szkolny system oceniania

Szkolny System Oceniania

               Szkoła Podstawowa w Krzywiczynach

 

Podstawy prawne:

  1. Ustawa o systemie oświaty (wrzesień 1998r.)
  2. Karta Nauczyciela
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19.04.1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz prowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41)
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999r.

-         w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

-         w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 14)

5. Rozporządzenie z dnia 21 marca 2001r. z późniejszymi zmianami.

 

§1    Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  1. poinformować uczniów o ich osiągnięciach i postępach w nauce,
  2. mobilizowanie uczniów do dalszej pracy,
  3. pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu ich rozwoju
  4. dostarczanie nauczycielom informacji o efektach swojej pracy oraz umożliwienie doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

§2   Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
  2. bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
  3. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  4. ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania

 

§3   Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry

      - I semestr

      - II semestr

 

§4   Obszary oceniania:

  1. wiedza
  2. umiejętności
  3. zachowanie

 

§5  Formy zbierania informacji:

  1. wiedza: odpowiedzi ustne, prace pisemne, testy, sprawdziany, kartkówki
  2. umiejętności: rozwiązywanie zadań, realizacja doświadczeń, wyciąganie wniosków, współdziałanie w zespole, korzystanie z różnych źródeł informacji, umiejętność obserwacji, dodatkowe prace, zastosowanie teorii w praktyce, umiejętność samooceny
  3. zachowanie: obserwacja, uwagi w zeszycie wychowawcy

 

 

 

 

§6  Formy przekazywania informacji rodzicom:

  1. wywiadówki klasowe organizowane przez wychowawcę:

-         w listopadzie

-         na koniec I semestru w styczniu

-         w maju

  1. wywiadówki indywidualne z inicjatywy rodziców
  2. wezwania rodziców do szkoły przez wychowawcę lub dyrektora
  3. w klasach I – III ocena opisowa w formie listu do rodziców na koniec I  semestru

 

§7 Kryteria ocen:

  1. na początku roku szkolnego nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne zapoznaje uczniów i rodziców z kryteriami ocen
  2. na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i rodziców o kryteriach zachowania
  3. kryteria o których mowa w punkcie 1 i 2 są dostępne dla ucznia w każdym czasie

 

§ 8  Dostosowanie do wymogów:

  1. nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej lub opinii lekarza specjalisty obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
  2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w realizację zadań.
  3. Na podstawie opinii lekarza dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego.
  4. dla uczniów słabych w nauce wychowawcy organizują zespoły koleżeńskie

 

§9   Jawność ocen

  1. na początku roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są o wymaganiach nauczycieli z każdych zajęć edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć i postępów w nauce.
  2. na początku roku szkolnego wychowawcy informują uczniów i rodziców o zasadach oceniania z zachowania
  3. uczniowie na bieżąco są informowani o uzyskanych ocenach.
  4. każdy nauczyciel ma obowiązek przeprowadzić przynajmniej jedno zadanie klasowe w semestrze, w formie wynikającej ze specyfiki zajęć edukacyjnych
  5. w szkole obowiązują następujące normy zadań klasowych:

a)      o terminie zadań klasowych uczniowie są powiadamiani przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, termin ten jest wpisywany do dziennika ołówkiem

b)     w ciągu dnia może odbyć się tylko jedno zadanie klasowe

c)      pisemne zadania klasowe muszą być sprawdzone w czasie dwóch tygodni i omówione na lekcji

  1. sprawdzone i ocenione prace kontrolne rodzice na własną prośbę otrzymują do wglądu u nauczyciela w szkole. Prace te są przechowywane przez nauczyciela w czasie trwania roku szkolnego
  2. na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel winien uzasadnić wystawioną ocenę
  3. jeśli uczeń nie uczestniczył w zadaniu klasowym, bez względu na przyczyny, ma obowiązek podania się tej formie sprawdzania osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela
  4. uczeń ma prawo do 14 dni poprawić każdą ocenę wg formy ustalonej z nauczycielem w formie ustnej lub pisemnej
  5. uczeń ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji w czasie jednego semestru

 

§10  Skala ocen

  1. oceny dzielą się na:

a)      cząstkowe, określające pozom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania

b)     śródroczne i końcoworoczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny)

  1. oceny bieżące we wszystkich klasach: 1;+1;-2;2;+2;-3;3;+3;-4;4;+4;-5;5;+5;-6;6
  2. oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne w klasach IV – VI:

1 – niedostateczny

2 – dopuszczający

3 – dostateczny

4 -  dobry

5 – bardzo dobry

6 – celujący

 

  1. W klasach I –III ocena jest oceną opisową
  2. oceny śródroczne i końcoworoczne z zachowania w klasach IV – VI:

wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie

  1. ocena zachowania obejmuje:

-         stosunek do obowiązków szkolnych

-         aktywność społeczną

-         kulturę osobistą

 

  1. Zasady oceniania i klasyfikowania z religii i wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy

 

§11 Tryb oceniania

  1. ocenianie bieżące odbywa się w trakcie zajęć edukacyjnych przez cały rok.
  2. ocenianie śródroczne odbywa się po zakończeniu I semestru
  3. Ocenianie śródroczne i końcoworoczne:

-         w klasach I –III ocena opisowa (klasyfikacyjna i zachowania)

-         w klasach IV – VI ocena z każdego przedmiotu i ocena zachowania

  1. na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach z poszczególnych zajęć edukacyjnych. O grążących ocenach niedostatecznych rodzice są powiadamiani przez wychowawcę pisemnie za pośrednictwem ucznia lub poczty na miesiąc przed radą klasyfikacyjną
  2. ocenę z zachowania ustala wychowawca uwzględniająć:

-         samoocenę ucznia

-         opinię samorządu klasowego i szkolnego

-         opinię nauczycieli i pracowników szkoły

-         własne spostrzeżenia

Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę  jest ostateczna

  1. ocena zachowania nie ma wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy następnej

 

 

 

 

§12  Klasyfikacja

  1. klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna przeprowadzana jest nie  później niż  na 5 dni przed terminem ferii.
  2. oceny śródroczne i końcoworoczne nauczyciele wystawiają nie później niż  na 7 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej
  3. uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli opuścił więcej niż połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
  4. uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym przez radę pedagogiczną
  5. uczeń nie klasyfikowany z powodu nie usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej po uprzednim złożeniu podania przez rodziców do dyrektora szkoły
  6. Terminy egzaminów klasyfikacyjnych:

-         po pierwszym semestrze do końca lutego

-         po drugim semestrze w ostatnim tygodniu sierpnia

7.  dokładny termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel z uczniem i jego rodzicami

  1. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej

Część pisemna trwa 45 minut

  1. komisję powołuje dyrektor szkoły. W jej skład wchodzą:

-         dyrektor szkoły lub jej przewodniczący

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

-         nauczyciel takiej samej lub pokrewnej dziedziny lub ewentualnie wychowawca

Komisja winna mieć skład trzyosobowy.

 

  1. W przypadku gdy nauczyciel jest jednocześnie nauczycielem prowadzącym zajęcia i wychowawcą lub dyrektorem dopuszcza się uzupełnienie komisji osobą wyznaczoną przez dyrektora szkoły
  2. W czasie trwania egzaminu klasyfikacyjnego rodzice mają prawo do uczestniczenia w nim w roli obserwatora

 

§13 Egzamin sprawdzający

 

  1. uczeń ma prawo do składania jednego egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena śródroczna lub końcoworoczna  jest, jego zdaniem lub jego rodziców zaniżona.
  2. drugi punkt wykreślony
  3. podanie o egzamin sprawdzający uczeń lub jego rodzice składają do dyrektora szkoły
  4. termin egzaminu sprawdzającego wyznacza dyrektor, egzamin ten musi się odbyć w ciągu trzech dni od decyzji klasyfikacyjnej  rady pedagogicznej
  5. uczeń składa egzamin sprawdzający w formie ustnej i pisemnej. Część pisemna trwa 45 minut
  6. w skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:

-         dyrektor szkoły – jako przewodniczący

-         nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący

-         wychowawca

  1. jeśli wynik egzaminu sprawdzającego jest:

-         negatywny – zostaje utrzymana ocena przez nauczyciela

-         pozytywny – ocena zostaje podwyższona

7. Wynik egzaminu zatwierdza komisja egzaminacyjna.

 

 

§14 Egzamin poprawkowy

  1. uczniowie klas IV i V, którzy otrzymali w wyniku końcoworocznej klasyfikacji ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, mogą zdawać egzamin poprawkowy, a wyjątkowych  wypadkach za zgodą rady pedagogicznej z dwóch zajęć edukacyjnych
  2. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem wychowania fizycznego, muzyki, techniki i plastyki gdzie ma charakter ćwiczeń praktycznych. Część pisemna trwa 45 minut.
  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  4. Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisję w składzie:

-         dyrektor szkoły – jako przewodniczący

-         nauczyciel prowadzący zajęcia – jako egzaminujący

-         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia

  1. Z egzaminu poprawkowego komisja sporządza protokół, do którego załącza się pisemną  pracę ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.
  2. Jeżeli uczeń nie zaliczył egzaminu pozytywnie, wówczas nie otrzymuje promocji do następnej klasy.

 

§15 Promowanie

  1. Uczniowie klas I- III są promowani do następnej klasy gdy ich ocena opisowa jest pozytywna
  2. uczniowie klas I –III nie otrzymują promocji tylko w wyjątkowych wypadkach uzasadnionych opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej lub lekarza w porozumieniu z rodzicami
  3. uczniowie klas IV –VI otrzymują promocję gdy ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskają oceny wyższe od stopnia  niedostatecznego.
  4. uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji.
  5. po uwzględnieniu możliwości  edukacyjnych ucznia, raz w ciągu danego etapu edukacyjnego rada pedagogiczna może promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć.

Decyzja taka winna być podjęta przez radę pedagogiczną na posiedzeniu sierpniowym przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

 

§16 Sposób przyjęcia Szkolnego Systemu Oceniania.

  1. Szkolny system oceniania opiniuje Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski.
  2. Szkolny system oceniania zatwierdza Rada Pedagogiczna.

 

§17 Zmiany w Szkolnym Systemie Oceniania.

1.   Zmiany mogą być wprowadzane w każdym roku szkolnym.

Informacja wytworzona przez szkola szkola dnia 07.10.2003
Opublikowana przez szkola szkola dnia 07.10.2003. Odsłon 1703, Wersja 1drukuj
 
Początek strony