Statut szkoły

 

STATUT SZKOŁY

 

 

Statut szkoły ustalony na podstawie:

 

 

1.         Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67,poz. 329 ze zmianami);

2.         Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61,poz.624 ze zm.).

 

DZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

Rozdział 1

Przepisy definiujące.

 

§ 1.

1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o :

a)      Szkole-należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Wierzbicy Dolnej.

b)      Statucie-należy przez to rozumieć statut Szkoły.

c)      Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Komitecie Rodzicielskim, Radzie Szkoły, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Szkole.

d)      uczniach i rodzicach-należy przez to rozumieć uczniów szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów.

e)      wychowawcy-należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w szkole.

f)        organie prowadzącym szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Wołczyn.

g)      organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Opolskiego  Kuratora Oświaty

 

 

Rozdział 2

Nazwa szkoły i inne informacje o szkole.

 

§ 2.

1.         Szkoła Podstawowa w Wierzbicy Dolnej jest szkołą publiczną sześcioklasową, realizujacą zadania określone przepisami ustawy o systemie oświaty, w szkole znajduje się oddział przedszkolny z kl. „O”.

2.         Siedziba szkoły znajduje się w Wierzbicy Dolnej nr 54.

 

§ 3.

1.         Szkoła jest jednostką budżetową.

2.         W szkole mogą być tworzone środki specjalne tworzone na zasadach określonych przez Radę Miejską w Wołczynie.

3.         Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują odrębne przepisy.

 

§ 4.

1.         Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Wołczyn.

2.         Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.

 

 

§ 5.

1.         Szkoła używa pieczęci i stempli.

2.         Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

3.         Szkoła może posiadać własny sztandar, hymn i ceremoniał szkolny.

 

 

§ 6.

Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania  duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.

 

Rozdział 3

Cele i zadania szkoły.

 

§ 7.

1.         Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.

2.         Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.

 

§ 8.

1. Rodzice i nauczyciele, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2. Rodzice ucznia mają prawo do:

a)      wychowania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami,

b)      uzyskania od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu rzeletniej informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka,

c)      uzyskania od wychowawcy, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora informacji o nagrodzeniu lub ukaraniu dziecka,

d)      działania w klasowych radach rodziców, komitecie rodzicielskim, radzie rodziców lub radzie szkoły,

e)      wyrażania opinii o pracy szkoły statutowym organom szkoły,

f)        zapoznania się ze statutem szkoły,

g)      odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów szkoły,

h)      decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne „Przysposobienie do życia w rodzinie” oraz naukę religii.

3. Rodzice dziecka zobowiązani są do:

a)      zapisania dziecka do szkoły z rocznym wyprzedzeniem,

b)      regularnego posyłania dziecka na zajęcia szkolne,

c)      zapewnienia dziecku warunków właściwego przygotowania się dziecka do zajęć, systematycznej współpracy ze szkołą w celu wspierania wszechstronnego  rozwoju dziecka,

d)      udziału w spotkaniach z wychowawcą klasy co najmniej trzy razy w ciągu roku szkolnego,

e)      przygotowania dziecka z oddziału przedszkolnego na zajęcia i odbierania ich ze szkoły po zajęciach,

f)        usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole oraz zwalniania go z zajęć

(osobiście, telefonicznie lub na piśmie),

g)      systematycznej współpracy z pielęgniarką i lekarzem w zakresie troski o zdrowie dziecka,

h)      współpracy ze szkołą w zakresie organizowania wycieczek szkolnych i innych imprez organizowanych przez szkołę.

 

 

§ 9.

1.         Szkoła realizuje następujące cele i zadania :

a)      zapewnia możliwość bezpłatnej nauki wszystkim uczniom w zakresie ramowych planów nauczania,

b)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

c)      działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,

d)      realizuje podstawę programowa kształcenia ogólnego, określona odrębnymi przepisami,

e)      sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,

f)        zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania,

g)      współdziała z rodzicami ucznia.

2.         Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej, w tym organizuje na wniosek rodziców naukę religii.

3.         Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.

 

 

§ 10.

1.         Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.

2.         Proces wychowania uczniów, rozwój jego osobowości realizowany jest na podstawie „Programu wychowawczego szkoły”.

3.         Szkoła może organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnianiem ich potrzeb rozwojowych.

 

 

§ 11.

Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.

 

 

§ 12.

1.         Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:

a)      podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych-nauczyciele prowadzący te zajęcia, podczas przerw-nauczyciele pełniące dyżury.

2.         Opiekę nad uczniami podczas zajęć i imprez szkolnych poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują nauczyciele oraz, za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

 

 

§ 13.

Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, uwzględniając tygodniowo rozkład zajęć i możliwości kadrowe.

 

 

§ 14.

Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez szkołę określają odrębne przepisy.

 

 

§ 15.

1.         Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących na tym oddziale.

2.         W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez okres nauczania obejmujący odpowiednio :

a)      klasy od I-III,

b)      klasy od IV-VI.

3.         Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor.

4.         Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy :

a)      z urzędu,

b)      na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,

c)      na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.

5.         Wnioski o których mowa w ust. 4 są dla dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 7 dni.

6.         Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia statutu.

 

 

§ 16.

1.         W celu umożliwiania uczniowi rozwijania szczególnych uzdolnień i zainteresowań, dyrektor szkoły może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki, realizowany na każdym poziomie kształcenia i sprzyjający ukończeniu szkoły w skróconym czasie.

2.         Realizacja indywidualnego programu lub toku nauki odbywa się w następujący sposób :

a)      zezwolenie może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku, a w uzasadnionych przypadkach jednego okresu nauki ucznia w szkole,

b)      uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany i promowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwu lat (klas).

3.         Indywidualny tok nauki może opierać się na powszechnie obowiązujących programach nauczania lub na programie indywidualnym zgodnym z podstawą programową  kształcenia ogólnego.

4.         Z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić :

a)      uczeń-za zgodą i w porozumieniu z rodzicami,

b)      wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia-za zgodą

rodziców i ucznia.

5.         Wniosek za pośrednictwem wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia, z dołączoną opinią o predyspozycjach, potrzebach i możliwościach ucznia, przyjmuje dyrektor szkoły.

6.         Do wniosku o zezwolenie na indywidualny program nauki powinien być dołączony projekt programu, który ma realizować uczeń.

7.         Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w punkcie 4, jest zobowiązany zasięgnąć opinii rady pedagogicznej.

8.         Zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki nie udziela się :

a)      w przypadku negatywnej opinii rady pedagogicznej oraz poradni  psychologiczno-pedagogicznej,

b)      jeżeli indywidualny program, który ma być realizowany przez ucznia, obniży wymagania określone podstawą programową kształcenia ogólnego.

9.         Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji.

10.       Zezwoleń o  których  mowa, udziela się na czas określony-nie krótszy niż jeden rok szkolny.

11.       Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki wygasa w przypadku :

a)      uzyskania przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego, na podstawie którego uczeń jest klasyfikowany,

b)      złożenia przez ucznia lub jego rodziców oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku nauki.

12.       Indywidualny program nauki opracowuje lub akceptuje program opracowany poza szkołą nauczyciel przedmiotu.

13.       Indywidualny program nauki zatwierdza dyrektor szkoły.

14.       Klasyfikowanie i promowanie ucznia, któremu ustalono indywidualny program nauki odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia.

15.       Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może być zwolniony z obowiązków uczęszczania na zajęcia edukacyjne tego przedmiotu do właściwej klasy i może uczęszczać na zajęcia do klasy programowo wyższej w tej lub innej szkole.

16.       Uczniowi, któremu zezwolono na indywidualny program lub tok nauki, dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną wyznacza nauczyciela-opiekuna i określa zakres jego obowiązków.

17.       Decyzję w sprawie indywidualnego programu lub toku nauki należy każdorazowo odnotowywać w arkuszu ocen ucznia.

 

 

§ 17.

1.         Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych odrębnymi przepisami m.in. w zakresie:

a)      wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci, efektywności uczenia się,

b)      profilaktyki uzależnień,

c)      terapii zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,

d)      wspomagania wychowawczej funkcji rodziny,

e)      pomoc uczniom w planowaniu kariery zawodowej,

f)        diagnozowania i rozwijania potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.

2.         Na wniosek rodziców dziecka poradnia wydaje opinie w sprawach :

a)        wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,

b)        pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły na drugi rok w tej samej klasie,

c)        dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, umożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

d)        udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,

e)        innych określonych w odrębnych przepisach.

 

 

§18.

1.         Szkoła umożliwia uczniom mającym trudności w nauce udział w zajęciach  wyrównawczych, a uczniom z grup dyspanseryjnych w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

2.         Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi wymaga zgody rodziców.

3.         Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego .Liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 4 do 8 uczniów.

 

 

DZIAŁ II

SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

Rozdział 1

Ocenianie uczniów

§19.

Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu :

          1.         poinformowanie uczniów o ich osiągnięciach i postępach w nauce,

          2.         mobilizowanie uczniów do dalszej pracy,

          3.         pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu ich rozwoju,

          5.         dostarczenie nauczycielom informacji o efektach swojej pracy oraz umożliwienie doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

 

§ 20.

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :

         1.         formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),

         2.         bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,

         3.         przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

         4.         ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.

 

 

§ 21.

Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry :

-         I semestr : od 1 września- do przerwy międzysemestralnej,

-         II semestr : po zakończeniu przerwy semestralnej-do 31sierpnia.

 

 

§ 22.

Obszar oceniania :

1.         wiedza,

2.         umiejętności,

3.         zachowanie.

 

 

§ 23.

Formy zbierania informacji :

1.         wiedza: odpowiedzi ustne, prace pisemne, testy, sprawdziany, kartkówki,

2.         umiejętności: rozwiązywanie zadań, realizacja doświadczeń, wyciąganie wniosków, współdziałanie w zespole, korzystanie z róznych źródeł informacji, umiejętność obserwacji, dodatkowe prace, zastosowanie teorii w praktyce, umiejętność samooceny.

3.         zachowanie: obserwacja, uwagi w zeszycie wychowawcy.

 

 

§ 24.

Formy przekazywania informacji rodzicom :

1.         wywiadówki klasowe organizowane przez wychowawcę :

a)      w listopadzie,

b)      pod koniec I semestru w styczniu,

c)      w maju.

2.         wywiadówki indywidualne z inicjatywy rodziów,

3.         wezwania rodziców do szkoły przez wychowawcę lub dyrektora,

4.         w klasach I-III ocena opisowa w formie listu do rodziców na koniec I i II semestru.

 

 

§ 25.

2.         Na początku roku szkolnego nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne zapoznaje uczniów i rodziców z kryteriami ocen.

3.         Na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i rodziców o kryteriach z zachowania.

4.         Kryteria o których mowa w punkcie 1 i 2 są dostępne dla ucznia w każdym czasie.

 

 

§ 26.

1.         Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinii lekarza specjalisty obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.

2.         Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w realizację zadań.

3.         Na podstawie opinii lekarza dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego.

4.         Dla uczniów słabych w nauce wychowawcy organizują zespoły koleżeńskie.

 

 

§ 27.

1.         Na początku roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są o wymaganiach nauczycieli z każdych zajęć edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć i postępów w nauce.

2.         Na początku roku szkolnego wychowawcy informują uczniów i rodziców o zasadach oceniania z zachowania.

3.         Uczniowie na bieżąco są informowani o uzyskanych ocenach.

4.         Każdy nauczyciel ma obowiązek przeprowadzić przynajmniej jedno zadanie klasowe w semestrze, w formie wynikającej ze specyfiki zajęć edukacyjnych.

5.         W szkole obowiązują następujące normy zadań klasowych :

a)      o terminie zadań klasowych uczniowie są powiadamiani przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, termin ten jest wpisywany do dziennika ołówkiem,

b)      w ciągu dnia może odbywać się tylko jedno zadanie klasowe,

c)      pisemne zadania klasowe muszą być sprawdzone w ciągu dwóch tygodni i omówione na lekcji.

6.         Sprawdzone i ocenione prace kontrolne rodzice na własną prośbę otrzymują do wglądu u nauczyciela w szkole.Prace te są przechowywane przez nauczyciela w czasie trwania roku szkolnego.

7.         Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel winien uzasadnić wystawioną ocenę.

8.         Uczeń ma prawo do 14 dni poprawić każdą ocenę wg formy ustalonej z nauczycielem w formie ustnej lub pisemnej.

9.         Uczeń ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania się do lekcji w trakcie jednego semestru.

 

 

§ 28.

1.         Oceny dzielą się na:

a)      cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania,

b)      śródroczne i końcoworoczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany semestr ( rok szkolny).

2.         Oceny bieżące we wszystkich klasach: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

3.         Oceny śródroczne i końcoworoczne w klasach IV-VI :

§         1 – niedostateczny,

§         2 – dopuszczający,

§         3 – dostateczny,

§         4 – dobry,

§         5 - bardzo dobry,

§         6 – celujący.

4.         W klasach I-III ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania jest oceną opisową.

5.         Oceny śródroczne i końcoworoczne zachowania w klasach IV-VI : wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie

6.         .Ocena zachowania obejmuje :

-         stosunek do obowiązków szkolnych,

-         aktywność społeczną,

-         kulturę osobistą.

7.         Zasady oceniania i klasyfikowania z religii i wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy.

8.         Uczeń kl. IV-VI, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły – z wyróżnieniem.

 

 

§ 29.

1.         Ocenianie bieżące odbywa się w trakcie zajęć edukacyjnych przez cały rok.

2.         Ocenianie śródroczne odbywa się po zakończeniu I semestru.

3.         Ocenianie śródroczne i końcoworoczne :

-         w klasach I-III ocena opisowa (klasyfikacyjna i zachowania),

-         w klasach IV-VI ocena z każdego przedmiotu i ocena zachowania.

4.         Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach z poszczególnych zajęć edukacyjnych. O grożących ocenach niedostatecznych rodzice są przez wychowawcę na piśmie za pośrednictwem ucznia lub poczty na miesiąc przed radą klasyfikacyjną.

5.         Oceny klasyfikacyjne ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne a w przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela-dyrektor szkoły.

6.         Ocenę z zachowania ustala wychowawca uwzględniając :

-         samoocenę ucznia,

-         opinię samorządu klasowego i szkolnego,

-         opinię nauczycieli i pracowników szkoły,

-         własne spostrzeżenia.

Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

7.         Ocena zachowania nie ma wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy następnej.

 

Rozdział 2

Klasyfikowanie  uczniów

 

§ 30.

1.         Klasyfikacja średnioroczna i końcoworoczna przeprowadzana jest na 5 dni przed terminem ferii.

2.         Oceny śródroczne i końcoworoczne nauczyciele wystawiają na 7 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej.

3.         Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli opuścił więcej niż połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia.

4.         Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym przez radę pedagogiczną.

5.         Uczeń nie klasyfikowany z powodu nie usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej po uprzednim założeniu podania przez rodziców do dyrektora szkoły.

6.         Terminy egzaminów klasyfikacyjnych :

-         po pierwszym semestrze - do końca lutego,

-         po drugim semestrze w - ostatnim tygodniu sierpnia.

7.         Dokładny termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel z uczniem i jego rodzicami.

8.         Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Część pisemna trwa 45 min.

9.         Komisję powołuje dyrektor szkoły .W jej skład wchodzą :

-         dyrektor szkoły jako przewodniczący,

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

-         nauczyciel takiej samej lub pokrewnej dziedziny lub ewentualnie wychowawca.

Komisja winna mieć skład trzy osobowy.

10.       W przypadku gdy nauczyciel jest jednocześnie nauczycielem prowadzącym zajęcia i wychowawcą lub dyrektorem dopuszcza się uzupełnienie komisji osobą wyznaczoną przez dyrektora szkoły.

11.       W czasie trwania egzaminu klasyfikacyjnego rodzice maja prawo do uczestniczenia w nim w roli obserwatora.

 

 

§ 31.

1.         Uczeń ma prawo do składania jednego egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena śródroczna lub końcoworoczna jest, jego zadaniem lub jego rodziców, zaniżona.

2.         Uczeń uprawniony do egzaminu poprawkowego nie może ubiegać się o egzamin sprawdzający.

3.         Podanie o egzamin sprawdzający uczeń lub jego rodzice składają do dyrektora szkoły.

4.         Termin egzaminu sprawdzającego wyznacza dyrektor, egzamin ten musi się odbyć w ciągu trzech dni od decyzji klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.

5.         Uczeń składa egzamin sprawdzający w formie ustnej i pisemnej. Część pisemna trwa 45 min.

6.         W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą :

-         dyrektor szkoły-jako przewodniczący,

-         nauczyciel przedmiotu-jako egzaminujący,

-         wychowawca.

7.         Jeżeli wynik egzaminu sprawdzającego jest :

-         negatywny - zostaje utrzymana ocena ustalona przez nauczyciela,

-         pozytywny - ocena zostaje podwyższona.

 

 

§ 32.

1.         Uczniowie klasy IV i V, którzy otrzymali w wyniku końcoworocznej klasyfikacji ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, mogą zdawać egzamin poprawkowy, a w wyjątkowych przypadkach za zgodą rady pedagogicznej z dwóch zajęć edukacyjnych.

2.         Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem wychowania fizycznego, muzyki, techniki i plastyki gdzie ma charakter ćwiczeń praktycznych. Część pisemna trwa 45 min.

3.         Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4.         Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisje w składzie :

-         dyrektor szkoły - jako przewodniczący,

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia - jako egzaminujący,

-         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia.

5.         Z egzaminu poprawkowego komisja sporządza protokół, do którego załącza się pisemną pracę ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.

 

 

Rozdział 3

Promowanie uczniów.

 

§ 33.

1.         Uczniowie klas I-III są promowani do następnej klasy gdy ich ocena opisowa jest pozytywna.

2.         Uczniowie klas I-III nie otrzymują promocji tylko w wyjątkowych wypadkach uzasadnionych opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub lekarza, za zgodą rodziców.

3.         Uczniowie klas IV-VI otrzymują promocję gdy ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskają oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.

4.         Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji.

5.         Po uwzględnieniu możliwości edukacyjnych ucznia, raz w ciągu danego etapu edukacyjnego rada pedagogiczna może promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć. Decyzja taka winna być podjęta przez radę  pedagogiczną na posiedzeniu sierpniowym przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

 

§ 34.

1.         Szkolny system oceniania opiniuje Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski.

2.         Szkolny system oceniania zatwierdza Rada Pedagogiczna.

 

 

 

DZIAŁ III

 

ORGANY SZKOŁY

 

Rozdział 1

Zagadnienia podstawowe

 

§ 35.

1.         Zadania i kompetencje organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nad szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzór nad działalnością szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.

2.         Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty.

 

 

§ 36.

Organami szkoły są :

3.         samorząd uczniowski,

4.         rada szkoły oraz komitet rodzicielski - jeżeli zostały utworzone.

 

 

§ 37.

1.         Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały rady szkoły i samorządu uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa-wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.

2.         O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ustawy-także organ prowadzący szkołę.

3.         Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwala traci moc w zakresie objętym ingerencją dyrektora.

 

 

§ 38.

Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwały rady pedagogicznej określa art. 41 ust.3 ustawy o systemie oświaty.

 

 

 

Rozdział 2

Dyrektor szkoły

 

 

§ 39.

1.         Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący szkołę.

2.         Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.

 

 

§ 40.

1.         Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły.

2.         Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły.

 

 

§ 41.

Do zadań dyrektora należy w szczególności:

a)      w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły :

-         przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

-         podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do innych klas i oddziałów,

-         występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

-         sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,

-         realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,

-         organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,

-         kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów zamieszkujących w obrębie szkoły,

b)      w zakresie spraw organizacyjnych :

-         przygotowanie projektów planów pracy szkoły,

-         opracowanie arkusza organizacji szkoły,

-         ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,

c)      w zakresie spraw finansowych :

-         opracowanie planu finansowego szkoły,

-         przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie szkoły,

-         realizowanie planu finansowego , w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosowanie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,

d)      w zakresie spraw administracyjnych :

-         sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarcza szkoły,

-         organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,

-         organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,

-         nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych,

-         organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych,

-         organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,

e)      w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych :

-         zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

-         egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły.

 

 

§ 42.

1.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2.      W zakresie o którym mowa w ust. 1, dyrektor w szczególności :

a)      decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

b)      decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzeniu kar porządkowych nauczycielom

i innym pracownikom szkoły,

c)      decyduje po zaciągnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, w sprawach

odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników

szkoły,

d)      określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników

szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych

warunków,

e)      współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym

odrębnymi przepisami, a w szczególności :

-         zasięga opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,

-         ustala regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników szkoły,

-         ustala regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

f)        administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.

 

 

§ 43.

Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz.

 

 

§ 44.

1.         Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej.

2.         Dyrektor realizuje uchwały rady pedagogicznej w ramach jej kompetencji. W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły realizacji podjętej uchwały rady pedagogicznej -ostateczną decyzję podejmuje Kurator Oświaty w ciągu 14 dni.

3.         Zadania związane z pełnieniem funkcji przewodniczącego rady pedagogicznej oraz tryb ich realizacji określają postanowienia regulaminu działalności rady pedagogicznej.

 

 

§ 45.

1.         W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z rada szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i organami samorządu uczniowskiego.

2.         Dyrektor-poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności;

a)      przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,

b)      składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy szkoły,

c)      udziela radzie szkoły informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

 

 

§ 46.

1.         Dyrektor szkoły wydaje :

a)      zarządzenia, które są aktami normatywnymi dotyczącymi w szczególności spraw bieżących szkoły oraz spraw z zakresu prawa pracy,

b)      decyzje - jeżeli przepis prawa tak stanowi.

 

 

§ 47.

Dyrektor szkoły w drodze decyzji wydanej na wniosek rodziców może zezwolić na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania.

 

 

§ 48.

W czasie nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go nauczyciel wyznaczony przez dyrektora.

 

 

Rozdział 3

Rada pedagogiczna

 

§ 49.

1.         Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym szkoły w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

2.         W zebrania rady pedagogicznej mogą-z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

3.         Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor.

4.         Zasady funkcjonowania rady pedagogicznej określa regulamin działalności uchwalony przez radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia :

a)      sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań rady pedagogicznej,

b)      wewnętrzna organizacje rady pedagogicznej,

c)      kompetencje przewodniczącego rady pedagogicznej,

d)      zasady dopuszczania do udziału w pracach rady pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu szkoły.

 

 

§ 50.

1.         Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy :

a)      zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,

b)      zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

c)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,

d)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

e)      uchwalanie i nowelizowanie regulaminu swojej działalności.

2.         Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :

a)      organizację pracy szkoły, zawłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b)      projekt planu finansowego szkoły,

c)      propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

d)      wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

3.         Dyrektor może wystąpić do rady pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.

4. Rada pedagogiczna ponadto :

a)      może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkole,

b)      delegować swoich przedstawicieli do pracy w innych organach.

 

 

§ 51.

1.         Rada pedagogiczna wykonuje także zadania rady szkoły - do czasu jej utworzenia.

2.         W ramach realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, rada pedagogiczna w szczególności :

a)      uchwala i nowelizuje statut,

b)      występuje z odwołaniem od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchwalania statutu albo niektórych jego postanowień,

c)      opiniuje podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje stosownie do art. 56 ustawy o systemie oświaty.

 

 

Rozdział 4

Rada szkoły

 

§ 52.

W szkole może działać rada szkoły.

 

 

§ 53.

1.         Kadencja rady szkoły trwa trzy lata szkolne i upływa z dniem 31 sierpnia.

2.         Wybory do rady szkoły pierwszej i kolejnej kadencji przeprowadza się w czerwcu poprzedzającym koniec kadencji poprzedniej rady.

3.         Dotychczasowa rada szkoły działa do pierwszego zebrania rady nowej kadencji nie dłużej jednak niż do 30 września.

4.         Pierwsze zebranie rady szkoły nowej kadencji zwołuje i otwiera dotychczasowy przewodniczący rady szkoły.

5.         W razie uchybienia terminowi, o którym mowa w ust. 3, kompetencje, o których mowa w przepisie poprzedzającym, realizuje dyrektor.

 

 

§ 54.

1.         W skład rady szkoły wchodzi trzech nauczycieli i trzech rodziców.

2.         Członkowie rady szkoły są wybierani oddzielnie przez poszczególne grupy reprezentowane w radzie.

 

 

§ 55.

Nauczyciele wybierają swoich przedstawicieli do rady szkoły podczas zebrania plenarnego rady pedagogicznej na zasadach określonych w przepisach niniejszego rozdziału statutu z wyłączeniem paragrafu 56, a w sprawach nie unormowanych stosuje się odpowiednio postanowienia regulaminu działalności rady pedagogicznej.

 

 

§ 56.

1.         Rodzice wybierają swoich przedstawicieli do rady szkoły na zebraniu rodziców zorganizowanym przez dyrektora.

2.         Wybory członków rady szkoły przeprowadzają komisje wyborcze, które tworzą : przewodniczący zebrania oraz dwie osoby wybrane w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do rady szkoły.

3.         Do zadań komisji należy: przyjmowanie kart do głosowania, obliczanie głosów i ogłoszenie wyników głosowania.

4.         Przebieg czynności o których mowa w ust.3, dokumentuje protokół sporządzony przez jednego z członków komisji, a podpisany przez jej pełny skład.

5.         Protokoły o których mowa w ust.4, przekazuje się dyrektorowi.

 

 

§ 57.

1.         Wybory odbywają się w tajnym głosowaniu.

2.         Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania, opatrzonych pieczęcią szkoły.

3.         Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów.

 

 

§ 58.

1.         Rada szkoły stanowi forum porozumienia społeczności szkolnej służącej współpracy i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły.

2.         Do kompetencji rady szkoły należy w szczególności :

a)      uchwalenie i nowelizowanie statutu i regulaminu działalności rady szkoły,

b)      odwoływanie się do decyzji kuratora oświaty w sprawie uchwalenia statutu albo niektórych jego postanowień,

c)      wyrażanie opinii w sprawach :

-       powierzenia stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę,

-       przedłużania powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi,

-       planu finansowego szkoły,

-       planu pracy szkoły,

-       projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

-       innych istotnych dla szkoły,

d)      występowanie do :

-       organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,

-       dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

-       dyrektora o zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej,

-       właściwego organu o dokonanie oceny pracy nauczyciela na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela,

-       organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o nadanie lub zmianę imienia szkoły,

e)      przedstawianie wniosków w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły,

f)        ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji  oraz stanu szkoły (fundusz rady szkoły). Źródłami funduszu rady szkoły są w szczególności :

- &nb

Informacja wytworzona przez mgr Elzbieta Dudek dnia 26.08.2003
Opublikowana przez mgr Elzbieta Dudek dnia 26.08.2003. Odsłon 633, Wersja 1drukuj
 
Początek strony