POSTANOWIENIE Burmistrz Wołczyna

     Wołczyn, dnia 03.05.2019r.

RI.6620.5.5.2019

 

 
POSTANOWIENIE

      Działając na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 roku poz. 2096 z późn. zmianami) art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 punkt 52 lit. b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), po rozpatrzeniu wniosku Energy Solar 21 Sp. z o.o. ul. Warecka 11A, 00-034 Warszawa reprezentowanej przez Pana Marcina Bagińskiego

 

postanawiam:

 

nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn.: budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn I” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Ligota Wołczyńska, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 31/5 ark. m. 6 obręb Ligota Wołczyńska.

 

UZASADNIENIE

      Pan Marcin Begiński reprezentujący Energy Solar 21 Sp. z o.o. ul. Warecka 11A, 00-034 Warszawa dnia 28.02.2019r.r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: budowa farmy fotowoltaicznej „Wołczyn I” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Ligota Wołczyńska, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 31/5 ark. m. 6 obręb Ligota Wołczyńska.

      Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) Wnioskodawca załączył:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. poświadczoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  3. wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.           
  4. załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia.          

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do przedsięwzięć dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane.

Burmistrz Wołczyna po stwierdzeniu kompletności wniosku i po analizie treści załączników, a w szczególności Karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 ww. ustawy wystąpił z wnioskiem z dnia 25.03.2019r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z wnioskiem z dnia 25.03.2019r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz z wnioskiem z dnia 25.03.2019r. do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz określenie ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu Opinią z dnia 15.04.2019r. znak: WOOŚ.4220.87.2019.EB wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

W wyniku analizy przesłanego wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu ustalił, co następuje.

Podczas realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie nastąpi przekroczenie dopuszczalnych wartości natężenia pola elektrycznego tj. 10 kV/m, oraz wartości natężenia pola magnetycznego tj. 60 A/m, nawet w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji.

Na etapie budowy, na terenie inwestycyjnym i w jego okolicach, przewiduje się, wystąpienie emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych i montażowych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy). Prace budowlane i montażowe prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. Emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i hałasu, będzie miała charakter miejscowy, krótkotrwały i ustanie z chwilą zakończenia budowy. Ogniwa fotowoltaiczne, ani infrastruktura towarzysząca, w trakcie eksploatacji nie będą źródłem zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i ponadnormatywnej emisji hałasu.

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłu PM10, oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu, jednak w ramach eksploatacji planowanej instalacji nie przewiduje się emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie to nie będzie miało wpływu, na jakość powietrza atmosferycznego.

Na etapie budowy przewiduje się powstawanie ścieków bytowych, związanych z potrzebami socjalnymi pracowników, biorących udział w pracach budowlanych i montażowych. Ścieki te zbierane będą w szczelnych zbiornikach, stanowiących wyposażenie kabin sanitarnych ekipy budującej instalację. Następnie ścieki te, będą odbierane przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, posiadające odpowiednie zezwolenia.

W czasie eksploatacji obiektu nie będą powstawać ścieki bytowe. Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych, a następnie będą wsiąkać w grunt w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Proces mycia paneli fotowoltaicznych będzie realizowany wyłącznie przy użyciu czystej wody (bez użycia jakichkolwiek środków chemicznych).

W wyniku realizacji inwestycji generowane będą odpady, głównie inne niż niebezpieczne, będące efektem prowadzonych prac budowlano-montażowych, tj. żelazo i stal [17 04 05], odpady z remontów i przebudowy dróg [17 01 81], mieszaniny metali [17 04 07], kable [17 04 11], gleba i ziemia, w tym kamienie [17 05 04], opakowania z drewna [15 01 03] oraz niebezpieczne, tj. kable zawierające ropę naftową, smołę i inne substancje niebezpieczne [17 04 10*], sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania [15 02 02*]. Na etapie eksploatacji przedmiotowej inwestycji będą powstawały niewielkie ilości odpadów, związane z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych i utrzymaniem farmy fotowoltaicznej. Wszystkie odpady zostaną przekazane do dalszego zagospodarowania wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości gromadzenia wytworzonych odpadów na terenie funkcjonującej farmy fotowoltaicznej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku wydał w przedmiotowej sprawie Opinię Sanitarną z dnia 09.04.2019r. znak: NZ.4315.16.2019.MCh, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Na podstawie przedłożonej „Karty informacyjnej przedsięwzięcia" Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku stwierdził, że projektowane przedsięwzięcie, pod warunkiem właściwego postępowania z odpadami powstającymi w wyniku jego realizacji i eksploatacji oraz prowadzenia prac budowlanych zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, nie spowoduje pogorszenia istniejących standardów jakości środowiska.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu wydało w przedmiotowej sprawie Opinię z dnia 15.04.2019r. znak: GL.ZZO.3.435.76.1.2019.MO, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Na podstawie przedłożonej „Karty informacyjnej przedsięwzięcia" Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu stwierdziło, że przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami wodno-błotnymi i innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz poza obszarami objętymi ochroną, w tym poza strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

Analizowane przedsięwzięcie położone jest w zasięgu Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600097 oraz w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600017132629 o nazwie Wołczyński Strumień, oznaczonej jako naturalna część wód. W wyniku analizy dokumentów uznano, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których jest mowa w art. 57, art. 59, art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo Wodne (t. j. Dz. U. z 2018r., poz. 2268 ze zm.) a ustanowionych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1967).

Burmistrz Wołczyna rozstrzygając o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wziął pod uwagę między innymi:

−       opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o nie stwierdzaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie farmy fotowoltaicznej „Wołczyn I” o mocy do 1MW zlokalizowanej w pobliżu miejscowości Ligota Wołczyńska, gmina Wołczyn, powiat kluczborski, województwo opolskie - lokalizacja działka nr 31/5 ark. m. 6 obręb Ligota Wołczyńska.

−       opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

−       opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu, w której nie uznaje potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Ponadto przeprowadzono badanie indywidualne dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy w tym m.in.:

1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z §3 ust.1 pkt 52 lit. b) (zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r. poz. 71), zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w województwie opolskim, na terenie powiatu kluczborskiego, w gminie Wołczyn, w pobliżu miejscowości Ligota Wołczyńska, na działce nr 31/5, obręb Ligota Wołczyńska. Przedmiotowa działka znajduje się na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W ramach przedsięwzięcia, na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne, pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej, przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca (m.in. przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.).

Łączna powierzchnia zagospodarowania terenu po zabudowie systemami fotowoltaicznymi, o planowanej mocy do 1 MW, nie przekroczy 2,3 ha.

Przedmiotem realizacji przedsięwzięcia będzie wykonanie następujących elementów:

▪         stałych (bez możliwości zmiany kąta ustawienia paneli) konstrukcji wsporczych do montażu paneli fotowoltaicznych, wbijanych bezpośrednio w ziemię, z możliwością dodatkowego kotwienia;

▪         ogniw fotowoltaicznych, o mocy jednostkowej od 200 do 450 W każdy, w ilości do 5 000 szt.;

▪         string-box’ów (urządzeń energetycznych, których zadaniem jest sumowanie i przesyłanie dalej wytworzonej w panelach fotowoltaicznych energii elektrycznej);

▪         inwertera/ów w ilości 1-2 szt., które przekształcają energię prądu stałego na energię prądu zmiennego, o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej, w ilości od 1 szt. (w przypadku inwertera centralnego) do 100 szt. (w przypadku inwerterów rozproszonych);

▪         stacji transformatorowej;

▪         budynków/kontenerów do montażu inwerterów i transformatorów, budynku/kontenera technicznego do montażu aparatury sterującej oraz liczników prądowych z możliwością integracji wszystkich obiektów w jednym budynku technicznym;

▪         przewodów elektrycznych;

▪         systemu monitoringu (bariera IR, czujniki ruchu, kamery);

▪         drogi technologicznej i placu manewrowego; ogrodzenia terenu objętego inwestycją.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a)    Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze wodno-błotnym ani na obszarze o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie położone jest w odległości około 450 km od wybrzeża morskiego.

c) Obszary górskie lub leśne.

Obszary górskie znajdują się w linii prostej około 100-150 km od przedmiotowego przedsięwzięcia.

d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników

wód śródlądowych.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne wód śródlądowych obejmujących zbiorniki wód podziemnych, czy też wód powierzchniowych.

e)      Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza granicami form ochrony przyrody, w tym poza obszarami Natura 2000, poza stanowiskami chronionych roślin, grzybów i zwierząt, a także poza terenami cennymi faunistycznie i nie będzie naruszać zakazów w stosunku do nich obowiązujących.

f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłu PM10, oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu, jednak w ramach eksploatacji planowanej instalacji nie przewiduje się emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie to nie będzie miało wpływu, na jakość powietrza atmosferycznego.

g)   Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

      Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

f)         Obszary przylegające do jezior.

W rejonie analizowanego obszaru brak jest jezior naturalnych.

i)         Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

Najbliższe uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej znajduję się w odległości ca 150 km.

 

j)    gęstość zaludnienia

Gęstość zaludnienia terenów zabudowanych na obszarze znajdującym w się w najbliższym sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia należy uznać za niską.

3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wynikające z:

a)       zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, nie będzie występować oddziaływanie na zdrowie ludzi;

b)      transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze; ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (odległość do granicy polsko-czeskiej wynosi około 100 km) oraz jego charakter inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

c)       wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej; realizacja przedsięwzięcia spowoduje nieznaczny wzrost liczby pojazdów korzystających z terenu objętego przedsięwzięciem, nie stwierdzono możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.

d)      prawdopodobieństwa oddziaływania, z przeprowadzonej analizy przypadku wynika brak oddziaływania na środowisko, na obszary przyrodnicze i na zdrowie ludzi;

e)      czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania; generalnie planowana inwestycja ze względu na rodzaj, wielkość i usytuowanie nie stanowi zagrożenia dla środowiska,

Realizacja jak i użytkowanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą powodowały zagrożenia wystąpienia poważnej awarii.

Analiza wpływu projektu na środowisko w trakcie realizacji robót budowlanych oraz przewidziane rozwiązania chroniące środowisko mające na celu zminimalizowanie ewentualnego oddziaływania na otoczenie:

a)       wpływ hałasu– w trakcie trwania robót budowlanych mogą występować okresowe przekroczenia norm hałasu związane z pracą maszyn i urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego. Jednakże wpływ ten będzie miał charakter krótkotrwały i będzie się cechował niskim poziomem uciążliwości. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie wykonywał prace emitujące najwięcej hałasu w porach najmniej szkodliwych dla warunków bytowych ludności;

b)      wpływ emisji spalin– w trakcie trwania prac budowlanych mogą wystąpić okresowe                            i krótkotrwałe zwiększone poziomy emisji spalin. Wpływ ten nie będzie jednak przekraczał emisji dopuszczalnych norm i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Dla zminimalizowania tego wpływu wykonawca będzie użytkował sprzęt zgodnie z przepisami BHP;

c)       wpływ na wody powierzchniowe– inwestycja nie będzie wywierała negatywnego wpływu na wody powierzchniowe. Wykonawca powinien odizolować zaplecze budowlane od gruntu i wód gruntowych. Paliwa i substancje bitumiczne potrzebne w trakcie budowy będą przechowywane w szczelnych zbiornikach, w magazynach spełniających wymagania przeciwpożarowe i ochrony środowiska. Ponadto, na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy wyposażony zostanie w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).

Podstawą od odstąpienia od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia jest brak przesłanek wynikających z zapisów art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.), który określa uwarunkowania konieczne do uwzględnienia przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zdaniem organu realizacja inwestycji nie spowoduje również nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Odry.

Biorąc pod uwagę zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i skalę oddziaływania na środowisko oraz posiłkując się opiniami współdziałających organów opiniujących, Burmistrz Wołczyna jako właściwy organ uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i postanowił jak w sentencji.

 

Na postanowienie niniejsze nie przysługuje zażalenie.

 

Zamieszczono:

  1. Strona internetowa BIP Urzędu Miejskiego w Wołczynie.

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca.
  2. Strony postępowania wg wykazu znajdującego się w aktach sprawy.
  3. UM a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu.

 


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 14.06.2019
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 14.06.2019. Wygasa 05.07.2019. Odsłon 63607
Początek strony