Program wychowawczy
Program wychowawczy Szkoły i program profilaktyki
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, żeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”.
Jan Paweł II
Fundament dobrej szkoły to dobry nauczyciel
Zasady
Podstawą systemu wychowawczego Szkoły Podstawowej nr 1 w Wołczynie są uniwersalne zasady etyki respektujące chrześcijański system wartości oparty na dekalogu i realizowane według założeń pedagogiki personalistycznej.
Bezpośredni kontakt dziecka z konkretnym światem wartości uznawanym przez ogół nauczycieli szkoły, sposób życia i postawa wychowawcy najsilniej oddziałują wychowawczo i pozwalają utrwalić naturalną hierarchię: od wartości niższego rzędu – materialnych i przyjemnościowych do wartości najwyższych – moralnych i duchowych takich jak: poszanowanie godności i wolności każdego człowieka, prawda, dobro, ideały, piękno.
Wartościowanie czynów, odróżnianie dobra od zła, kształtowanie postaw asertywnych i umiejętności życia społecznego, miłość Ojczyzny, poszanowanie polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i Świata, rozumienie wartości i sensu ludzkiego życia oraz przygotowanie do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich – to najważniejsze umiejętności, jakie będziemy kształtować u naszych wychowanków.
Misja i cel
Misją szkoły i celem głównym wytyczającym kierunek wszystkich działań jest wszechstronny, harmonijny rozwój każdego ucznia, dostosowany do jego możliwości i potrzeb fizycznych, psychicznych intelektualnych i duchowych.
Działania wychowawcze w szkole będą wspomagać proces wychowywania przez rodziców, kształtować umiejętność życia społecznego tak istotną w świecie dorosłych, przygotowywać wychowanków, do prawego, godnego i mądrego życia oraz wzięcia odpowiedzialności za siebie i za społeczność, której są członkami.
Proces formowania osobowości, kształcenia umiejętności i poznawania świata po uprzednim rozpoznaniu tego, co dla wychowanka jest dobre, co mu jest potrzebne i na ile go stać, będzie prowadzony na wszystkich zajęciach i przez wszystkich nauczycieli, przy współpracy z rodzicami i wszystkimi pracownikami szkoły.
Kierunek działalności wychowawczej jest zgodny z wolą rodziców i odpowiedzialność za efekty wychowania ponoszą zarówno rodzice jak i nauczyciele.
Wspólną naszą troską będzie stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości, otwartości, dialogu i pomocy, w której dokonywać się będzie proces pracy nad sobą tak nauczycieli jak i uczniów.
„Wychowawca powinien być żyjącym wzorem tego, czego uczy, ale na to trzeba, aby pracę zaczął od samego siebie”.
Jadwiga Zamoyska
Obszary działań wychowawczych
Działania wychowawcze szkoły będą prowadzone w trzech wymiarach
1. Praca edukacyjno – wychowawcza każdego nauczyciela z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych.
2. Obowiązki wychowawcy klasowego.
3. Tematyczne, okresowe programy wychowawcze związane z tradycjami szkoły, świętami narodowymi i kościelnymi tworzące klimat miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny.
Główne zadania szkoły
Zadania szkoły w zakresie działań wychowawczych wspierając obowiązki rodziców mają zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności: (zapis w podstawie programowej)
1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych.
5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla . odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Integralność Wychowania.
Wychowanie szkolne powinno mieć na uwadze całego ucznia, we wszystkich sferach jego osobowości, traktując go w miarę możności integralnie.
Sfera fizyczna.
Cele:
– kształtowanie sprawności fizycznej,
– profilaktyka zdrowotna,
Formy realizacji: Na lekcjach wychowania fizycznego, rekreacji, w trakcie gier i ćwiczeń terenowych, na zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach.
W kształcenie zdolności spostrzegania i kojarzenia
Cele:
– wyostrzenie zmysłów,
– umiejętność obserwacji,
– ćwiczenie pamięci,
– umiejętność koncentracji,
– zdolność kojarzenia.
Formy realizacji Na wszystkich lekcjach prowadzonych aktywnymi metodami, w grach terenowych i stacjonarnych (prowadzonych np. na zajęciach pozalekcyjnych), w sportowych.
Ukierunkowywanie uczuć, emocji
Cele:
– kształtowanie wrażliwości uczuciowej,
– poznawanie własnej sfery uczuciowej,
– opanowywanie emocji,
– uwalnianie, ocen spod wpływu uczuć,
– umiejętność kontaktowania się z ludźmi,
Formy realizacji: W kontaktach interpersonalnych, na godzinach wychowawczych (zdobywanie wiedzy i trening w tym zakresie).
Rozwój Intelektualny
Cele:
– poszukiwanie prawdy,
– przezwyciężanie lenistwa myślowego,
– poznanie swoich uzdolnień,
– rozszerzanie zainteresowań,
– umiejętność przyswajania wiedzy.
– umiejętność poszukiwania informacji,
– umiejętność wypowiadania się,
– budowa struktur myślowych.
Formy realizacji: Na wszystkich lekcjach, zwłaszcza prowadzonych aktywnymi metodami, w kołach zainteresowań, w pracy indywidualnej ucznia.
Rozwój moralny
Cele:
– myślenie wartościujące,
– umiejętność oceny własnych zachowań,
– gotowość do poświęceń,
– odwaga cywilna,
– świadome posłuszeństwo,
– autentyzm działań, otwartość, ufność.
Formy realizacji: w trakcie wszystkich zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem studium nad literaturą), w czasie godzin wychowawczych oraz w rozmowach nauczyciela z uczniem.
Kształcenie woli
– Cele:
– pracowitość, rzetelność, wytrwałość,
– dpowiedzialność,
– aktywność,
– stawianie celów i osiąganie ich,
– animacja działań.
Formy realizacji: w trakcie wszystkich zajęć (poprzez uwzględnianie w ocenie pracy punktualności wykonania, nakładu pracy i formy jej prezentacji), szczególnie zaś w pracach grupowych, w pracach typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów
Rozwój duchowy
Cele:
– poznawanie zasad wiary,
– poznawanie dorobku kultury,
– kształcenie postawy twórczej,
– myślenie refleksyjne,
– zdolność do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
– rozwój kontaktu z Bogiem
Formy realizacji na zajęciach katechezy, etyki, na godzinach wychowawczych, na rekolekcjach, w czasie zajęć artystycznych, w kontakcie z przyrodą, w kontakcie z wytworami kultury, w przyjaźni