Rejestr Wyborców (wygasły...)

Rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wybierania.

Można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców. Rejestr wyborców służy do sporządzenia spisów wyborców uprawnionych do udziału
w wyborach, a także do sporządzenia spisów osób uprawnionych do udziału w referendum. Wpis do stałego rejestru wyborców danej gminy powoduje ujęcie w spisie wyborców w każdych kolejnych wyborach i referendach przeprowadzanych na obszarze tej gminy.

 

Rejestr wyborców dzieli się na część A - obejmującą obywateli polskich
i część B - obejmującą obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej. Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu.

 

Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały w tej gminie oraz wyborcy nigdzie niezamieszkali przebywający stale na obszarze gminy wpisywani są do rejestru wyborców, jeżeli złożą w tej sprawie w Urzędzie Miejskim pisemny wniosek. 

 

Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy mogą być wpisani do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie w Urzędzie Miejskim wniosek.

 

Obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskim w celu wpisania do rejestru wyborców muszą złożyć odpowiedni wniosek. Dokumenty niesporządzone w języku polskim są składane wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski.

 

Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wyborców wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku.


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez Elżbieta Bar dnia 30.10.2014
Opublikowana przez Elżbieta Bar dnia 30.10.2014. Wygasa 20.11.2014. Odsłon 6643
Początek strony