Program wychowawczy

 

Program wychowawczy Szkoły i program profilaktyki

„W wychowaniu chodzi właśnie o to, żeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej był, a nie  tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”.

Jan Paweł II

Fundament dobrej szkoły to dobry nauczyciel

Zasady

Podstawą systemu wychowawczego Szkoły Podstawowej nr 1 w Wołczynie są uniwersalne zasady etyki respektujące chrześcijański system wartości oparty na dekalogu i realizowane według założeń pedagogiki personalistycznej.

Bezpośredni kontakt dziecka z konkretnym światem wartości uznawanym przez ogół nauczycieli szkoły, sposób życia i postawa wychowawcy najsilniej oddziałują wychowawczo i pozwalają utrwalić naturalną hierarchię: od wartości niższego rzędu – materialnych i przyjemnościowych do wartości najwyższych – moralnych i duchowych takich jak: poszanowanie godności i wolności każdego człowieka, prawda, dobro, ideały, piękno.

Wartościowanie czynów, odróżnianie dobra od zła, kształtowanie postaw asertywnych i umiejętności życia społecznego, miłość Ojczyzny, poszanowanie polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i Świata, rozumienie wartości i sensu ludzkiego życia oraz przygotowanie do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich – to najważniejsze umiejętności, jakie będziemy kształtować u naszych wychowanków.

Misja i cel

Misją szkoły i celem głównym  wytyczającym kierunek wszystkich działań jest wszechstronny, harmonijny rozwój każdego ucznia, dostosowany do jego możliwości i potrzeb fizycznych, psychicznych intelektualnych i duchowych.

Działania wychowawcze w szkole będą wspomagać proces wychowywania przez rodziców, kształtować umiejętność życia społecznego tak istotną w świecie dorosłych, przygotowywać wychowanków, do prawego, godnego i mądrego życia  oraz wzięcia odpowiedzialności za siebie i za społeczność, której są członkami.

Proces formowania osobowości, kształcenia umiejętności i poznawania świata po uprzednim rozpoznaniu tego, co dla wychowanka jest dobre, co mu jest potrzebne i na ile go stać, będzie prowadzony na wszystkich zajęciach i przez wszystkich nauczycieli, przy współpracy z rodzicami i wszystkimi pracownikami szkoły.

Kierunek działalności wychowawczej jest zgodny z wolą rodziców i odpowiedzialność za efekty wychowania ponoszą zarówno rodzice jak i nauczyciele.

Wspólną naszą troską będzie stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości, otwartości, dialogu i pomocy, w której dokonywać się będzie proces pracy nad sobą tak nauczycieli jak i uczniów.

„Wychowawca powinien być żyjącym wzorem tego, czego uczy, ale na to trzeba, aby pracę zaczął od samego siebie”.

Jadwiga Zamoyska

 

Obszary działań wychowawczych

Działania wychowawcze szkoły będą prowadzone w trzech wymiarach

1.        Praca edukacyjno – wychowawcza każdego nauczyciela z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych.

2.        Obowiązki wychowawcy klasowego.

3.        Tematyczne, okresowe programy wychowawcze związane z tradycjami szkoły, świętami narodowymi i kościelnymi tworzące klimat miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny.

Główne zadania szkoły

Zadania szkoły w zakresie działań wychowawczych wspierając obowiązki rodziców mają zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności: (zapis w podstawie programowej)

1.             Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

2.             Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.

3.             Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.

4.             Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych.

5.             Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla . odnalezienia własnego miejsca w świecie.

6.             Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.

7.             Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.

8.             Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

Integralność Wychowania.

Wychowanie szkolne powinno mieć na uwadze całego ucznia, we wszystkich sferach jego osobowości, traktując go w miarę możności integralnie.

Sfera fizyczna.

Cele:

         kształtowanie sprawności fizycznej,

         profilaktyka zdrowotna,

Formy realizacji: Na lekcjach wychowania fizycznego, rekreacji, w trakcie gier i ćwiczeń terenowych, na zajęciach pozalekcyjnych, na  wycieczkach.

W kształcenie zdolności spostrzegania i kojarzenia

Cele:

         wyostrzenie zmysłów,

         umiejętność obserwacji,

         ćwiczenie pamięci,

         umiejętność koncentracji,

         zdolność kojarzenia.

Formy realizacji Na wszystkich lekcjach prowadzonych aktywnymi metodami, w grach terenowych i stacjonarnych (prowadzonych np. na zajęciach pozalekcyjnych), w sportowych.

Ukierunkowywanie uczuć, emocji

Cele:

         kształtowanie wrażliwości uczuciowej,

         poznawanie własnej sfery uczuciowej,

         opanowywanie emocji,

         uwalnianie, ocen spod wpływu uczuć,

         umiejętność kontaktowania się z ludźmi,

Formy realizacji: W kontaktach interpersonalnych, na godzinach wychowawczych (zdobywanie wiedzy i trening w tym zakresie).

Rozwój Intelektualny

Cele:  

         poszukiwanie prawdy,

         przezwyciężanie lenistwa myślowego,

         poznanie swoich uzdolnień,

         rozszerzanie zainteresowań,

         umiejętność przyswajania wiedzy.

         umiejętność poszukiwania informacji,

         umiejętność wypowiadania się,

         budowa struktur myślowych.

Formy realizacji:  Na wszystkich lekcjach, zwłaszcza prowadzonych aktywnymi metodami, w kołach zainteresowań, w pracy indywidualnej ucznia.

Rozwój moralny

Cele:

         myślenie wartościujące,

         umiejętność oceny własnych zachowań,

         gotowość do poświęceń,

         odwaga cywilna,

         świadome posłuszeństwo,

         autentyzm działań, otwartość, ufność.

Formy realizacji: w trakcie wszystkich zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem studium nad literaturą), w czasie godzin wychowawczych oraz w rozmowach nauczyciela z uczniem.

Kształcenie woli

         Cele:

         pracowitość, rzetelność, wytrwałość,

         dpowiedzialność,

         aktywność,

         stawianie celów i osiąganie ich,

         animacja działań.

Formy realizacji: w trakcie wszystkich zajęć (poprzez uwzględnianie w ocenie pracy punktualności wykonania, nakładu pracy i formy jej prezentacji), szczególnie zaś w pracach grupowych, w pracach typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów

Rozwój duchowy

Cele:

         poznawanie zasad wiary,

         poznawanie dorobku kultury,

         kształcenie postawy twórczej,

         myślenie refleksyjne,

         zdolność do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,

         rozwój kontaktu z Bogiem

Formy realizacji na zajęciach katechezy, etyki, na godzinach wychowawczych, na rekolekcjach, w czasie zajęć artystycznych, w kontakcie z przyrodą, w kontakcie z wytworami kultury, w przyjaźni

Informacja wytworzona przez Jacek Karasiewicz dnia 28.10.2003
Opublikowana przez Mirosław Kelniarz dnia 28.10.2003. Odsłon 3817, Wersja 1drukuj
 
Początek strony