Gminny Program 2006 r.

Uchwała nr XLI/331/2005

Rady Miejskiej w Wołczynie

z dnia 28 grudnia 2005r.

 

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn w 2006 roku

 

         Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z 2002r. Dz. U. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003r. Nr 80 poz.717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004r. Nr 102 poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203), w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity DZ. U. z 2002 Nr 147 poz. 1231, Nr 167 poz. 1372, Dz. U. z 2001 r. Nr 128 poz. 1401 z 2003r. Dz. U. Nr 80, poz. 719, Dz. U. Nr 122, poz. 1143, z 2004r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597)

 

Rada Miejska w Wołczynie uchwala

 

§ 1

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn na rok 2006, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Preliminarz wydatków w 2006 roku na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Wołczyna.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., podlega ogłoszeniu w miejscach do tego przeznaczonych i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 roku.

                                                                                           Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                         w Wołczynie

                                                                                                      Jerzy Muraszko

 

 

  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

  

 

Załącznik nr 1 do uchwały Nr XLI/331/2005

Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 28 grudnia 2005r.

 

Gminny Program Profilaktyki

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

na rok 2006

 

Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, iż większość kompetencji  i środków finansowych jest zlokalizowanych na poziomie samorządów gmin, które na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskały kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych.

Gminy, z racji dysponowania największą wiedzą o problemach swoich społeczności, a także o dostępnych zasobach mogą tym samym przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności.

Ustawodawca stanowi, iż „prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy” (art. 41 ust 1).

W szczególności zadania te obejmują:

1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,  

2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,  

3)  prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,  

4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, 

6)  podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13[1] i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego, 

7)  wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.  

 

Dokumentem, który oprócz ustawy stanowi prawną podstawę podejmowania działań, jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, wchodzący w skład strategii rozwiązywania problemów społecznych, corocznie uchwalany przez Radę Gminy (art. 41 ust. 2).

         Celem programu jest ukazanie stanu problemów alkoholowych w gminie, przedstawienie podstawowych kierunków działań opartych na zadaniach określonych w wyżej wymienionej ustawie, jak również w rekomendacjach Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, określenie kryteriów efektywności tych działań, przygotowanie i wdrożenie racjonalnych reguł ograniczenia dostępności alkoholu i kontroli lokalnego rynku sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a także zasad finansowania programu.

 

I. Stan problemów alkoholowych

        Korzystając z informacji dotyczących skali problemów alkoholowych i stopnia zagrożenia spowodowanego spożywaniem alkoholu uzyskanych z różnych źródeł, przede wszystkim z Posterunku Policji w Wołczynie, Ośrodka Pomocy Społecznej w Wołczynie, Świetlicy Środowiskowej „Przystań” oraz z obserwacji i prac członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opracowana została informacja o stanie problemów alkoholowych w gminie Wołczyn.

        Z danych otrzymanych z wyżej wymienionych źródeł wynika, że najczęściej problem nadużywania alkoholu występuje w rodzinach ubogich, dotkniętych bezrobociem, wielodzietnych i niezaradnych. Skala tego zjawiska zważywszy na wysoką stopę bezrobocia w powiecie wynoszącą 20,41 % jest dość duża.

Z pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej w Wołczynie korzysta 501 rodzin w tym 133 rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. Niekorzystnym skutkiem nadużywania alkoholu przez jednego lub dwoje rodziców są szkody wyrządzone dzieciom.

Chodzi tu nie tylko o przemoc fizyczną czy psychiczną (szacuje się, że dość duża grupa dzieci jest narażonych na przemoc w rodzinie), ale o trwałe ślady w psychice tych dzieci, jakie zostawia obraz pijącego ojca, matki czy też dwojga rodziców.

Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie się wieku osób sięgających po napoje alkoholowe po raz pierwszy. Wynosi on obecnie około 10 lat.

Drugim problemem związanym z nadużywaniem alkoholu jest spora ilość przestępstw i wykroczeń dokonywanych przez osoby w stanie nietrzeźwym.

W roku bieżącym Posterunek Policji w Wołczynie stwierdził 51 przy­padków przemocy w rodzinie. Z takich przypadków są sporządzane tzw. "Niebieskie karty". Informacje zawarte w tych kartach wykorzystywane są w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych. Wobec sprawców przemocy w większości prowadzono postępowanie przygotowawcze kierowane do Prokuratury Rejonowej w Kluczborku z wnios­kiem o wniesienie aktu oskarżenia.

         Reasumując powyższe dane można stwierdzić, że następstwem alkoholizmu w rodzinach są:

- konflikty rodzinne, a w wielu wypadkach rozkład rodziny,

- przemoc w rodzinie (fizyczna i psychiczna) dosięgająca przede wszystkim dzieci,

- brak pozytywnych wzorców dla dzieci oraz to, że nadużywanie alkoholu i problemy z tym związane przenoszone są z pokolenia na pokolenie,

- brak zainteresowania a w wielu przypadkach i możliwości zdobywania wykształcenia pozwalającego na dobry start w dorosłe życie,

 

II. Zadania Gminnego Programu:

 

Mając na względzie zadania wchodzące w zakres profilaktyki i rozwiązywanie problemów alkoholowych, jak również biorąc po uwagę rekomendacje Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminny Program Profilaktyki obejmować i realizować powinien następujące zadania:

 

1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:

- a w tym prowadzenie grupy AA oraz grupy wsparcia dla osób uzależnionych i ich rodzin (żon – grupa Al-Anon) prowadzonej przez terapeutę uzależnień,

 

2. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

- a w tym finansowanie świetlicy dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym, dzieci niedostosowanych społecznie,

 

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

-a w tym organizacja imprez i spotkań edukacyjnych, profilaktycznych dla szerszej rzeszy dzieci, młodzieży i dorosłych,

 

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, oraz prowadzeniu zajęć dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych,

-a w tym współfinansowanie działań z dziećmi i młodzieżą,

 

5. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrum Integracji Społecznej,

-a w tym współorganizowanie i współfinansowanie wraz z gminami ościennymi – Kluczbork, Byczyna, Centrum Integracji Społecznej

 

III. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie:

 

Zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie weszły na stałe do zestawu działań podejmowanych przez środowisko lokalne w ramach realizacji gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

         Zjawisko przemocy w rodzinie, formy pomocy ofiarom przemocy, a także zadania nałożone na organy administracji rządowej i samorządowej w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie jak również delegację ustawową do realizacji w/w zadań na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.) lub ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.) określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.2005.180.1493).

Art. 6. ust. 2. wymienia zadania gminy, do których w szczególności należą:

1) tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 

2) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 

3) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie; 

4) prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia. 

W świetle powyższej ustawy przez przemoc w rodzinie należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych najbliższych, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą (art. 2 ust. 2).

Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie mają swoje odzwierciedlenie w preliminarzu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a realizowane są przez:

- wsparcie całodobowej pomocy ofiarom przemocy domowej,

- prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży,

- finansowanie zatrudnienia socjalnego,

- wsparcie działań socjalno-bytowych (stołówki, świetlicy środowiskowej, klubu abstynenta),

- prowadzenie grupy wsparcia dla osób z problemem alkoholowym i ich rodzin (często ofiar przemocy domowej).

 

 

IV. Zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami:

a) sprzedaż napojów alkoholowych w gminie Wołczyn przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może odbywać się tylko na podstawie wydanego przez Burmistrza Wołczyna zezwolenia zgodnie z uchwalanymi przez Radę Miejską w Wołczynie uchwałami w sprawie liczby punktów sprzedaży, ich usytuowania oraz warunków sprzedaży napojów alkoholowych.

Zezwolenia wydaje się po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej w Wołczynie dotyczącymi zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

b) zezwolenia jednorazowe na sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych w czasie i miejscu odbywających się imprez wydaje Burmistrz Miasta Wołczyn tylko podmiotom gospodarczym posiadającym stałe zezwole­nie na sprzedaż napojów alkoholowych i jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej,

   c) cofnięcie wydanego zezwolenia może nastąpić w przypadku przekroczenia warunków określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdzia­łaniu alkoholizmowi, w uchwałach Rady Miejskiej w Wołczynie oraz w zezwoleniu.

 

V. Tryb przeprowadzania kontroli warunków sprzedaży, podawania i spożycia napojów alkoholowych.

         Kontrolę przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeprowadza organ zezwalający lub na podstawie jego upoważnienia straż gminna lub członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Przedmiotem kontroli jest:

-prawidłowość sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych zgodnie z posiadanym zezwoleniem,

-sprawdzanie zgodności warunków sprzedaży i spożywania napojów alkoholo­wych z ustawą  o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ze stosownymi uchwałami Rady Miejskiej w Wołczynie.

         W razie stwierdzenia nieprawidłowości związanych ze sprzedażą i spożyciem napojów alkoholowych osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli:

-składają sprawozdanie z wnioskami z przeprowadzonej kontroli Burmistrzowi Wołczyna.

 

VI. Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.

         Zasady wynagradzania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn reguluje uchwała Nr X/81/99 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 31 sierpnia 1999 roku w sprawie określenia zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wołczynie zmieniona w części uchwałą Nr XHI/103/99 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 29 października 1999 roku w sprawie zmiany uchwały Nr X/ 81/99 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 31 sierpnia 1999 r.

                                                         

                                                                                                Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                               w Wołczynie

                                                                                                           Jerzy Muraszko

  

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

 

                                                        Załącznik nr 2 do uchwały Nr XLI/331/2005

Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 28 grudnia 2005r.

 

Preliminarz

wydatków Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok

 

         Środki finansowe przeznaczone na realizację zadań w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006 ujęte poniżej pochodzą z przewidzianych w budżecie gminy Wołczyn na rok 2006 łącznych wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych do kasy gminy przez właścicieli wszystkich punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz opłat za zezwolenia jednorazowe. 

 

         Przychód i wydatki w budżecie z tytułu opłat na roku 2006 przewidywany jest w wysokości 160 000 zł.

 

         Środki te zgonie z programem przeznaczone będą na następujące wydatki:

 

I. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin:                                                                                                                            18 500,00           

         I. Grupa AA – Grupa wsparcie                                                   10 500,00

                   a) wynagrodzenie terapeuty                           -                   6 240,00

                   b) wydatki bieżące                                         -                   2 760,00

                   c) warsztaty terapeutyczne                             -                   1 500,00

II. Wsparcie działań socjalno-bytowych – stołówki, świetlicy środowiskowej, klubu abstynenta                                                                             8 000,00

                   a) wynajem pomieszczeń                              -                     8 000,00

 

 

 

II. Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

                                                                                                       14 500,00

                      -            500,00   

                   c) szkolenia dla członków Gminnej Komisji      -           1 000,00

 

 

III. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:                                                              82 500,00

         a) prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży                            80 000,00 – dotacja

         b) całodobowa pomoc ofiarom przemocy domowej                      2 500,00 - dotacja

  

IV. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej

3 000,00

 

a)     szkolenia edukacyjne i imprezy masowe (między innymi: Dzień Dziecka, Św. Mikołaj, paczki świąteczne i noworoczne dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i biednych)                      3 000,00

  

V. Zajęcia rekreacyjno-sportowe z elementami profilaktyki, a w tym:

24 000,00

 

a) zajęcia rekreacyjno-sportowe z elementami profilaktyki   24 000,00 - dotacja

 

VI. Zajęcia rekreacyjno-sportowe, wyjazdy wakacyjne, zajęcia prowadzone w środowiskach wiejskich w okresie wakacyjnym oraz tworzenie warunków do uprawiania sportu będącego gwarancją na zdrowie i trzeźwość:                                                                                                              10 000,00

 

VII. Wspieranie zatrudnienia socjalnego – integracja społeczna osób uzależnionych:

                                                                                                                                7 500,00

a) finansowanie zatrudnienia socjalnego                                      7 500,00 – dotacja

 

 

                                                                                 Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                              w Wołczynie

                                                                                              Jerzy Muraszko

 

 

                                        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

Uchwała nr XLIV/347/2006

Rady Miejskiej w Wołczynie

z dnia 3 marca 2006 r.

w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn w 2006 roku

 

 

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z 2002r. Dz. U. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003r. Nr 80 poz.717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004r. Nr 102 poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203), w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity DZ. U. z 2002 Nr 147 poz. 1231, Nr 167 poz. 1372, Dz. U. z 2001 r. Nr 128 poz. 1401 z 2003r. Dz. U. Nr 80, poz. 719, Dz. U. Nr 122, poz. 1143, z 2004r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597)

 

Rada Miejska w Wołczynie

uchwala

 

§ 1

 

Zmienia się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Wołczyn na rok 2006, poprzez wprowadzenie następujących zmian:

 

1/ w preliminarzu wydatków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wołczynie na 2006 r.

po słowach: „Przychód i wydatki w budżecie z tytułu opłat na roku 2006 przewidywany jest w wysokości 160 000 zł.” dodaje się słowa: „plus 42 959 zł. z roku poprzedniego co stanowi razem kwotę 202 959 zł.”

 

2/ w punkcie „II. Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; podpunkcie c) szkolenia dla członków Gminnej Komisji” zwiększa się kwotę planowanych środków z 1 000,00 zł. na 2 000,00 zł.

 

3/ w punkcie „III. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;  podpunkcie b) całodobowa pomoc ofiarom przemocy domowej” zwiększa się kwotę planowanych środków z 2 500,00 zł. na 3 000,00 zł.

 

4/ w punkcie „VI. Zajęcia rekreacyjno-sportowe, wyjazdy wakacyjne, zajęcia prowadzone w środowiskach wiejskich w okresie wakacyjnym oraz tworzenie warunków do uprawiania sportu będącego gwarancją na zdrowie i trzeźwość” preliminarza wydatków Gminnego Programu Profilaktyki     i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2006 r. zwiększa się kwotę planowanych środków z  10 000,00 na kwotę 38 499,00”.

 

5/ w punkcie „VII. Wspieranie zatrudnienia socjalnego – integracja społeczna osób uzależnionych:

podpunkcie a) finansowanie zatrudnienia socjalnego” preliminarza wydatków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2006 r. zwiększa się kwotę planowanych środków z 7 500,00 na kwotę 20 460,00”.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Wołczyna.

 

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, podlega ogłoszeniu w miejscach do tego przeznaczonych i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 roku.

 

                                                                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                               w Wołczynie

                                                                                                           Jerzy Muraszko

 

Informacja wytworzona przez Rafał Neugebauer dnia 22.03.2006
Opublikowana przez Rafał Neugebauer dnia 22.03.2006. Odsłon 2319, Wersja 4drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 
Początek strony