.     Dewastowanie i marnotrawstwo dóbr materialnych.

5.     Niszczenie środowiska przyrodniczego.

6.     Nieopanowany gniew, agresywne zachowanie się w szkole i poza nią.

7.     Stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej wobec ludzi i zwierząt.

8.     Krzywdzenie innych poprzez bezpośrednie podważanie autorytetu lub opinii, np. plotkowanie, wyśmiewanie się, oszczerstwa.

9.     Unikanie odpowiedzialności za popełnione czyny poprzez obarczanie winą innych.

10.           Wynoszenie się ponad innych, np. nadmierne chwalenie się dobrami materialnymi, strojem, przywilejami.

11.           Palenie papierosów.

12.           Picie alkoholu.

13.           Kłamstwa, krętactwa.

14.           Kradzież.

15.           Wulgarny sposób bycia : zachowanie, gesty, słownictwo, wygląd.

16.           Wulgaryzowanie uczuć intymnych swoich i cudzych.

17.           Brak szacunku dla rodziców i osób starszych.

18.           Obojętność wobec uczynionego zła, np. brak reakcji na niszczenie, dewastowanie, znęcania się.

19.           Zachowanie narażające na szwank dobre imię szkoły.

 

 

Sytuacje niewłaściwe.

1.     Rozmowa wychowawcza nauczyciela z uczniem (nauczyciel, który pierwszy zetknął się z problemem).

2.     Rozmowa wychowawcy z uczniem.

3.     Rozmowa wychowawcy z rodzicami :

-                        z wezwaniem do szkoły;

-                        w obecności dyrektora.

4.     Skierowanie ucznia na rozmowę wychowawczą z dyrektorem.

5.     Postawienie ucznia przed radą pedagogiczną (gdy brak jakiejkolwiek poprawy).

6.     Obniżenie oceny z zachowania zgodnie z kryteriami ocen z zachowania.

7.     Naprawienie popełnionej winy lub wyrządzonej szkody, przeproszenie.

8.     Zaproponowanie konkretnej pracy w godzinach wolnych od zajęć lekcyjnych.

9.     Odebranie prawa do wycieczki lub innej imprezy klasowej lub szkolnej.

10.           Skorzystanie z pomocy specjalisty – psychologa, lekarz (psychiatry).

 

 

Niektóre postawy wymagające szczególnej aprobaty wychowawczej.

1.     Wyraźne wyniki pracy nad sobą (poprawa ocen, zaprzestanie spóźnień, opanowanie agresji i innych emocji negatywnych).

2.     Inicjatywa w różnorodnej działalności (prowadzenie gazetek ściennych, zorganizowanie imprezy szkolnej, prace społeczno-użyteczne na rzecz szkoły lub środowiska).

3.     Systematyczna dbałość o sale lekcyjne i sprzęt szkolny (przeciwstawienie się tym, co niszczą urządzenia przedszkolne i szklone).

4.     Pomoc koleżeńska udzielana systematycznie, np. opieka nad niepełnosprawnym, pomoc w nauce uczniom słabszym i dzieciom wywodzącym się z rodzin dysfunkcyjnych.

5.     Systematyczna pomoc ludziom słabszym lub niepełnosprawnym wywodzącym się spoza szkoły.

6.     Wyjątkowy udział ucznia w życiu rodzinnym (opieka nad młodszym rodzeństwem, dziadkami, chorymi osobami w rodzinie, systematyczna prace porządkowe, pomoc w gospodarstwie).

7.     Dobry wpływ na kolegów i szczególnie wyróżniająca kultura.

8.     Reprezentowanie szkoły (udział w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych).

 

Program wychowawczy został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej nr 9/2001 z dnia 04.09.2001 r.

Informacja wytworzona przez mgr Elzbieta Dudek dnia 26.08.2003
Opublikowana przez mgr Elzbieta Dudek dnia 26.08.2003. Odsłon 884, Wersja 1drukuj
 
Początek strony