szkolny system oceniania
Szkolny System Oceniania
Szkoła Podstawowa w Krzywiczynach
Podstawy prawne:
- Ustawa o systemie oświaty (wrzesień 1998r.)
- Karta Nauczyciela
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19.04.1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz prowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999r.
- w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
- w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 14)
5. Rozporządzenie z dnia 21 marca 2001r. z późniejszymi zmianami.
§1 Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformować uczniów o ich osiągnięciach i postępach w nauce,
- mobilizowanie uczniów do dalszej pracy,
- pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu ich rozwoju
- dostarczanie nauczycielom informacji o efektach swojej pracy oraz umożliwienie doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§2 Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania
§3 Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry
- I semestr
- II semestr
§4 Obszary oceniania:
- wiedza
- umiejętności
- zachowanie
§5 Formy zbierania informacji:
- wiedza: odpowiedzi ustne, prace pisemne, testy, sprawdziany, kartkówki
- umiejętności: rozwiązywanie zadań, realizacja doświadczeń, wyciąganie wniosków, współdziałanie w zespole, korzystanie z różnych źródeł informacji, umiejętność obserwacji, dodatkowe prace, zastosowanie teorii w praktyce, umiejętność samooceny
- zachowanie: obserwacja, uwagi w zeszycie wychowawcy
§6 Formy przekazywania informacji rodzicom:
- wywiadówki klasowe organizowane przez wychowawcę:
- w listopadzie
- na koniec I semestru w styczniu
- w maju
- wywiadówki indywidualne z inicjatywy rodziców
- wezwania rodziców do szkoły przez wychowawcę lub dyrektora
- w klasach I – III ocena opisowa w formie listu do rodziców na koniec I semestru
§7 Kryteria ocen:
- na początku roku szkolnego nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne zapoznaje uczniów i rodziców z kryteriami ocen
- na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i rodziców o kryteriach zachowania
- kryteria o których mowa w punkcie 1 i 2 są dostępne dla ucznia w każdym czasie
§ 8 Dostosowanie do wymogów:
- nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej lub opinii lekarza specjalisty obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w realizację zadań.
- Na podstawie opinii lekarza dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego.
- dla uczniów słabych w nauce wychowawcy organizują zespoły koleżeńskie
§9 Jawność ocen
- na początku roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są o wymaganiach nauczycieli z każdych zajęć edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć i postępów w nauce.
- na początku roku szkolnego wychowawcy informują uczniów i rodziców o zasadach oceniania z zachowania
- uczniowie na bieżąco są informowani o uzyskanych ocenach.
- każdy nauczyciel ma obowiązek przeprowadzić przynajmniej jedno zadanie klasowe w semestrze, w formie wynikającej ze specyfiki zajęć edukacyjnych
- w szkole obowiązują następujące normy zadań klasowych:
a) o terminie zadań klasowych uczniowie są powiadamiani przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, termin ten jest wpisywany do dziennika ołówkiem
b) w ciągu dnia może odbyć się tylko jedno zadanie klasowe
c) pisemne zadania klasowe muszą być sprawdzone w czasie dwóch tygodni i omówione na lekcji
- sprawdzone i ocenione prace kontrolne rodzice na własną prośbę otrzymują do wglądu u nauczyciela w szkole. Prace te są przechowywane przez nauczyciela w czasie trwania roku szkolnego
- na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel winien uzasadnić wystawioną ocenę
- jeśli uczeń nie uczestniczył w zadaniu klasowym, bez względu na przyczyny, ma obowiązek podania się tej formie sprawdzania osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela
- uczeń ma prawo do 14 dni poprawić każdą ocenę wg formy ustalonej z nauczycielem w formie ustnej lub pisemnej
- uczeń ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji w czasie jednego semestru
§10 Skala ocen
- oceny dzielą się na:
a) cząstkowe, określające pozom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania
b) śródroczne i końcoworoczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny)
- oceny bieżące we wszystkich klasach: 1;+1;-2;2;+2;-3;3;+3;-4;4;+4;-5;5;+5;-6;6
- oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne w klasach IV – VI:
1 – niedostateczny
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
4 - dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
- W klasach I –III ocena jest oceną opisową
- oceny śródroczne i końcoworoczne z zachowania w klasach IV – VI:
wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie
- ocena zachowania obejmuje:
- stosunek do obowiązków szkolnych
- aktywność społeczną
- kulturę osobistą
- Zasady oceniania i klasyfikowania z religii i wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy
§11 Tryb oceniania
- ocenianie bieżące odbywa się w trakcie zajęć edukacyjnych przez cały rok.
- ocenianie śródroczne odbywa się po zakończeniu I semestru
- Ocenianie śródroczne i końcoworoczne:
- w klasach I –III ocena opisowa (klasyfikacyjna i zachowania)
- w klasach IV – VI ocena z każdego przedmiotu i ocena zachowania
- na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach z poszczególnych zajęć edukacyjnych. O grążących ocenach niedostatecznych rodzice są powiadamiani przez wychowawcę pisemnie za pośrednictwem ucznia lub poczty na miesiąc przed radą klasyfikacyjną
- ocenę z zachowania ustala wychowawca uwzględniająć:
- samoocenę ucznia
- opinię samorządu klasowego i szkolnego
- opinię nauczycieli i pracowników szkoły
- własne spostrzeżenia
Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna
- ocena zachowania nie ma wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy następnej
§12 Klasyfikacja
- klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna przeprowadzana jest nie później niż na 5 dni przed terminem ferii.
- oceny śródroczne i końcoworoczne nauczyciele wystawiają nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej
- uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli opuścił więcej niż połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
- uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym przez radę pedagogiczną
- uczeń nie klasyfikowany z powodu nie usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej po uprzednim złożeniu podania przez rodziców do dyrektora szkoły
- Terminy egzaminów klasyfikacyjnych:
- po pierwszym semestrze do końca lutego
- po drugim semestrze w ostatnim tygodniu sierpnia
7. dokładny termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel z uczniem i jego rodzicami
- egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej
Część pisemna trwa 45 minut
- komisję powołuje dyrektor szkoły. W jej skład wchodzą:
- dyrektor szkoły lub jej przewodniczący
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
- nauczyciel takiej samej lub pokrewnej dziedziny lub ewentualnie wychowawca
Komisja winna mieć skład trzyosobowy.
- W przypadku gdy nauczyciel jest jednocześnie nauczycielem prowadzącym zajęcia i wychowawcą lub dyrektorem dopuszcza się uzupełnienie komisji osobą wyznaczoną przez dyrektora szkoły
- W czasie trwania egzaminu klasyfikacyjnego rodzice mają prawo do uczestniczenia w nim w roli obserwatora
§13 Egzamin sprawdzający
- uczeń ma prawo do składania jednego egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena śródroczna lub końcoworoczna jest, jego zdaniem lub jego rodziców zaniżona.
- drugi punkt wykreślony
- podanie o egzamin sprawdzający uczeń lub jego rodzice składają do dyrektora szkoły
- termin egzaminu sprawdzającego wyznacza dyrektor, egzamin ten musi się odbyć w ciągu trzech dni od decyzji klasyfikacyjnej rady pedagogicznej
- uczeń składa egzamin sprawdzający w formie ustnej i pisemnej. Część pisemna trwa 45 minut
- w skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
- dyrektor szkoły – jako przewodniczący
- nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący
- wychowawca
- jeśli wynik egzaminu sprawdzającego jest:
- negatywny – zostaje utrzymana ocena przez nauczyciela
- pozytywny – ocena zostaje podwyższona
7. Wynik egzaminu zatwierdza komisja egzaminacyjna.
§14 Egzamin poprawkowy
- uczniowie klas IV i V, którzy otrzymali w wyniku końcoworocznej klasyfikacji ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, mogą zdawać egzamin poprawkowy, a wyjątkowych wypadkach za zgodą rady pedagogicznej z dwóch zajęć edukacyjnych
- egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem wychowania fizycznego, muzyki, techniki i plastyki gdzie ma charakter ćwiczeń praktycznych. Część pisemna trwa 45 minut.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły – jako przewodniczący
- nauczyciel prowadzący zajęcia – jako egzaminujący
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
- Z egzaminu poprawkowego komisja sporządza protokół, do którego załącza się pisemną pracę ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.
- Jeżeli uczeń nie zaliczył egzaminu pozytywnie, wówczas nie otrzymuje promocji do następnej klasy.
§15 Promowanie
- Uczniowie klas I- III są promowani do następnej klasy gdy ich ocena opisowa jest pozytywna
- uczniowie klas I –III nie otrzymują promocji tylko w wyjątkowych wypadkach uzasadnionych opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej lub lekarza w porozumieniu z rodzicami
- uczniowie klas IV –VI otrzymują promocję gdy ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskają oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.
- uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji.
- po uwzględnieniu możliwości edukacyjnych ucznia, raz w ciągu danego etapu edukacyjnego rada pedagogiczna może promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć.
Decyzja taka winna być podjęta przez radę pedagogiczną na posiedzeniu sierpniowym przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
§16 Sposób przyjęcia Szkolnego Systemu Oceniania.
- Szkolny system oceniania opiniuje Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski.
- Szkolny system oceniania zatwierdza Rada Pedagogiczna.
§17 Zmiany w Szkolnym Systemie Oceniania.
1. Zmiany mogą być wprowadzane w każdym roku szkolnym.