DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

Wołczyn, dnia 28.10.2019r.

RG.6620.3.11.2019

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

   Na podstawie art. 59, 71, 75 ust. 1 pkt. 4, art. 77 ust 1, 3 i 4, art. 82 ust. 1, art. 84 ust. 2 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 roku poz. 2096 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Agro Bio Sp. z o.o. ul. Bolesława Śmiałego 15/8; 70-351 Szczecin reprezentowanej przez Pana Łukasza Atamańczuka

 

orzekam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działkach ewidencyjnej nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1 obręb Wąsice”.

  1. Określam
  2. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

1.1.  Rodzaj przedsięwzięcia:

Inwestycja pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działkach ewidencyjnej nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1 obręb Wąsice” realizowana w wariancie polegającym budowie instalacji fotowoltaicznej składającej się z następujących elementów oraz urządzeń:

▪       modułów fotowoltaicznych;

▪       konstrukcji wsporczych modułów fotowoltaicznych;

▪       połączeń kablowych;

▪       przetwornic prądowych (inwerterów);

▪       stacji transformatorowej 15/0,4 KV, po jednej na każde 1 MW

▪       linii średniego napięcia łączącej stację z siecią dystrybucyjną;

▪       urządzeń i aparatury zabezpieczającej, monitorującej;

▪       pozostałej infrastruktury towarzyszącej (oświetlenia, ogrodzenia).

1.2.            Miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w woj. opolskim, w obrębie miejscowości Wąsice w gm. Wołczyn na działkach nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1. Rejon lokalizacji projektowanego przedsięwzięcia znajduje się poza granicami objętymi ochroną NATURA 2000.

 

  1. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

2.1.Prace budowlano – montażowe oraz transport elementów konstrukcyjnych i infrastruktury technicznej prowadzić wyłącznie w porze dziennej;

2.2.Wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonywać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych.

2.3.Używać materiałów budowlanych dopuszczonych do stosowania w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.

2.4. Wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego. Teren bazy transportowej i sprzętowej usytuować na utwardzonym i uszczelnionym podłożu, aby do gruntu i wód podziemnych i powierzchniowych nie przeniknęły substancje mogące powodować ich zanieczyszczenie.

2.5.Tankowanie pojazdów i maszyn budowlanych prowadzić na wyznaczonej do tego celu, utwardzonej i szczelnej nawierzchni, uniemożliwiającej przedostanie się zanieczyszczeń ropopochodnych do środowiska wodno-gruntowego.

2.6.Nie wykonywać na terenie budowy żadnych prac naprawczych sprzętu budowlanego między innymi wymianę oleju i płynów hydraulicznych.

2.7.Zaplecze budowy należy utwardzić i uszczelnić, a teren powierzchni szczelnej zabezpieczyć przed spływami wód opadowych bezpośrednio do gruntu. Zaplecze wyposażyć w sorbenty do zneutralizowania ewentualnych wycieków.

2.8.Na etapie realizacji przedsięwzięcia ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych przenośnych toalet, a zbiorniki systematycznie opróżniać przez uprawniony do tego celu podmiot.

2.9.Zabiegi mycia paneli wykonywać przy użyciu zdemineralizowanej wody bez dodatków chemicznych (detergentów) lub z użyciem środków biodegradowlanych.

2.10.        Gospodarkę odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy prowadzić zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zapisów ustawy z dnia 14 grudnia 2013 r. o odpadach (jednolity tekst z 2019r. poz. 701 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014r. poz. 1923). Powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady inne niż niebezpieczne magazynować selektywnie w wyznaczonym miejscu placu budowy, luzem lub w opisanych pojemnikach i kontenerach. Odpady niebezpieczne magazynować w szczelnych, zamkniętych i oznakowanych pojemnikach, zlokalizowanych w wyznaczonym miejscu zaplecza budowy, na terenie ogrodzonym, zadaszonym i utwardzonym oraz zabezpieczonym przed wpływem warunków atmosferycznych.

2.11.        W razie konieczności wycinki drzew lub krzewów uzyskać stosowne zezwolenie. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

 

  1. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:

3.1.            Przewidzieć ogniwa fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej i łącznej mocy do 4,0MW.

3.2.            Wyposażyć stacje transformatorowe w misy do awaryjnego zrzutu oleju.

 

  1. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w                     odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających                                                                                                          zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:

 

Nie dotyczy.

 

  1. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko.

       Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.)

 

  1. Dla planowanej inwestycji nie przewiduje się w świetle przepisów o ochronie środowiska utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

 

  1. Nie nakładam obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.

 

  1. Nie nakładam obowiązku przedstawienia analizy porealizacyjnej.

 

  1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.

 

 

UZASADNIENIE

       Na wniosek Agro Bio Sp. z o.o. ul. Bolesława Śmiałego 15/8; 70-351 Szczecin reprezentowanej przez Pana Łukasza Atamańczuka dnia 05 lutego 2019 roku zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działkach ewidencyjnej nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1 obręb Wąsice.

       Do wniosku zgodnie z wymogami art. 74 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) Wnioskodawca załączył:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. poświadczoną przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  3. wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.    
  4. załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia.

       W związku z tym, że planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2016 poz. 71) zaliczone jest do przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko mogą być wymagane, działając w oparciu o art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) Burmistrz Wołczyna pismem z dnia 20.02.2019r. znak: RG.6620.3.2.2019 zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, pismem z dnia 20.02.2019r. znak: RG.6620.3.3.2019 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku oraz pismem z dnia 20.02.2019r. znak: RG.6620.3.4.2019 do Zarządu Zlewni w Opolu o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i określenie ewentualnego zakresu raportu.

       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu w piśmie z dnia 12.03.2019r. znak: WOOŚ.4220.61.2019.EB wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działkach ewidencyjnej nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1 obręb Wąsice - istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku w swojej Opinii Sanitarnej z dnia 15.03.2019r. znak: NZ.4315.4.2019.MCh nie uznał potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

       Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w swojej Opinii z dnia 13.03.2019r. znak: GL.ZZO.3.435.53.1.2019.MO nie uznało potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

       Burmistrz Wołczyna po analizie przedłożonych przez inwestora dokumentów oraz podjętych przez organy współdziałające stanowisk, a także uwzględniając uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r. poz. 2081 z późn. zm.) Postanowieniem znak: RG.6620.3.5.2019 z dnia 09.05.2019r. stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko i zobowiązał jednocześnie inwestora do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

       Po przedłożeniu przez Inwestora raportu o oddziaływaniu na środowisko i jego sprawdzeniu organ wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku z prośbą o opinię określającą warunki realizacji przedsięwzięcia oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.

       W dniu 24.06.2019r. do tut. Organu wpłynęła Opinia Sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku z dnia 19.06.2019r. znak NZ.4315.4.2019.MCh dotyczącą planowanego przedsięwzięcia. Opinia została uwzględniona w całości.

       W dniu 01.08.2019r. wpłynęło do organu Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z dnia 31.07.2019r. znak: WOOŚ-4221.34.2019.IOC.2 w którym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił warunki jej realizacji.

       Obwieszczeniem znak: RG.6620.3.6.2016 zamieszczonym na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Wołczynie, na tablicy ogłoszeń we wsi Wąsice oraz na stronie internetowej Bip Urzędu Miejskiego w Wołczynie dnia 28.06.2019r. podano do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w przedmiotowej sprawie zawiadamiając jednocześnie o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z raportem oddziaływania na środowisko bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Wołczynie oraz o możliwości składania uwag i wniosków w terminie 30 dni od daty podania do publicznej wiadomości.

       W okresie poprzedzającym wydanie decyzji oraz do chwili zakończenia postępowania nie wpłynęły w formie pisemnej, do protokołu żadne uwagi i wnioski oraz nikt nie zgłosił się w celu zapoznania się ze zgromadzonymi materiałami. Również w trakcie prowadzenia całego postępowania nie zostały złożone żadne uwagi czy wnioski zarówno pisemne jak i do protokołu, od nikogo ze społeczeństwa, jak i żadnej ze stron.

       Zapisy zarówno Postanowienia RDOŚ w Opolu jak i Opinii Sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku znalazły się w tekście przedmiotowej decyzji, która w wyczerpujący dla stron postępowania sposób zawiera także ustalenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

       Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w woj. opolskim, w obrębie miejscowości Wąsice w gm. Wołczyn na działkach nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1.

Teren inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Planowana inwestycja zostanie zlokalizowana na terenie użytkowanym rolniczo. Działka nr 465/1 od południa graniczy z nieutwardzoną drogą gminną znajdującą się na działce drogowej nr 642/2 a od wschodu z nieutwardzoną drogą na działce nr 651. Działka 493/1 od zachodu styka się również z drogą na działce 651. Z obu dróg możliwy jest dojazd do instalacji i dowolność w stworzeniu miejsc wjazdowych na teren farmy fotowoltaicznej. Najbliższa zabudowa mieszkalna zagrodowa zlokalizowana jest ok. 120 m, w kierunku południowym od miejsca lokalizacji punktowego źródła hałasu jakim jest stacja transformatorowa.

       W ramach przedsięwzięcia, na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą towarzyszącą pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). W ramach inwestycji wykonana zostanie niezbędna infrastruktura towarzysząca (m.in. droga technologiczna, przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.). Łączna powierzchnia zagospodarowania terenu po zabudowie systemami fotowoltaicznymi, o planowanej mocy do 4 MW, wyniesie max 10 ha.

Przedmiotem realizacji przedsięwzięcia będzie wykonanie następujących elementów:

a)      modułów fotowoltaicznych;

b)      konstrukcji wsporczych modułów fotowoltaicznych;

c)      połączeń kablowych;

d)      przetwornic prądowych (inwerterów);

e)      4 stacji transformatorowych 15/0,4 kV,

f)        linii średniego napięcia łączącej stację z siecią dystrybucyjną;

g)      urządzeń i aparatury zabezpieczającej, monitorującej;

h)      pozostałej infrastruktury towarzyszącej (oświetlenia, ogrodzenia).

       W przedłożonym raporcie o oddziaływaniu na środowisko planowane przedsięwzięcie rozpatrywane było w dwóch wariantach.

       Wariant inwestorski zakłada zastosowanie najnowszych, atestowanych modułów polikrystalicznych o łącznej ilości paneli 14 172 szt. Zgodnie z takim założeniem, całkowita moc instalacji szacowana jest w oparciu o moc zastosowanych modułów, z czego moduł 280W, jest najbardziej racjonalną opcją, gdyż pozwoli na uzyskanie najwyższej mocy (3968,16 kW) z dostępnej powierzchni. Przy tym wariancie powierzchnia terenu ogrodzonego (powierzchnia całkowita inwestycji) wyniosłaby 7,79 ha, a powierzchnia paneli 20 088 m2.

       Wariant alternatywny zakłada zastosowanie najnowszych, atestowanych modułów polikrystalicznych o łącznej ilości paneli 13 352 szt. Zgodnie z takim założeniem, całkowita moc instalacji szacowana jest w oparciu o moc zastosowanych modułów, z czego moduł 280W, jest najbardziej racjonalną opcją, gdyż pozwoli na uzyskanie najwyższej mocy (3738,56 kW) z dostępnej powierzchni. Według koncepcji tego wariantu, powierzchnia terenu ogrodzonego (powierzchnia całkowita inwestycji) wyniosłaby 6,97 ha, a pow. paneli 18 926 m2.

       Z punktu widzenia ochrony środowiska, zarówno wariant realizacyjny, jak i alternatywny, są wariantami korzystnymi, gdyż nie ingerują w znaczący sposób w środowisko oraz przyczynią się do ograniczenia emisji z elektrowni węglowych, poprzez zmniejszenie emisji dwutlenków siarki i tlenków azotu. Jednakże biorąc pod uwagę efekt ekologiczny, jaki można osiągnąć i zdolność produkcyjną elektrowni, do realizacji przyjęto wariant inwestorski. Za wyborem tego rozwiązania przemawia możliwość uzyskania większej ilości energii elektrycznej bez generowania znacznych i odczuwalnych skutków dla środowiska, ale także maksymalne wykorzystanie dostępnego dla inwestora terenu.

 

Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie realizacji inwestycji obejmie:

  1. W zakresie oddziaływania, na jakość powietrza atmosferycznego.

Głównym źródłem emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza będzie praca silników spalinowych sprzętu budowlanego i transportu obsługującego. Oddziaływanie to będzie miało charakter miejscowy, krótkotrwały i ustanie z chwilą zakończenia budowy.

  1. W zakresie oddziaływania akustycznego.

Emisja hałasu będzie spowodowana pracą sprzętu budowlanego i transportowego. W trakcie prac transportowych i montażowych może być wykorzystywany ciężki sprzęt tj. ładowarka, kafar samojezdny, koparka oraz ręczny sprzęt budowlany. Uciążliwość związana z emisją hałasu wystąpi wyłącznie w porze dnia oraz będzie miała ograniczony i krótkotrwały charakter.

  1. W zakresie gospodarki odpadami.

W wyniku realizacji inwestycji generowane będą odpady głównie inne niż niebezpieczne, będące efektem prowadzonych prac budowlano-montażowych tj. żelazo i stal [17 04 05], odpady z remontów i przebudowy dróg [17 01 81], mieszaniny metali [17 04 07], kable [17 04 11], gleba i ziemia, w tym kamienie [17 05 04], opakowania z drewna [15 01 03] oraz niebezpieczne, tj. kable zawierające ropę naftową, smołę i inne substancje niebezpieczne [17 04 10*], sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania [15 02 02*]. Wszystkie odpady zostaną przekazane do dalszego zagospodarowania wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.

 

  1. W zakresie oddziaływania na grunty i wody podziemne.

Na etapie budowy przewiduje się powstawanie ścieków bytowych związanych z potrzebami socjalnymi pracowników biorących udział w pracach budowlanych. Ścieki te zbierane będą w szczelnych zbiornikach, stanowiących wyposażenie kabin sanitarnych i odbierane przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, posiadające odpowiednie zezwolenia.

 

Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie eksploatacji inwestycji:

  1. W zakresie powietrza atmosferycznego.

Na etapie eksploatacji jedynym czynnikiem wpływającym na stan powietrza atmosferycznego wokół obiektu będzie sporadyczny ruch komunikacyjny związany z dojazdem pojazdów do obiektu w ramach okresowej kontroli oraz przeglądów lub napraw. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza. Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w strefie, w której występują przekroczenia poziomu docelowego benzo(a)pirenu, jednak w ramach planowanej instalacji nie przewiduje się emisji ww. zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie to nie będzie miało wpływu, na jakość powietrza atmosferycznego.

  1. W zakresie oddziaływania akustycznego.

Podczas eksploatacji farmy fotowoltaicznej wystąpi niewielka emisja hałasu w związku z pracą urządzeń elektrycznych - inwerterów i transformatorów. Z uwagi na odległość od terenów normowanych (najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości 120 metrów),oraz z uwagi na fakt, iż będzie to obiekt bezobsługowy - ruch pojazdów w celu kontroli technicznych będzie sporadyczny, oddziaływania akustyczne na tym terenie nie będą znaczące dla środowiska. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia brak jest istotnych źródeł hałasu, dlatego nie przewiduje się występowania zjawiska kumulowania oddziaływań w tym zakresie. Wobec powyższego, projektowana farma fotowoltaiczna nie będzie istotnym źródłem hałasu, tym samym nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach prawnie chronionych przed hałasem.

  1. W zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

W okresie funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia nie będą powstawały ścieki bytowe. Przedsięwzięcie nie wymaga budowy zaplecza socjalnego oraz infrastruktury wodnokanalizacyjnej (brak poboru wody i odprowadzania ścieków), gdyż okres eksploatacji nie będzie wymagał stałego pobytu pracowników. Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych, a następnie będą wsiąkać w grunt w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Proces mycia paneli fotowoltaicznych będzie realizowany wyłącznie przy użyciu czystej, demineralizowanej wody.

  1. W zakresie gospodarki odpadami.

Podczas eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej powstawać będą niewielkie ilości odpadów, co związane jest z utrzymaniem farmy, (np. pochodzące z usuwania usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych, odpady opakowaniowe oraz oleje). Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu będą przekazywane do dalszego gospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości gromadzenia wytworzonych odpadów na terenie funkcjonującej farmy fotowoltaicznej. Na wypadek konieczności awaryjnego zrzutu oleju, stacje transformatorowe wyposażone będą w misy.

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami oraz poza bezpośrednim sąsiedztwem opolskich obszarów Natura 2000, a tym samym poza siedliskami przyrodniczymi oraz poza stanowiskami gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których je wyznaczono. Zgodnie z bazą przyrodniczą, będącą w posiadaniu RDOŚ w Opolu, obszar inwestycji znajduje się poza pozostałymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-4, 6-9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, a zatem nie będzie naruszać obowiązujących w stosunku do nich zakazów. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze obszaru chronionego krajobrazu Lasy Stobrawsko-Turawskie. Przedsięwzięcie nie będzie naruszało żadnego z zakazów obowiązujących na terenie przedmiotowego obszaru.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 63 ww. ustawy ooś, organ ustalił, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

a)             obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek;

b)             obszary wybrzeży i środowisko morskie;

c)             obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych;

d)             obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne;

e)             obszary przylegające do jezior;

f)                 uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

       Zgodnie z odrębnym wnioskiem Inwestora planował On na sąsiedniej działce nr 462/17 inne przedsięwzięcie pn. cyt. „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działce ewidencyjnej nr 462/17 arkusz mapy 1 obręb Wąsice". Jednak w wyniku przeprowadzenia analizy terenowej, zrezygnował z planów inwestycyjnych dla tej farmy, ze względu na zbyt dużą odległość do linii SN.

W decyzji, w oparciu o informacje zawarte w raporcie, określono również warunki w zakresie ochrony środowiska, jakie inwestor musi uwzględnić w projekcie wymaganym do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Mając na uwadze charakter przedsięwzięcia stwierdzono, że nie zachodzi potrzeba stosowania specjalnych rozwiązań mających na celu adaptację przedmiotowej inwestycji do zmian klimatu. Co więcej realizacja inwestycji będzie miała dalekosiężny i długookresowy korzystny wpływ na klimat, poprzez obniżenia zapotrzebowania na energię pochodzącą ze źródeł konwencjonalnych i zmniejszenie wydobycia nieodnawialnych surowców energetycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnych form wytwarzania energii w procesach spalania paliw, energetyka słoneczna nie powoduje emisji zanieczyszczeń do atmosfery, przyczyniając się do ochrony powietrza i klimatu.

Analizowane przedsięwzięcie z uwagi na jego lokalizację nie jest zagrożone wystąpieniem powodzi oraz nie jest zagrożone ruchami masowymi ziemi.

W zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się inne przedsięwzięcia realizowane lub zrealizowane, dla których występowałoby kumulowanie oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia) inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Mając na względzie charakter projektowanej inwestycji, stwierdzono, iż nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.

Ponadto, mając na względzie charakter projektowanej inwestycji stwierdzono, iż nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Spełnienie wymagań wskazanych w niniejszej decyzji na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji planowego przedsięwzięcia powinno zabezpieczyć środowisko naturalne przez ewentualnym negatywnym wpływem. Podczas przeprowadzonej procedury zapewniono udział społeczeństwa na każdym wymaganym przepisami prawa etapie.

Informacje dostępne w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko są wystarczająco szczegółowe, aby w pełni ocenić oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Mając na uwadze powyższe stwierdzono, iż realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska pod warunkiem respektowania przepisów ochrony środowiska oraz spełnienia warunków określonych w niniejszej decyzji.

Zawiadomieniem z dnia 19.09.2019r. znak: RI.6620.3.10.2019 organ zawiadomił strony postępowania o zgromadzeniu materiału dowodowego oraz o możliwości zapoznania się ze zgromadzoną w sprawie dokumentacją.

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione argumenty, rozpatrzenie zebranego materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie, uzgodnień Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz w oparciu o powołane na wstępie przepisy orzeczono jak w sentencji decyzji.

 

POUCZENIE

Od decyzji niniejszej służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Wołczyna, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Zamieszczono:

  1. Strona internetowa BIP Urzędu Miejskiego w Wołczynie.

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca.
  2. Strony postępowania wg Wykazu znajdującego się w aktach sprawy.
  3. UM a/a.

 

 

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Zarząd Zlewni w Opolu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do decyzji Burmistrza Wołczyna znak: RG.6620.3.11.2019 z dnia 28.10.2019r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Celem planowanego przedsięwzięcia jest.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 4MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 4MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowanego na działkach ewidencyjnej nr 493/1 arkusz mapy 2 oraz nr 465/1 arkusz mapy 1 obręb Wąsice”.

W ramach przedsięwzięcia, na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą towarzyszącą pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). W ramach inwestycji wykonana zostanie niezbędna infrastruktura towarzysząca (m.in. droga technologiczna, przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.). Łączna powierzchnia zagospodarowania terenu po zabudowie systemami fotowoltaicznymi, o planowanej mocy do 4 MW, wyniesie max 10 ha.

Przedmiotem realizacji przedsięwzięcia będzie wykonanie następujących elementów:

a)      modułów fotowoltaicznych;

b)      konstrukcji wsporczych modułów fotowoltaicznych;

c)      połączeń kablowych;

d)      przetwornic prądowych (inwerterów);

e)      4 stacji transformatorowych 15/0,4 kV,

f)        linii średniego napięcia łączącej stację z siecią dystrybucyjną;

g)      urządzeń i aparatury zabezpieczającej, monitorującej;

h)      pozostałej infrastruktury towarzyszącej (oświetlenia, ogrodzenia).

Dojazd do planowanej instalacji zostanie zapewniony po istniejących drogach publicznych. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną na konstrukcjach wsporczych, wykonanych z profili metalowych, posadowionych w sposób nietrwały w grunt. Zastosowane zostaną inwertery z wbudowanym zabezpieczeniem, umożliwiającym ich wyłączenie w momencie zaniku napięcia w sieci. Panele słoneczne nie będą wyposażone w moduł automatycznego naprowadzania, czyli mechanizm zmieniający kąt nachylenia ogniw. Na terenie inwestycji planuje się wykonać 4 kontenerowe stacje transformatorowe 15/0,4 kV. każda z zainstalowanym wyłącznikiem i układami zabezpieczeń.

Biorąc pod uwagę teren inwestycji oraz zakres i czas trwania prac należy stwierdzić, iż zanieczyszczenie powietrza związane z pracami budowlanymi, eksploatacją maszyn transportowych i specjalnych maszyn budowlanych będzie małe. Także organizacja zaplecza budowy nie stanowi zagrożenia dla standardów jakości powietrza pod warunkiem dotrzymania odpowiedniej organizacji pracy.

Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego, związany z prowadzeniem prac budowlanych oraz ze zwiększonym transportem samochodów ciężarowych obsługujących inwestycję (dostarczanie elementów do budowy, odwóz ziemi).

Na inwestorze i wykonawcy robót ciążył będzie obowiązek używania sprzętu technicznego o możliwie najlepszych parametrach akustycznych (związanych z jego właściwym stanem). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie budowy.

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie będzie występowało skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja jak i eksploatacja kanalizacji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza obszarami parków narodowych i obszarami ochrony uzdrowiskowej jak również poza obszarami sieci Natura 2000..

 

 


powrót...
Brak załączników
Informacja wytworzona przez dnia 06.11.2019
Opublikowana przez Marcin Dłubak dnia 06.11.2019. Wygasa 06.12.2019. Odsłon 63615
Początek strony