Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszy osobie powyżej 18 lat
Ogólny opis
1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty od
ukończenia 18 roku życia.
2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej
gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera
się w organie gminy, w której wniosek został złożony.
3. Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć
wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
4. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
5. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego
oraz zatrzymanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu podlega
karze ograniczenia wolności lub karze grzywny. Ukaranie następuje w
trybie przepisów określonych w kodeksie postępowań w sprawach o
wykroczenie.
Wymagane dokumenty
1. Wypełniony formularz wniosku.
-wniosek o wydanie dowodu osobistego.pdf
2. Jedna fotografia.
a) Do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o
wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na
jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą
naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do
górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii,
pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą
osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi
szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi
włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
d) Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik
zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 × 610 pikseli i
wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniający ww. wymagania.
Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii osób:
e) Z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, które mogą
dołączyć fotografię przedstawiające ją w okularach z ciemnymi
szkłami, pod warunkiem załączenia do wniosku oryginału orzeczenia o
niepełnosprawności.
f) Noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania
przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w
pełni widoczny, pod warunkiem załączenia do wniosku zaświadczenia o
przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w
Rzeczypospolitej Polskiej.
Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się
odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia albo zawierający
orzeczenie lub zaświadczenie dokument elektroniczny opatrzony
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP. Jeżeli do wniosku składanego w postaci
elektronicznej załączono odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub
zaświadczenia, jego oryginał składa się przy odbiorze dowodu osobistego.
3. W przypadku gdy dane zawarte we wniosku budzą wątpliwości organ
gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy
skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu
polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku
niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego
obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej
obywatelstwa.
Sposób dostarczania dokumentów
1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z
poniższych sposobów:
a) Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
b) Przesłać drogą elektroniczną - o ile Wnioskodawca posiada
bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu lub podpis elektroniczny złożony
z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP.
2. W przypadku niemożności złożenia wniosku w organie gminy
spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się
pokonać przeszkodą, Wnioskodawca powiadamia organ, który
zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że
okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W tej sytuacji,
odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący
się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności. Jeżeli
jednak, przyczyny złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego
poza siedzibą gminy okażą się nieuzasadnione, nastąpi odmowa
przyjęcia wniosku z pouczeniem o konieczności złożenia wniosku
osobiście w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego.
3. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach
Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w
terminie 7 dni.
Opłaty
Wniosek jest wolny od opłat.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
1. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia
wniosku. Dowód osobisty, Decyzja o odmowie wydania
dowodu osobistego wydawana jest w ciągu 30 dni od złożenia
kompletnego wniosku (wraz z wymaganymi dokumentami).
W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać
wydłużony.
2. Odmawia się wydanie dowodu osobistego, w przypadku gdy:
a) Fotografia załączona do wniosku przesłanego w postaci elektronicznej,
nie spełnia określonych prawnie wymogów.
b) Wnioskodawca złożył wniosek z naruszeniem innych przepisów ustawy
o dowodach osobistych.
Odmowa ma postać decyzji administracyjnej. Wydanej decyzji
administracyjnej nadany zostanie rygor natychmiastowej wykonalności.
3. Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym
złożony został wniosek o jego wydanie.
Informacje na temat przebiegu sprawy
1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać
kontaktując się z urzędem osobiście.
2. Informacje można uzyskać również telefonicznie.
3. Na stronie internetowej https://obywatel.gov.pl/dowody-osobiste
/sprawdz-czy-twoj-dowod-osobisty-jest-gotowy podając numer
wniosku o wydanie dowodu.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.
z 2010 r. Nr 167 poz. 1131, z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia
2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu
postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich
utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r. poz. 212).