Zgłoszenie znalezienia dowodu osobistego

WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO PO RAZ PIERWSZY DLA DZIECKA W WIEKU DO 13 LAT
   1. Osobie będącej obywatelem polskim i zamieszkałej w Polsce, która nie ukończyła 13 lat, może być wydany dowód 
       osobisty na uzasadniony wniosek obojga rodziców lub opiekunów prawnych złożony przez nich osobiście.
   2. Dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy - wójt, burmistrz, prezydent miasta - na podstawie Wniosku o wydanie 
       dowodu osobistego wraz z wymaganymi dokumentami.
        a) właściwość miejscową ustala się według miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu
            osobistego a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby;
        b) jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru 
            dzielnicy Śródmieście w mieście stołecznym Warszawa;
        c) zarówno złożenie wniosku, jak i odbiór dowodu osobistego, może nastąpić za pośrednictwem organu gminy 
            właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego Wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
        d) przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument 
            potwierdzający legalność jego pobytu za terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
   3. Ubiegający się o dowód osobisty musi posiadać numer ewidencyjny PESEL. 
   4. Za małoletniego wniosek o wydanie dowodu osobistego składają rodzice lub opiekunowie prawni albo jeden
       z rodziców lub opiekunów prawnych wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekunów prawnych, 
       poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza. Zarówno przy składaniu wniosku, jak i przy 
       odbiorze dowodu osobistego, rodzice lub opiekunowie prawni winni posiadać przy sobie dokument potwierdzający
       na stwierdzenie ich tożsamości. Obecność osoby małoletniej jest wymagana, jeżeli ukończyła 5 lat. Dowód osobisty
       odbiera jeden z rodziców lub opiekunów prawnych.
   5. Dowód osobisty jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
   6. W razie zmian zawartych w dowodzie osobistym należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od doręczenia
       dokumentu stwierdzającego zmianę.
 Wymagane dokumenty:
   1. Wypełniony formularz wniosku.
   2. Dwie wybrane fotografie o wymiarach 35x45mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek twarzy, przedstawiające
       osobę osobę bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami, ukazujące głowę wnioskodawcy w pozycji
       lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.  
       Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii w przypadku osób:
          a) z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, które mogą dołączyć fotografie przedstawiające ją 
              w okularach z ciemnymi szkłami, pod warunkiem przedstawienia orzeczenia o niepełnosprawności osoby do 16  
              roku życia (oryginał do wglądu) lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat 
              (oryginał do wglądu), z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku;
          b) noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, które mogą dołączyć fotografie  
              przedstawiające z nakryciem głowy, pod warunkiem przedstawienia zaświadczenia o przynależności do wspólnoty
              wyznaniowej (oryginał).
   3. Odpis skrócony aktu urodzenia (oryginał) - w przypadku osób które urodziły się poza gminą, w której ubiegają się        
       o wydanie dowodu osobistego.
   4. Orzeczenie sądu (oryginał) - jeżeli z orzeczenia sądu wynika, że władza rodzicielska lub prawo do opieki nad 
       dzieckiem przysługuje wyłącznie jednemu z rodziców (opiekunów).
   5. W przypadku nieobecności jednego z rodziców - Pełnomocnictwo potwierdzające zgodę na złożenie wniosku o
       wydanie dowodu osobistego dla dziecka sporządzone notarialnie lub posiadające urzędowo poświadczoną
       własnoręczność podpisu (oryginał).
   6. W przypadku gdy dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości, na żądanie organu, należy przedłożyć
       poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa.
Termin i sposób załatwienia sprawy: 
   1. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku (część B formularza), które należy  
       zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego.
   2. Dowód osobisty wydawany jest w ciągu miesiąca od złożenia kompletnego wniosku. 
   3. Dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów
       prawnych ustanowionych przez Sąd.

 Załączniki do pobrania: (wniosek należy wydrukować dwustronnie w formacie A-4)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego.doc

Wniosek o wydanie dowodu osobistego.pdf

 

Informacja wytworzona przez Dorota Marynowska-Florczak dnia 04.03.2013
Opublikowana przez Andrzej Maliński dnia 04.03.2013. Odsłon 2958, Wersja 1drukuj
Wersja : 1 2 
Początek strony